Problem med Telia IP-tv

1k läst  40 svar

1. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Halloj.
    Fibernätet i vår by togs i veckan över utav IP-only från att förut ha varit Telia Öppen fiber. I samband med detta slutade de trådlösa nätverksbryggorna för Telia Iptv att fungera.
    Själv är jag inte drabbad då jag kör parabol, men hos många av grannarna kommer jag behöva dra kabel istället, vilket iofs är bättre.
    Men, kan någon förklara för mig varför bryggorna slutat fungera?
    Att tv:n ska tas från Lan2 på mediakonvertern istället för, som tidigare, Teliaroutern är jag införstådd med.

2. A
    Medlem · Nivå 17
    Varför kan man inte ta det från router?
    Har det med VLAN att gör?

3. [SKPG]Zamora
    Antar det, ingen som kopplar från router får det att funka, utan det måste vara från Lan2 på mediakonvertern.
    De som har IP-telefoni från Telia måste nu koppla in sig på Lan3 och köra med en Tilginbox.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Antagligen för att telia kör annat taggat VLAN.

5. [SKPG]Zamora
    Men den trådlösa nätverksbryggan borde väl funka ändå.....

6. L
    Medlem Nivå 1
    Ja, förutsatt att denna får otaggad trafik in. Lust att rita upp hur det ser ut bi vs hur det såg ut förrut? Modell på den trådlösa bryggan?

7. [SKPG]Zamora
    Jag ska dra kabel hos en på måndag för att ersätta den trådlösa bryggan, kan återkomma med märke på bryggan då.

Själv kör jag med parabol.

8. [SKPG]Zamora
    Men, förut så gick det en patch från Lan1 på cpe till Telias router, patch från router till trådlös brygga.
    Nu funkar inte iptv ens med kabel från Teliaroutern, utan det måste tas från Lan2 på cpe. Det funkar då med kabel, men inte med nätverksbryggan.

9. [SKPG]Zamora
  10. K
    Medlem Nivå 7
    Nej? En trådlös brygga

11. A
    Medlem · Nivå 14
    Är det tv eller Internet ni vill ha via accesspunkten?

12. [SKPG]Zamora
    De har använt 2 av dessa för att få en trådlös brygga till sin IP-tv. Efter omläggningen till IP-only funkar det inte. Med en kabel går det bra från Lan2.

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Nä man har Telia öppen fiber och har internet samt IP-TV och/eller IP-telefoni från Telia så routrar Telia ihop alla tre systemen in i det egna LANet, när man har deras egna router (eller lyckas konfigurera egen på samma sätt), därav går det att köra IP-TV trådlöst och därav fungerar appen ”zappa”.

IP-TV och IP-telefonin ligger taggade i LAN1-porten på mediakonvertern/bredbandsdelaren, därav fungerar ovanstående.

• Laddar…
  14. K
    Medlem Nivå 7
    Är det likadant hos alla kommunikationsoperatör / öppna nät?

15. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Misstänker att många/alla öppna nät kör internet otaggat på VLAN1 sedan IP-TV & IP-telefoni taggade på olika VLAN.

”Fiberkonvertern”/bredbandsdelaren är inget annat än en switch som delar upp VLANen på olika portar, oftast(/alltid?) lär port1 ha all trafik som finns i fibern.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: