Hej

Tack för svaret zankan. Jag har försökt hitta standarden SS 25267:2004 som tydligen skall beskriva hur man skall prova ljudkraven men förgäves. Vet Du, zankan, var man kan hitta denna? Bibliotek, kommunen ?

/Klein

Hej!

Jag har samma problem med att stegljud överförs väldigt bra i vårt radhus. Vårat hus är byggt 1970, och vi hör våra grannar väldigt väl när dom går, hoppar och smäller inne hos sig. Detta är väldigt irriterande då dom väldigt ofta har gäster. Dom brukar hålla på fram till sena natten, 02 - 03 var och var annan helg. Mer regel än undantag. Denna familj är väldigt högljud i allmänhet. Allt dom gör måste göras så det låter 10ggr mer än normalt. Vi har självklart påpekat detta flera gånger. Och haft diskussioner med denna familj om problemet. De senaste gångerna har mannen i huset brusat upp sig rejält utan anledning.
Min fråga är nu om du Klein hittat något sätt att mäta upp ljudnivån? Det är precis som du beskriver fotstegsljudet och dunsande som hörs bäst. Jag vet inte hur väggen i mellan husen är uppbyggd. Jag har hört ryktesvägen att det är ca 30cm luft mellan vår vägg och deras. Vår vägg tror jag består av 13mm gips och sedan nån form av trä. Kan jag isolera med lösull mellan våra väggar? Hur går man tillväga för att få fram ritningar? Hur tar jag reda på om jag får isolera mellan? Det skulle kanske gå att skära upp hål på vinden, och där spruta in lösull.

Mvh Patrik

Hej

Jag beklagar dina problem som påminner om mina (med skillnaden att våra grannar är lugna av sig, men det hörs vädigt väl när de går på övervåningen). Vår vägg är gjord av 2x13mm gips, sen 12cm stenullsisolering, sen c:a 2 cm luftspalt, sen 12 cm stenullsisolering, sen 2 x 13mm gips. Väggen är träregelvägg.

Vi gjorde en ljudmätning med en professionell firma (eftersom det krävs vid nybygge) och fick mycket bra resultat (jag tror det blev klass A eller nästan klass A). Men denna ljudmätning tar inte hänsyn till riktigt låga frekvenser och det är ju de som stör mest. Vi har inga problem med röster eller musik/TV, det hörs i princip aldrig ngt sånt. Men steg, dörrar som stängs etc. hörs väldigt väl.

Att ni skulle ha 30cm luft mellan väggarna låter mycket, men det är ju bra om det är så. Ska man isolera ska man isolera med tung isolering. Sen ska man kolla om husen sitter ihop på ngt ställe där stomljuden kan överföras. Tyvärr är nog stomljud väldigt svåra att få bort. Det bästa är ju om man kan lära sig leva med ljuden, men just låga frekvenser är svåra att vänja sig vid (jag kan inte vänja mig iallafall).

//Klein

Hej!

Jag borrade ett hål i vår vägg med en dosfräs. Vi har 13mm gips och sedan eb "byggskiva". Bakom byggskivan är det ca 10cm luft och sen en tunn skiva glasull. Sen lika dant på deras sida. Isoleringen är i mitten. Golven verkar sitta hop. Vilken förklarar varför det hörs och förs över vibrationer så bra. Hörde att man inte kan fylla igen utan att få problem med kondens. Så det går nog inte att åtgärda tyvärr. Tror inte vi blir kvar så länge. Flytta är nog enda alternativet.

Mvh Patrik

Hej

Det verkar vara väldigt lite isolering och det är inte bra att golven sitter ihop. Menar du alltså att golven på övre plan sitter ihop? Att grunden sitter ihop är ju mer förståeligt (men inte bra det heller). Kan man dela golven utan att påverka hållfastheten månntro? Ska man ha en rimlig chans tror jag att man måste dela golven och isolera med ngn form av tung isolering, typ stenull. Varför skulle det bli kondens om man isolerar? Kommer det in kallluft mellan husen?

//Klein

Hej!

Dessa hus som vi bor i verkar vara det största snik bygget man kan hitta. Husen är från 1970, så dom byggdes i nån form av "miljonprojekt". Det finns mängder med dessa hus. Jag tror det är näst in till omöjligt att skilja husen helt från varandra. Ska man dela golven från varandra så måste man komma åt på nått sätt. Dvs öppna alla väggar på insidan mot grannen. Det är badrum, trapphus och sovrum. Så mycket är det inte värt bara för att bo kvar. Det finns ju andra hus att flytta till...
Jag pratade med en som jobbar på PEAB om detta. Det var han som sa att om jag skulle försöka spruta in isolering skulle det vara stor risk att jag får kondens inne i väggen. Jag tror inte att håligheten i väggen är lufttät. Jag funderar fortfarande om man kan mäta upp stegljud på nått sätt? Jag skulle vilja mäta och se vad en expert säger om ljudnivån. Om det är normalt eller ens acceptabel nivå.

Mvh Patrik

Hej

Det finns professionella ljudfirmor som utför ljudmätningar enligt Boverkets riktlinjer. För att mäta stegljud har man en hammarlåda som står och slår på golvet med ganska hög frekvens (säkert 100 hundra slag i minuten). En sådan användes i vårt parhus och där blev resultatet klart godkänt. Så därför tycker jag inte den typen av mätning fångar upp problemen med dova tunga stegljud (som ju är de som är mest irriterande tycker iaf jag). En ljudmätning kostar c:a 7000SEK ink. moms. Man provar inte bara stegljud utan drar på med en stor högtalare i 100 dB i ena huset och mäter i andra huset. Där var vår vägg mycket bra (det var ett satans dån inne hos grannen, men det hördes inte speciellt mycket inne hos hos). Men återigen, dessa mätningar verkar fokusera på frekvenser över de riktigt låga så de fångar inte upp de mest irriterande ljuden som uppkommer vid s.k. stomljud.

//Klein

Hej. Finns du kvar på tråden. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att höra hur det gick med ljudproblemen. Vi har samma problem och dom uppkom efter en sprängning som orsakade en sättning av huset. Jag skulle vara väldigt tacksam om du ville höra av dig till mig. Med vänlig hälsning, Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.