Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Lider ni av det? Är det ett stort hus?
Vi har trästomme, om än lite tjockare, i vårt boningshus. Lider inte vare sig värmemässigt eller ekonomiskt. För oss är det golvet som är lite kallt och taken äter den mesta värmen.
Vi har trästomme, om än lite tjockare, i vårt boningshus. Lider inte vare sig värmemässigt eller ekonomiskt. För oss är det golvet som är lite kallt och taken äter den mesta värmen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Ytterpanel, luftspalt, vindduk, stomme+isolering, isolering i inre tomrummet, råspont, gips.
Ska det vara permanent uppvärmt boende?
Hade du tänkt att tilläggsisolera genom att bygga på väggen eller bara fylla stommen med isolering?
Ska det vara permanent uppvärmt boende?
Hade du tänkt att tilläggsisolera genom att bygga på väggen eller bara fylla stommen med isolering?
Hej! Tack för svaren.
Huset är på 1-plan byggt 1938 och finns i norra Sverige. Vi använder den som sommarstuga nu och är inte där på vintern. Taket är hyggligt isolerat med ca 150 mm sågspån.
Nu kommer huset an genomgå stor renovering. Ut åker den gamla krypgrunden och platta med vattenburen golvvärme gjuts in inför den gamla sockeln.
Vår ide är att ta bort den gamla panelen och tilläggsisolera ca 50 mm.
Huset kommer att användas som permanent boende efter renoveringen. Ytan är på ca 130 m2.
Huset är på 1-plan byggt 1938 och finns i norra Sverige. Vi använder den som sommarstuga nu och är inte där på vintern. Taket är hyggligt isolerat med ca 150 mm sågspån.
Nu kommer huset an genomgå stor renovering. Ut åker den gamla krypgrunden och platta med vattenburen golvvärme gjuts in inför den gamla sockeln.
Vår ide är att ta bort den gamla panelen och tilläggsisolera ca 50 mm.
Huset kommer att användas som permanent boende efter renoveringen. Ytan är på ca 130 m2.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Okej, kom ihåg att se över ventilationen i såna fall. In med ventiler i sovrum och allrum samt se till att ha en bra frånluft. Annars riskerar du övertryck och då kommer fukt/luft tryckas ut i väggarna.
Är det ett permanentboende så förstår jag att ni vill tilläggsisolera, det var inte speciellt mycket att hänga i gran. Hade det varit ett fritidshus hade jag aldrig brytt mig
Om ni ändå reglar upp så är det perfekt att rikta lite väggar också
Är det ett permanentboende så förstår jag att ni vill tilläggsisolera, det var inte speciellt mycket att hänga i gran. Hade det varit ett fritidshus hade jag aldrig brytt mig
Om ni ändå reglar upp så är det perfekt att rikta lite väggar också
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Så nytt klimatskal kan man säga? Då hade jag lagt på så mycket som praktiskt möjligt. Med ångspärr på insidan också.
Det är väl relativt men jag ser allt under 250mm som lite isolering
Det är väl relativt men jag ser allt under 250mm som lite isolering
Klicka här för att svara