Hustillverkare
Mixi: Fiskarheden Kungsörnen är lite lik. Det var dom två husen vi kikade på. Hittade inget annat jämförbart. Slutade dock med att vi ritade upp vårt hur helt själv via hustillverkare. Kostade inget extra
Hektor66: Hej ! Någon som byggt fiskarhedenvillan husmodell Månstenen? Vad har varit är positivt/negativt med modellen ? Har ni bilder så får ni gärna dela Berätta gärna om ändringar och tillval som ni gjort
GIX: [citat] Jag har byggt med dem 2016, under min byggtråd kan du bilda dig en uppfattning. https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/269733-jag-och-gumman-bygger-alvsbyhus-regin.html
KnockOnWood: En fråga till er som installerat KNX eller liknande "Smarta hem"-system: Hur mycket fördyrar detta ett konventionellt husbygge, jämfört med ett traditionellt elsystem med vanliga brytare och några trappkopplingar? Jag frågar bara av nyfikenhet. Med stigande ålder blir jag mer och mer teknikfientlig, och vill bara ha enkla system som jag förstår. Så jag går gärna runt och tänder resp.
catherineb: Säkerligen är det redan löst, men kanske någon annan hamnar i tråden och får lite tips!
Robert-san01: Allt beror på hur ert avtal med tillverkaren och entreprenörerna ser ut och vad de tillåter. Jag fick ex inte sätta in spottar eller centraldammsugare när vi byggde totalentreprenad med Myresjöhus. Byte till häll och ugn kostade 15000 i projektering och ritning+ häll och ugn. Räkna med att det blir tillägg för ritning/projektering, blir det gratis är det bara att vara glad.
Alexandra Karlsson: [citat] Vi har inte börjat inreda övervåningen än men jag har en ide om hur det kommer se ut. (2017 satsar vi på tomten och altan etc. Ev till hösten så skall vi öppna upp och sätta dit trappa samt isolera med sprutisolering.
vanpire: Stockholm Bygg & Design byggde min villa i Åkersberga Fungerade bra Kan skicka kontaktuppgifter om du vill
beqen: beroende vilket golv man väljer bygger det ca 11-22, tror man kan ha uponor 17 mm, frågan är ju hur högt golv du hade tänkt dig när du regla dörröppningen? Själv drog jag till med +35 på uttag, brytare och dörr. 22 golvvärme + 13 mm golv
ynnor234: Jag köpte en byggsats för några år sedan från Mälarvillan, den byggsatsen var det millimeterpassning på. De hade då inte alltför stora marginaler. Iden från Mälarvillan var då att leverera unika hus där ägaren kunde sägas ha designat sitt eget hus. I mina ögon fick jag ett premiumhus till budget pengar. Men jag skötte uppsättning av hus på egen hand använde inte deras
Kvillen: [citat] Vad jag kan komma på i den offrten, fick den för ett tag sen så inte helt färsk i minnet vad vi ändrat sen dess. Men garaget är ihopbyggt så det är med, samt isolering till garage, centraldammsugare. Annars är allt basic. Vad jag minns är detta innan vi minskat huset, men vi kunde räkna med ca 15000kr/kvm som vi drog bort då det både var toalett-kvm och "vanlig bostadsyta".
Nanuk: Hej! Vi skall bygga ett nytt klubbhus om ca 100-120 m2. Kan någon tipsa om en bra leverantör för ett hus som skall vara hyggligt billigt, robust och se ok ut. Det bör även gå att ändra lite så att det passar våra krav. Leverantören skall även stå för att hantera alltifrån bygglov till grund och färdigställande. Har kollat bl a Älvsbyhus men dom är inte intresserade av att flytta
Hamptons: Hej! Nu behöver vi råd och hjälp snabbt som ögat! :) Vi vill veta vad som ingår i era avtal när det gäller färg och tapeter? Är det bara "byggsjuan" i papperstapet med omlottsättning? Ingår non-wowen/easy-up med kant-i-kantsättning? Är det fritt upp till ett visst värde? Kunde ni välja tapet eller målat? Var detta specat när ni beställde huset? Önskar svar från så många
Cora Anker: Västkuststugan hade inget intresse av att ta ansvar för snörasskydd. Trots att vi påpekat att detta skulle bli ett problem tidigt i processen. Deras svar från Tomas Johansson på huvudkontoret var: "Det är fastighetsägarens eget ansvar att skotta sitt tak så att inte skador uppstår. Om ni vill ha en annan lösning så är ni helt fria att på egen bekostnad anlita en plåtslagare som har
geoham: [citat] Tack! Nej den är inte gjuten, en vanlig byggd trappa :)
Asson: Först bör ni gå till banken för att höra er för om era ekonomiska ramar. Efter det tomt. Det är ingen idé att bestämma sig för husmodell innan ni vet vad ni köper för tomt. Dels hur stort ni får bygga och dels vilken typ av hus som passar just den tomten.
kanonkula: [citat] När ni går till banken så görs en förhandsbedömning om vad bankens mäklaren tror huset kommer bli värt, detta är grunden till lånet. Minst 15% av det värderade värdet utgår banken ifrån. (detta kan ändras under bygget tid)
AXS: Har du otur krävs det detaljplan för att få stycka av tomter, det blir dyrt. Personligen skulle jag börja med att höra av mig till kommunen och kanske lantmäteriet. Lantmäteriet kan även ha ett finger med i spelet beroende på bland annat vatten(Det är strandskydd även på bäckar). När du pratat med kommunen och de inte säger att det är helt omöjligt så söker du förhandsbesked.
Oldboy: Kanske går det att komma runt/begränsa rivningskostnaderna om husets delar sätts ut till försäljning? Om vi nu antar att det är rejäla bra grejor kvar i huset som går att använda. Begagnat gammalt timmer, taktegel, golvplank, fönster & dörrar osv är guld värda. Kanske går det att få en deal med ngt återvinningsföretag som mer eller mindre ombesörjer rivningen mot att få allt
Robert-san01: Den har väl visst driver, dimbar sådan.
Andersxboy: På vårt bygglov ville dom veta vart garderoberna skulle stå. Hört att dom har hög personalomsättning på byggnadsnämnden och alla nya kommer direkt från "skolbänken". Ska väl visa att dom är duktiga....
rolfkn: Hej Johan. Jag har precis fått stomrest ett hur från Dalahus, tycker det var mycket prisvärd och får en gedigen kvalitetskänsla av hela bygget, bifogar en lite bild på vårt lilla bygge. Smidiga, prisvärda ,flexibla. Enligt mitt tycke mycket bra. Det kan inte vara så långt till Linghed där dom har sin fabrik, om du redan bor i Dalarna :) Just my 2 pence. [bild]
etnica: Hej, någon som vet vad inbygnadsdjupet i Movehome/trivselhus hus är i taket? Deras säljare kan inte svara på detta...
Revisorn_144: Jag hade liknande problem. Vår Totalentreprenörs projektledare ville inte godkänna de egenkontroller som hans underentreprenörer har gjort. Han ville bara stå får de kontroller som han själv utfört. Vi får en massa olika listor från respektive underentreprenörer, där de fyllt i de kontroller de gjort. Dock ej ifyllt i vår kontrollplan, med de punkter som skall göras.
Kvaddis: Bra, då behöver jag inte fundera mer på det. Tack för svaren.
lbgu: Med tanke på Myresjöhus historik med enstegstätade fasader så finns det en hel del som talar emot att man ska förvänta sig några proffs ut i fingerspetsarna ifall man ger sig i kast och gör affärer med dem.
dd88: Ursäkta avsaknaden av svar, haft mycket att göra sen sist (jobb, bilförsäljning, möten med kommun osv) Har träffat en hustillverkare och ska träffa två till. Kataloghus blir det inte, så långt har vi kommit. Nu står det mellan modulbaserat och lösvirke.