6 970 läst ·
63 svar
7k läst
63 svar
Villafiber/bredband för bara några månader?
Nja, tror du blandar lite beroende av om du väljer en tjänsteleverantör eller fiberoperatör, samt olika nätnivåer. Det finns olika hierarkiska nätnivåer beroende av fiberoperatör och tjänsteleverantör.
Hur man sen utnyttjar enskilda fiber som är den lägsta fysiska nivån där bl.a. enskild fiber finns men där man också använder våglängdsmultiplexering för att få mera kapacitet.
Sedan kan du bygga de olika nätnivåerna med diversitet och redundans för att hantera fel och belastning/kapacitet.
Men om vi återgår till till TS så är skillnaden det jag skrivit tidigare, när TS byter från Telia till ComHem så är det som jag skrivit tidigare. Hur sedan ComHems nät ser ut från "Telestation" och ComHems switch har jag dock inte koll på och hur deras IP-nät är byggt.
Hur man sen utnyttjar enskilda fiber som är den lägsta fysiska nivån där bl.a. enskild fiber finns men där man också använder våglängdsmultiplexering för att få mera kapacitet.
Sedan kan du bygga de olika nätnivåerna med diversitet och redundans för att hantera fel och belastning/kapacitet.
Men om vi återgår till till TS så är skillnaden det jag skrivit tidigare, när TS byter från Telia till ComHem så är det som jag skrivit tidigare. Hur sedan ComHems nät ser ut från "Telestation" och ComHems switch har jag dock inte koll på och hur deras IP-nät är byggt.
Jag tror nog att jag har hyfsad koll då jag delvis utvecklar utrustning för fasta nät. Har dessutom byggt fibernätet i mitt område och delvis på kommunnivå också.
Redundansen i fibernätet på riksnivå är skrämmande låg. De flesta delar på samma slangdiken rakt igenom Sverige. När en koppartjuv i Göteborg klippte en fiber på Hisingen så gick även de redundant anslutningarna för Teracom i samma knippe. Så även de flesta bredbandsoperatörer...
Redundansen i fibernätet på riksnivå är skrämmande låg. De flesta delar på samma slangdiken rakt igenom Sverige. När en koppartjuv i Göteborg klippte en fiber på Hisingen så gick även de redundant anslutningarna för Teracom i samma knippe. Så även de flesta bredbandsoperatörer...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Jag har fiber från Telia men kör Canal Digital ändå via parabol. Bättre bild, grym box (OnePlace) och väldigt passande paket för min del.Fruktsallad skrev:
Vi beställer samma dag som vi köper huset/ skriver på banken men efter det är det 30-40 dagars leveranstid. Jag vet inte om de är väldigt populära eller har för lite tekniker just denna perioden men det var svaret jag fick. Vi kan inte teckna förrän vi äger huset på pappret och efter det så är det minst 30 dagar innan vi kan få det inkopplat.
Lite off topic så är jag så trött och sur på Telia så jag gör i princip vad som helst för att slippa dem. Lättast hade ju varit att bara teckna sig för Telia och låta dem koppla på med omedelbar verkan men de är dyra, gammaldags, sjukt dåliga avtal, sjukt dyra tillbehör, kass och stönig kundtjänst, sämre kanaler att välja emellan och allmänt irriterande. Bäst kanaler har Canal Digital men jag vet inte om detta med parabol är lite beige när vi har fiber inne i huset som vi kan uttnyttja till både tv och bredband. Näst bästa alternativet då är ju Comhem med Tivobox och serieinspelningar och bra kanaler.
Då säger vi det, kanske t.o.m. jag som utbildat digpacman42 skrev:
Finns väl knappast någon svensk utveckling kvar utan mycket görs ju borta i Kalifornien, även om det står Ericsson på utrustning.
Redundans säger bara att det finns någon form av överkapacitet, dvs trafiken kan flyttas utan begränsning, dvs de kan gå i "samma slangdike". Däremot olika framföringsvägar kan hjälpa om någon kapar en förbindelse och är den dessutom redundant klarar den en omstyrning utan begränsningar.
Klicka här för att svara