Tänkte rycka upp mitt trådlösa nät genom att gå till en enhetlig WiFi 6 lösning. Mitt nuvarande WiFi funkar ganska bra men en AP (Zyxel Armour X1) strular och kopplar ner enheter hela tiden och min andra AP (Mikrotik HAP AC2) har jag egentligen aldrig blivit vän med (men den fungerar förvisso fint)... Routern (Synology RT2600ac) gillar jag skarpt så den får vara kvar fast med avslagen radio.

Står i valet mellan att köra Ubiquiti unifi eller Aruba InstantOn. Alla AP kommer vara trådanslutna så jag har inget behov av mesh.

Ubiquiti finns det massor av info om och det kommer nog att funka fint men jag behöver egentligen inte ha sådan detaljkontroll och jag gillar inte det här med en separat kontroller. Sedan verkar WiFi 6 enheterna vara svåra att få tag i.

Så nu undrar jag om det finns någon som har provat Aruba InstantOn AP22?
Det verkar ha varit lite SW problem tidigare men annars hittar jag inte så mycket information som jag skulle vilja ha. Blir det Aruba jag väljer så har Dustin ett 3 pack med lite rabatt och med PoE injektorer blir det ungefär samma kostnad som för ett Ubiquiti system.

Svarar själv för nu har jag fått tummen ur och bytt till tre Aruba InstantOn AP22 drivna av två TP-Link TL-SG1008P som har PoE stöd.

Allt gick väldigt smidigt att få igång och det var enkelt att konfigurera. Men det är inte så mycket man kan göra förutom att sätta upp sina nät (antingen med full access eller gästnätverk). Det verkar gå att ha hur många nät som helst. Näten kan man låsa till antingen 2.4 eller 5GHz eller köra kombo. VLAN går att koppla till olika när om man vill. Det går också att välja vilka kanaler som systemet ska använda men jag tror inte man får bestämma vilken AP som ska köra på vilken kanal.

För varje enhet går det att få info om vad för trafik som har gått till den de senaste 24 timmarna och systemet verkar också ha någon form av inbyggt skydd mot elaka webbplatser men jag har inte sett så mycket info om det.

Det är bra täckning men lite svårt att jämföra rakt av med min tidigare setup eftersom de nya AP:arna sitter på lite andra ställen men det är bra täckning där vi är mest. Dock har jag märkt att 2.4GHz radion på samtliga enheter alltid bara går på medium power. Jag bor i villa och har visserligen grannar med WiFi men lite bättre täckning på tomten tror jag att jag skulle få med mera power... Flera användare i Arubas forum har också kommenterat detta så förhoppningsvis blir det konfigurerbart snart.

Nöjd än så länge men det skulle inte skada med lite mer konfigureringsmöjligheter. Sedan vet man ju inte riktigt säkert hur bra det blir tills allt har varit på i några månader...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.