11 031 läst ·
41 svar
11k läst
41 svar
Förslag/Ideér/inspiration för EL i ett nybyggt hus
Sida 1 av 3
Hej!
Vi är mitt i vårt husbygge, ett lösvirkeshus. Det är en 1,5 plans hus med förhöjtväggliv på 186kvm med ryggåstak (ca 4,5m) i vardagsrummet. det är snart dags att träffa elektrikern för att bestämma med elen. Vi har haft ett snabbt möte där vi diskuterade spottar och lite annat. Efter det fick jag en ungefärlig offert då jag vill ha koll på kostnaden för detta och det landar på ca 140.000kr extra, alltså utöver standarden som hustillverkaren erbjuder.
Jag vet att elen är extremt viktig i ett hus och det vore ruggigt tråkigt om man missar något som är antigen väldigt snyggt eller som förenklar livet! Jag tar därför jättegärna emot råd och förslag, tack!
Mvh
Georges
Vi är mitt i vårt husbygge, ett lösvirkeshus. Det är en 1,5 plans hus med förhöjtväggliv på 186kvm med ryggåstak (ca 4,5m) i vardagsrummet. det är snart dags att träffa elektrikern för att bestämma med elen. Vi har haft ett snabbt möte där vi diskuterade spottar och lite annat. Efter det fick jag en ungefärlig offert då jag vill ha koll på kostnaden för detta och det landar på ca 140.000kr extra, alltså utöver standarden som hustillverkaren erbjuder.
Jag vet att elen är extremt viktig i ett hus och det vore ruggigt tråkigt om man missar något som är antigen väldigt snyggt eller som förenklar livet! Jag tar därför jättegärna emot råd och förslag, tack!
Mvh
Georges
wtf?? 140 kkr extra?
Brukar inte elen kosta runt 100-120 kkr med allt??? byggde du inte lösvirke? Vilken husleverantör?
Brukar inte elen kosta runt 100-120 kkr med allt??? byggde du inte lösvirke? Vilken husleverantör?
Undrar fortfarande vilken hustillverkare det gäller och HUR det kan kosta 140 000 extra??
Inte så konstigt eller svårt att hamna på +140k. Ca 60st led spotlights med dimmer, mediaskåp, fiberuttag i varje rum, golvvärme i badrummet på övre plan, ca 15st extra uttag, ytterlampor på fasaden inklusive ytterbelysningstyrning, snyggare design på uttag och knappar.. Varbergshus bygger huset.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Personligen gillar jag inte spottar. Funkar bra i ett begränsat utrymme som ett badrum, men förstår inte hur man kan gödsla hela taket med dom. Finns så mycket snygga armaturer på marknaden.
Hur viktigt är det med snyggare design på brytare? Funkar inte Exxact?
Yttrrbeslysning och styrning dito är väldigt trevligt att satsa på.
Hur viktigt är det med snyggare design på brytare? Funkar inte Exxact?
Yttrrbeslysning och styrning dito är väldigt trevligt att satsa på.
Har du spotlights i dina fönstersmygar? Väldigt snyggt !
Eluttag i taket ovanför fönstret för adventsstjärnor. Eluttag under fönsterbräde för adventsljusstake.
Belysning i garderob som tänds automatiskt när man öppnar (helst styrd av en magnetbrytare när dörren öppnas, jag har dålig erfarenhet av sån som skall styras av rörelse).
Belysning i garderob som tänds automatiskt när man öppnar (helst styrd av en magnetbrytare när dörren öppnas, jag har dålig erfarenhet av sån som skall styras av rörelse).