5 710 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Fiber vs 4g till fritidshus
Sida 1 av 3
Vi har fått möjlighet att koppla in fiber tillfritidshuset.
Hemma känns valet självklart. Där har vi dragit in fiber för flera år sedan till en kostnad av 17000.
Kostnaden som nu avtalas är 25000 plus en årsavgift på 300 och jag känner mig inte alls övertygad. Vad säger ni?
Jag vill ha uppkoppling för kameraövervakning, hemautomation etc, men det fungerar hyggligt idag med en halvstrulig 4G-router med flera år på nacken.
Med fiber har jag en generellt hög månadskostnad även när kapaciteten inte behövs. Fördelen är stabiliteten och att datapaket inte nås under semestermånaderna.
Med ett Hallonabbonemang som jag just installerat blir månadskostnaden låg med 20GB per månad. Dock får man spara data, så min förhoppning är att det finns överkapacitet sommarmånaderna.
Så långt pekar det mesta på att hoppa över fibern. Missar jag något väsentligt? Ligger något revolutionerande runt hörnet rörande fiber eller mobilt bredband?
Fibern som erbjuds är någon form av telialösning med fritt val av innehållsleverantörer.
Hemma känns valet självklart. Där har vi dragit in fiber för flera år sedan till en kostnad av 17000.
Kostnaden som nu avtalas är 25000 plus en årsavgift på 300 och jag känner mig inte alls övertygad. Vad säger ni?
Jag vill ha uppkoppling för kameraövervakning, hemautomation etc, men det fungerar hyggligt idag med en halvstrulig 4G-router med flera år på nacken.
Med fiber har jag en generellt hög månadskostnad även när kapaciteten inte behövs. Fördelen är stabiliteten och att datapaket inte nås under semestermånaderna.
Med ett Hallonabbonemang som jag just installerat blir månadskostnaden låg med 20GB per månad. Dock får man spara data, så min förhoppning är att det finns överkapacitet sommarmånaderna.
Så långt pekar det mesta på att hoppa över fibern. Missar jag något väsentligt? Ligger något revolutionerande runt hörnet rörande fiber eller mobilt bredband?
Fibern som erbjuds är någon form av telialösning med fritt val av innehållsleverantörer.
Tänk dig för 100 år sedan när folk blev tillfrågade om de ville ha el indragen i deras stuga på landet? 50 år senare blev "landet" kanske tätort och elen blev självklarhet i de flesta fastigheter.
Jag ser på fiber på samma sätt. Den har för alla praktiska tillämpningar mer eller mindre oändlig bandbredd. Radiovågor har däremot ganska så ändlig bandbredd (enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Shannon–Hartley_theorem ).
Gräva i backen är jobbigt. Bäst att få det gjort när de redan kopplar upp resten. Rätt som det är säljer du kåken eller vill bygga ut om 20 år och titta på 8k holograf-TV.
Jag ser på fiber på samma sätt. Den har för alla praktiska tillämpningar mer eller mindre oändlig bandbredd. Radiovågor har däremot ganska så ändlig bandbredd (enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Shannon–Hartley_theorem ).
Gräva i backen är jobbigt. Bäst att få det gjort när de redan kopplar upp resten. Rätt som det är säljer du kåken eller vill bygga ut om 20 år och titta på 8k holograf-TV.
Samtidigt ser jag endel trådinlägg som i dikterar att efterinkoppling inte alls har skinnat dem så som det brukar antydas. Jag har grävt ner slangen mellan anslutningspunkten och väl vald dosa inomhus.
Jag vet inget om 5 G, men om 3G/4G räcker hjälpligt idag borde det bli bättre med 5G.
Om jag förstått saken rätt räcker inte fiberbandbredden för högupplöst TV. Ännu har jag inte blivit övertygad om att fiber erbjuder bättre bild än Canal Digital via parabol?
Jag vet inget om 5 G, men om 3G/4G räcker hjälpligt idag borde det bli bättre med 5G.
Om jag förstått saken rätt räcker inte fiberbandbredden för högupplöst TV. Ännu har jag inte blivit övertygad om att fiber erbjuder bättre bild än Canal Digital via parabol?
Du kommer få detaljerade argument om båda alternativen så det avstår jag från.
Vi tvekade först, men sedan tänkte vi till och ett fritidshus mitt ute i skogen med fiber för 21000:- så blev svaret för oss självklart.
Vi tvekade först, men sedan tänkte vi till och ett fritidshus mitt ute i skogen med fiber för 21000:- så blev svaret för oss självklart.
Du har fel. En HD-stream från Canal Digital parabol (vilket jag råkar ha) är i bästa fall (SVT1 HD) på cca 12Mbit/sek. Discovery är på cca 9Mbit/sek. En sådan stream kan du t.o.m. skicka via 4G så länge grannar inte gör detsamma. Vad den passerar via (radio, fiber, röksignaler) är irellevant då det är en datastream.dadid skrev:
Min fiberuppkoppling är fn. på 100Mbit symetriskt och jag kan således titta på 8 olika "Canal Digital-kvalite" kanaler samtidigt. Spela 4kp60 filmer från Youtube på min LG 4k TV funkar också väldigt fint (de är på cca 60Mbit). Och skulle det inte räcka kan man med några musklick (och 200:- i månaden extra) tiodubbla hastigheten till 1Gbit. Bahnhof har dessutom börjat rulla ut 10Gbit fiberuppkoppling till vissa hushåll vilket är mer än vad man kan routa med konsumentprylar.
Det går helt enkelt inte att jämföra 4G med fiber. Inte i samma liga ens...
Sänder Canal digital med den bandbredden i fibernätet.
Jag har ställt frågan några gånger även om den senaste ligger något år tillbaka i tiden, då angav de att de inte tillhandahöll lika hög bandbredd i marken som från stjärnhimmeln.
Jag har ställt frågan några gånger även om den senaste ligger något år tillbaka i tiden, då angav de att de inte tillhandahöll lika hög bandbredd i marken som från stjärnhimmeln.
Det är mycket möjligt att de packar om sina videostreams med lägre bitrate på CD Play men det har egentligen inget med fiberns bandbredd tt göra. Fiber har så mycket bandbredd att du skulle kunna titta på den okomprimerad ifall de skulle välja att göra så.dadid skrev:
Räkna med att operatörerna kommer gå fram hårt med vad man brukar kalla ”fixed wireless access” dvs bredband via mobilnätet till fasta platser. 5g kommer sär användas hårt speciellt i områden där det är dyrt att gräva ner fiber. Prestanda kommer inte bli ett problem i närtid, men hur abbnemangen ser ut för detta är det ju ingen som vet ännu.....
Detta ligger dock ett par år framåt i tiden i praktiken.
Fiber är aldrig fel.
Detta ligger dock ett par år framåt i tiden i praktiken.
Fiber är aldrig fel.
Näe sådant löser man på annat sätt, tex genom att mediaservar är placerade långt ut i nätet.dadid skrev:
Vi stod inför samma val och kommer installera fiber i på sommarstället. Vi har kört 4g hittills, sommarmånaderna har vi tele2s störta abbonemang, det går åt när ungarna är i gång.
Det kan vara värt att kolla på om efteranslutning är ett realistiskt alternativ. Det som verkligen gjorde det omöjligt att avstå för oss är att nu betalar vi ett fast pris på 20 000:- för anslutningen. En efteranslutning skulle innebära grävning över 500m till närmsta granne över flera fastigheter. Vill inte tänka på vad det skulle kosta.
Det kan vara värt att kolla på om efteranslutning är ett realistiskt alternativ. Det som verkligen gjorde det omöjligt att avstå för oss är att nu betalar vi ett fast pris på 20 000:- för anslutningen. En efteranslutning skulle innebära grävning över 500m till närmsta granne över flera fastigheter. Vill inte tänka på vad det skulle kosta.
Men för fritdshus/sommarstugar så blir det nog 4G som avlastas och kan nyttjas bättre där 5G blir tekniken för mycket av kommande IoT och 3G monteras ned och frigör frekvenser.MathiasS skrev:
Men om fiber erbjuds i området nu så är det område där man kan gräva fiber, TS kan beställa idag, och marknaden blir inte lika intressant för "fixed wireless". Kanske en lite 5G-utrustning i fastigheten ansluten till fibern för att få "seamless" mobilt