Hej alla,
Över natten så har något märkligt hänt i huset, våra ethernet uttag på vår övervåning slutade att fungera.
Wifi fungerar utmärkt, även att koppla på en laptop med sladd till routern.
Men när jag försöker koppla in laptopen på det trådbundna på övervåningen så händer ingenting.
Vad jag gjort:
* Jag har startat om allt flera gånger, även dragit av och på strömmen till hela huset.
* Testat koppla in laptopen direkt på alla uttag på övervåningen, vilket inte fungerar
* Testat att koppla på laptop direkt på router - fungerade utmärkt
Mellan router och uttagen på övervåningen så finns ingen switch eller dylikt, utan det ser ut enligt nedan bilder.
Bild 1 är kablarna som är kopplade till uttagen på övervåningen i mediaskåper på plan 1 ifrån routern, numrerade
Bild 2, är en kopplingsstation vi har på övervåningen där jag tror alla IP kablar kommer upp och sedan ut i rummen.
jag hittar inga säkringar eller lösa kablar någonstans.
Huset byggdes för 5 år sedan.
Någon klok människa som förstår sig på vad som skett?
Över natten så har något märkligt hänt i huset, våra ethernet uttag på vår övervåning slutade att fungera.
Wifi fungerar utmärkt, även att koppla på en laptop med sladd till routern.
Men när jag försöker koppla in laptopen på det trådbundna på övervåningen så händer ingenting.
Vad jag gjort:
* Jag har startat om allt flera gånger, även dragit av och på strömmen till hela huset.
* Testat koppla in laptopen direkt på alla uttag på övervåningen, vilket inte fungerar
* Testat att koppla på laptop direkt på router - fungerade utmärkt
Mellan router och uttagen på övervåningen så finns ingen switch eller dylikt, utan det ser ut enligt nedan bilder.
Bild 1 är kablarna som är kopplade till uttagen på övervåningen i mediaskåper på plan 1 ifrån routern, numrerade
Bild 2, är en kopplingsstation vi har på övervåningen där jag tror alla IP kablar kommer upp och sedan ut i rummen.
jag hittar inga säkringar eller lösa kablar någonstans.
Huset byggdes för 5 år sedan.
Någon klok människa som förstår sig på vad som skett?
Om vi börjar med sista bilden så är det nog bara en skärmad kabelskarv för nätverk som går att pressa in i en eldosa.
Din korskopplingspanel är mer märklig. 5 kabeländar in patchpanelen.
Bara 2 st som går in i routern.
Vad används de andra patchkablarna till?
Vad är det för nummer på ”alla” uttagen på ovanvåningen?
Finns det någon switch på något annat ställe, eller har du bara 2 fungerande nätverksuttag?
Du borde ju ha uttag numrerade som på panelen och då borde det bara finnas nätverksanslutning i nr 5 och 6.
Men dessa gråa flatkabkar? De uppfyller många standarder, men inga relaterade till nätverk...
Däremot ser de ut som typisk flatkabel för telefoni.
Har du inte varit snäll så nån gråtomte tagit ditt nätverks patchkablar?
Prova att ställa fram en tallrik gröt med socker och kanel så kanske nätverket funkar i morron.
Din korskopplingspanel är mer märklig. 5 kabeländar in patchpanelen.
Bara 2 st som går in i routern.
Vad används de andra patchkablarna till?
Vad är det för nummer på ”alla” uttagen på ovanvåningen?
Finns det någon switch på något annat ställe, eller har du bara 2 fungerande nätverksuttag?
Du borde ju ha uttag numrerade som på panelen och då borde det bara finnas nätverksanslutning i nr 5 och 6.
Men dessa gråa flatkabkar? De uppfyller många standarder, men inga relaterade till nätverk...
Däremot ser de ut som typisk flatkabel för telefoni.
Har du inte varit snäll så nån gråtomte tagit ditt nätverks patchkablar?
Prova att ställa fram en tallrik gröt med socker och kanel så kanske nätverket funkar i morron.
Blackarrow, jag löste detta för någon timme sedan, och du är på rätt spår 
Hela systemet har fungerat fläckfritt i 5 år, och sedan över natten så slutade alla uttag att fungera.
Efter att ha felsökt allt tänkte jag att jag testar att byta ut en patch kabel mot en vanlig ethernet sladd, och VIPS så funkade det igen. Helmysko, och jag förstår ingenting. Efter en del googlande visade det sig at trots att ethernet kablar kan se likadana ut så skiljer sig innanmätet, många switchar och routrar kompenserar för det, och min enda gissning är att det skett någon form av uppdatering av min router över natten som kastat om kull den funktionen.
Korskopplingspanelen är en historia i sig, jag har ingen switch utan kopplar bara in de rummen som jag använder mot routern, döfult och totalt opraktiskt, men funkar
Hela systemet har fungerat fläckfritt i 5 år, och sedan över natten så slutade alla uttag att fungera.
Efter att ha felsökt allt tänkte jag att jag testar att byta ut en patch kabel mot en vanlig ethernet sladd, och VIPS så funkade det igen. Helmysko, och jag förstår ingenting. Efter en del googlande visade det sig at trots att ethernet kablar kan se likadana ut så skiljer sig innanmätet, många switchar och routrar kompenserar för det, och min enda gissning är att det skett någon form av uppdatering av min router över natten som kastat om kull den funktionen.
Korskopplingspanelen är en historia i sig, jag har ingen switch utan kopplar bara in de rummen som jag använder mot routern, döfult och totalt opraktiskt, men funkar
De där grå kablarna ska du nog gömma undan till den dag du ska patcha ut analog telefoni från den gröna lilla patchpanelen i mitten.
Att ditt trådade nätverk har fungerat behöver inte betyda att det varit rätt.
Att ditt trådade nätverk har fungerat behöver inte betyda att det varit rätt.
Flat nätverkskabel finns i lite olika färger och längder.blackarrow skrev:
Tex https://www.kjell.com/se/produkter/.../flat-utp-natverkskabel-cat.-6-vit-3-m-p69810
Klicka här för att svara