Vi har problem att få ut slutbeviset för vår tillbyggnad eftersom kommunen ogillar träfiberisolering vilket vi har använt ("enligt boken", dvs utan plast i väggarna). De påstår att man inte säkert kan veta att fukten i inneluften inte kondenserar i väggen i och med att väggarna är rätt så tjocka, kring 30 cm. Det är ju det som är vitsen med träfiber anser vi, att fukten ska kunna vandra, och SÅ vansinnigt tjocka är inte väggarna. Jag har kört fast i argumentationen och vår kvalitetsansvarige tycker att bevisbördan är kommunens och att de gör fel i att kräva oss på bevis. Dessutom skulle detta ha retts ut vid byggsamrådet. Diskussionen var uppe då också och de var inte positiva till träfiber då heller men de sa å andra sidan inte heller att vi inte FICK bygga så. Inte som vi uppfattade det i alla fall, och något protokoll skrevs aldrig så nu står ord mot ord.

Möjligen bidrar vårt val av ventilation till att de är extra negativa till träfiber, jag vet faktiskt inte (förstärkt självdrag med aspirometer, vilket de inte heller tycker uppfyller reglerna men där har jag fått tipset att ljuga och intyga att vi har mekanisk frånluft, det blir enklare så...). Annars tycker jag det känns jättekonstigt att valet av träfiberisolering skulle vara kontroversiellt, vi är liksom inte de första som bygger på detta vis...

Har någon tips på hur jag ska gå vidare??

Vi hann med att få bygglov enligt gamla PBL, så det är de lite mjukare reglerna som gäller. Men svårt nog ändå har det visat sig :confused:

Prata med tillverkaren/leverantören av isolering och förklara problemet för dem.
De borde vara mycket intresserade att få fram den dokumentation som kommunen kräver, de vill ju sälja sin produkt och undvika den här typen av publicitet.

TS måste bo i Enköping eller Uppsala......:(

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det gjorde vi och Woodisol var mycket riktigt intresserade av att ta tag i problemet och försökte kontakta kommunen. Tyvärr stöp det på kommunens (ja, mycket riktigt Enköping) kassa telefontider (3 h i veckan...) så de har tyvärr inte fått kontakt med handläggaren...

Jag skulle ta kontakt med högsta chefen.....alt någon politiker som måste sätta stopp för detta kaos dom skapar.....

Kanske lite off topic, men vad är "förstärkt självdrag med aspirometer"?

Förstärkt självdrag = en fläkt startar ibland? När?

Aspirometer = någon slags andningsmätare?

Jag antar att det är något sätt att reglera ventilationen, men styrt av vilka variabler? Och Hur?

Om uttalandet ursäktas verkar detta vara att krångla till något enkelt och naturligt.
Men det måste naturligtvis finns något skäl till det i så fall. Vilket? Vad vill man uppnå?

För övrigt:
Med "gamla PBL" menar du de byggregler som gällde före 2010?

I så fall behövs väl inget "slutbevis"?
Jag har inget, vad jag vet, huset färdigställt 2010, men bor bra ändå :)

Skrev lite fel, aspiromatic heter den, ser ut som en discokula ungefär som sätts på en skorsten och förbinds med våtutrymmen och kök, frånluften alltså. Ingen eldriven fläkt alltså utan en vinddriven. Detta i kombination med träullit i våtutrymmen (jämnar ut fukten, buffrar fukt och släpper ut den efterhand) tycker vi funkar bra. Det tycker inte inspektörerna...

Ja, exakt. Nya PBL kom i maj 2011 och vi lämnade in bygglovsansökan i april. Jo, banken ville ha slutbeviset för att lägga om byggkreditivet till riktiga lån. Så vi måste igenom detta.

Enk Projektet skrev:
Jag skulle ta kontakt med högsta chefen.....alt någon politiker som måste sätta stopp för detta kaos dom skapar.....
Vad har du för erfarenheter av Enköpings kommun??

Är byggmetoden godkänd? Finns det studier typ SP som visar på att väggkonstruktionen är direkt olämplig och genererar mögel/fukt?
Om nej då gör handläggaren tjänstefel. Vilket tyvärr ej är ovanligt.
Få en sakkunnig att verifiera att eran konstruktion är korrekt enligt tex tillverkare. Ge detta sakkunnigutlåtande till tjänstemannen och kräv påvisat lagrum för nekandet till slutbevis. Kräv skriftligt, Kräv att få träffa chefen för SBK.

haavard
borde kunna svara om han ser detta han har bygglovskoll.

Torparinnan skrev:
Skrev lite fel, aspiromatic heter den, ser ut som en discokula ungefär som sätts på en skorsten och förbinds med våtutrymmen och kök, frånluften alltså...
Jag har full förståelse för att byggnadsavdelningen/byggnadsnämnden är tveksam!
Att sätta en sådan där snurra på skorstenen påverkar nog inte ventilationen märkbart.
Och du måste ha ventilation som motsvarar kraven i byggreglerna, så enkelt är det.

Om du vill visa att er ventilation är tillräcklig får du nog ta dit en ventilationstekniker som kan mäta upp luftflödena,
och vidimera det.

Det är säkert så att om man vill bygga okonventionellt, så ligger bevisbördan att det uppfyller kraven på en själv.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
@KnockOnWood Det finns inget OVK-krav på villor med självdrag. Finns inga krav på uppmätning av flöden. Om kontrollplanen (som inte verkar finnas) säger något om ventilationen, då räcker det med att öppna ett fönster som komplement till självdrag,
Dvs TS kan beskriva systemet och det räcker.

Villa vista skrev:
@KnockOnWood Det finns inget OVK-krav på villor med självdrag. Finns inga krav på uppmätning av flöden. Om kontrollplanen (som inte verkar finnas) säger något om ventilationen, då räcker det med att öppna ett fönster som komplement till självdrag,
Dvs TS kan beskriva systemet och det räcker.
Nej, OVK behövs bara om man har mekaniskt tilluft, det har jag förstått.

Men finns det inte krav på ventilation, som helt enkelt förutsätter åtminstone frånluftfläkt?

Eller har jag fel igen :(

Kravet är ett kontinuerlig luftflöde på 0.35 l/s och m2 när personer vista i rummet. Det går normalt att uppnå men självdrag med vädrings stöd när termisk drivkraft ej räcker till.

Om kontrollplanen kräver projekteringsredovisning då måste TS visa på flödesberäkning men finns inga krav i kontrollplanen då kan inte b.l-handläggaren hitta på godtyckliga krav.

Boverket har en publikation ang självdrag som TS kan begrunda, som beskriver hur godkänt system kan utformas. Ganska gammal men flödeskraven är från stenåldern så den borde vara aktuell.

Intressant info Ville vista!

Men hur kan man försäkra dessa luftflöden om man inte har fläktstyrning?

Det du skriver
Det går normalt att uppnå men självdrag med vädrings stöd när termisk drivkraft ej räcker till.
är ju lite självmotsägande.

Går det att uppnå detta flöde med självdrag eller går det inte?
Skall man upp och öppna fönstren när det blir vindstilla mitt i natten?

Det kan väl inte vara tillräckligt att ventilationen är tillräcklig ibland, när förhållandena är ideala?

Och till TS:
Varför konstruera och dimensionera något som kanske räcker till i idealiska förhållanden.
Är det grundat på någon slags ideologisk agenda med hushållning av resurser osv?

Varför inte bygga något som är bra för de boende, året runt, veckan runt, hela dygnet?

Går det att uppnå detta flöde med självdrag eller går det inte?
Ja det går men inte alltid, inget system är perfekt. Om kraven skulle vara att ett system ständigt måste fungera felfritt skulle endast ett FT-system vara godkänt givetvis med ett reservkraftverk inkopplat vid spänningsbortfall.

Jag försvarar inte självdrag, tycker det är kasst men vad jag vet är det helt godkänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.