1 797 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Isolering utanpå skum.
Hej. Vi håller på att renovera ett gammalt hus med mansardtak.
Problemet vi har är att att råsponten är dålig och behöver bytas men vi vill komma igång och bygga innerväggar på övervåningen och ta taket längre framåt vårkanten. Det är fortfarande tätt.
Väggarna på övervåningen är dessutom väldigt tunt isolerade men jag vill inte ta för mycket utrymme av de rum som kommer att ligga under snedtak och har då funderat på att spruta 75-100mm skum för att sen riva taket utifrån och komplettera med ytterligare isolering.
Det gör ju att man inte kan spruta direkt på råsponten eftersom den skall rivas utifrån sen. Däremot funderade jag på om det går att regla upp ngn skiva/plast en bit från råsponten, spruta skum på insidan och sen täcka igen med innertak i ngn form. Då kan jag riva taket lite försiktigt sen utan att förstöra ngn isolering.
Verkar detta vara en ok lösning?
Frågan är ju då vilken typ av isolering man lägger utifrån sen innan takpapp(diffusionsöppen tänkte jag)
Kan jag t.ex lägga cellulosaskivor utanpå skummet innan ny råspont? Kommer ju att bli ett utrymme med ca 45 mm som kan fyllas.
Problemet vi har är att att råsponten är dålig och behöver bytas men vi vill komma igång och bygga innerväggar på övervåningen och ta taket längre framåt vårkanten. Det är fortfarande tätt.
Väggarna på övervåningen är dessutom väldigt tunt isolerade men jag vill inte ta för mycket utrymme av de rum som kommer att ligga under snedtak och har då funderat på att spruta 75-100mm skum för att sen riva taket utifrån och komplettera med ytterligare isolering.
Det gör ju att man inte kan spruta direkt på råsponten eftersom den skall rivas utifrån sen. Däremot funderade jag på om det går att regla upp ngn skiva/plast en bit från råsponten, spruta skum på insidan och sen täcka igen med innertak i ngn form. Då kan jag riva taket lite försiktigt sen utan att förstöra ngn isolering.
Verkar detta vara en ok lösning?
Frågan är ju då vilken typ av isolering man lägger utifrån sen innan takpapp(diffusionsöppen tänkte jag)
Kan jag t.ex lägga cellulosaskivor utanpå skummet innan ny råspont? Kommer ju att bli ett utrymme med ca 45 mm som kan fyllas.
Ingen som har ngn idé?
Kan man lägga cellulosa utanpå pu-skum förutsatt att man sedan använder diffusionsöppen takpapp??
Som figur nummer 4
http://www.isolerarna.se/wp-content...n-Med-eller-utan-luftspalt-i-parallelltak.pdf
Folien byts då ut mot ett skikt med slutet pu skum.
Kan man lägga cellulosa utanpå pu-skum förutsatt att man sedan använder diffusionsöppen takpapp??
Som figur nummer 4
http://www.isolerarna.se/wp-content...n-Med-eller-utan-luftspalt-i-parallelltak.pdf
Folien byts då ut mot ett skikt med slutet pu skum.
Redigerat:
Utan att vara kunnig i ämnet känns det som att blanda diffussionsöppna material med folie och dessutom köra en halvprovisorisk lösning, troligen på ett gammalt hus, är som upplagt för problem. Se till att någon som VERKLIGEN kan detta ser igenom hela upplägget innan du kör igång, så du slipper byta den där panelen igen om några år... 
Skulle absolut råda er att göra sakerna i rätt ordning. Om det nu kliar i fingrarna att sätta igång, varför inte börja med taket istället för att vänta tills i vår? Även om det är kallt att jobba ute såhär års, så har det en fördel. Är det minusgrader kan det omöjligt regna in under arbetets gång, bara snöa. Snö går ju enkelt att skyffla/sopa bort om det vill sig illa. Regn rätt ner i huset är ju mindre trevligt.
Halvprovisorisk vet jag inte. Det är ju inte som att skummet ska bort sen utan bara kompletteras med NÅGOT. Sen om det funkar eller inte med cellulosa var ju bara en fråga. Kan ju lika gärna lägga på lite vanlig mineralull. Hade två skum-entrepenörer på besök idag som inte såg ngt problem. De trodde mer att jag antagligen inte skulle känna ngt behov att isolera ytterligare överhuvudtaget.Octavianus skrev:Utan att vara kunnig i ämnet känns det som att blanda diffussionsöppna material med folie och dessutom köra en halvprovisorisk lösning, troligen på ett gammalt hus, är som upplagt för problem. Se till att någon som VERKLIGEN kan detta ser igenom hela upplägget innan du kör igång, så du slipper byta den där panelen igen om några år...
Sätta igång kanske inte är rätt ord eftersom vi renoverat sen i mitten på oktober. Att taket är så dåligt på vissa ställen upptäckte vi när vi rev innertaket på övervåningen och fick bort all gammal lösull. Och eftersom vi måste lämna vårt gamla hus och flytta in nu på fredag så behöver vi övervåningen så fort som möjligt.Octavianus skrev:
Som jag skrev så är yttertaket i ok skick. Det är ett plåttak från 1995. Problemet är att den tidigare ägaren antagligen struntade i att råsponten var helt kass utan bara slängde på plåt. På vissa ställen har han satt ngn typ av fiberplattor utanpå den gamla ruttna råsponten och sen plåt direkt på
Kan ju tillägga att vi drar ny FTX ventilation i hela huset så ett större tillskott av fukt inifrån är inget jag oroar mig för.
Känns spontant som att det borde fungera utan problem. Kör med skum med slutna porer så blir det diffusionstätt. Jag skulle skruva lister på sidan av de gamla takstolarna och sen limma dit xps skivor. Är det långt mellan takstolarna behöver du troligen använda något styvare material. OSB t.ex.
XPS... Menar du då på insidan? Hade tänkt OSB för att ha ngt att skruva i och för att styva upp hela konstruktionen eftersom vi rev ner hela insidan med gammal panel. Sen gips på det.vectrex skrev:
Sen föreslog en av de jag träffade idag att jag skulle spruta hela vägen upp till nock vilket inte skulle medföra ngn större extrakostnad. Verkar det som en bra idé? Tänkte ändå spruta lite högre upp än innertaket för att dra ventilationen på den varma sida och slippa isolera kanalerna.
Ngn åsikt om att jag lämnar en luftspalt på utsidan som jag sen ev. tänkte fylla?
Klicka här för att svara