God kväll allihopa.
Min sambos väninna flyttade till en privat hyresrätt och där finns en fiberbox, någon telialåda? Som har nätverksuttag men när hon ringer till Telia så säger de att det saknas en mediaomvandlare och såg det själv när jag var där.. nu till kanske en väldigt dum fråga men men..
Går det att få ut något internet av det här? Abonnemang finns hos Telia
Min sambos väninna flyttade till en privat hyresrätt och där finns en fiberbox, någon telialåda? Som har nätverksuttag men när hon ringer till Telia så säger de att det saknas en mediaomvandlare och såg det själv när jag var där.. nu till kanske en väldigt dum fråga men men..
Går det att få ut något internet av det här? Abonnemang finns hos Telia
Fibern ser ut att vara i den öppna dosan till vänster, där ska fiberboxen sitta.
Det högra är nog ett gammalt uttag så fall på den tiden då fiber gick in i själva huset och den sen var koppar till varje lägenhet, eller en gammal IP-telefoni uttag med tanke på att det är ett gammalt telejack där också
Det högra är nog ett gammalt uttag så fall på den tiden då fiber gick in i själva huset och den sen var koppar till varje lägenhet, eller en gammal IP-telefoni uttag med tanke på att det är ett gammalt telejack där också
Med fibern skall vara där menar du mediaomvandlaren? För som sagt till min dumma fråga är ju om det går att få internet utan den (jag gissar på stort nej)T TheGame skrev:Fibern ser ut att vara i den öppna dosan till vänster, där ska fiberboxen sitta.
Ursäkta skrev lite otydligt.S Stabbsson skrev:
Ja fibern ska in i mediaomvandlaren.
Nej inget internet utan den. Det där fixar nätägaren när ni beställer
*Nätägaren inte bägaren.
Håller med ovan. Uttaget till höger med Telia på kan troligen vara ett uttag du patchar vidare till vardagsrummet sedan. Ett sk lägenhetsnät med extrauttag. Du ser pluggarna från plattan till mediaomvandlaren också. Nån har plockat med sig den.
Ta kontakt med fastighetsägaren och fråga om fiberanslutning och vad som ska finnas i lägenheten. Har tidigare hyresgäst tagit med sig medieomvandlaren och den ska finnas kvar får så får fastighetsägaren lösa det om den ska ingå i lägenheten.
Har din bekant beställt/övertagit en fiberanslutning från Telia så är Telia ansvariga för att den är rätt installerad och får ställa krav på tidigare abonnent om de plockat med medieomvandlare eller ordna en ny.
Har din bekant beställt/övertagit en fiberanslutning från Telia så är Telia ansvariga för att den är rätt installerad och får ställa krav på tidigare abonnent om de plockat med medieomvandlare eller ordna en ny.
Klicka här för att svara