A
astia: Vi ska precis börja rita tillsammans med en arkitekt på Sävsjöträhus. Vi har också utgått ifrån en tidigare ritning men en aning mindre och med klädkammare till alla sovrum osv osv :) vilket betyder att det blir ett halt annat till slut :-* Till oss sa de att kvm kostnaden ligger mellan 11 och 13000kr men vi får väl se vart vi hamnar till slut ;) Spännande är det iallafall och vår
1 svar · 2,4k läst
M
Maggan_Puh: Hejsan! Vi ska bygga till, dels en större tvättstuga och dels ett torn med tre våningar och behöver få tag på en bra arkitekt som inte är vråldyr. Efterlyser även förslag och idéer för detta! Har goda vänner som betalde runt 75 000 för att få ritningar till ett tillbyggt rum ovanför garaget! Det tycker jag verkar hutlöst! Vi bor i Roslagen, så det vore väl bra ifall
0 svar · 1,6k läst
B
ByggareBob_wannabe: Jag kikar också lite åt WN hållet men har inte fått något direkt förtroende för säljaren (Nacka). Vi satt och lyssnade på honom i två timmar och visste i alla fall inte när vi gick varför vi skulle välja WN.... En sak med priset fick vi i alla fall reda på och det är att WN har väldigt mycket trä i sina hus. Dvs att om det är som de säger att de har många fler m3 material är
9 svar · 2,2k läst
J
Johan_Vetgirig: Ja det är riktigt. Bromöllahus är en "budget"-variant av LB-hus med väldigt få ändringsmöjligheter av interiören. Man kan endast spegelvända huset - väggar kan ej flyttas. Här kommer lite priser vi fått på Tornugglan. Grundpris: 1342860 Puts: 103800 Ryggåstak: 29900 Spröjs: 8760 Det vore intressant om det är fler som har fått pris på Tornugglan. /Johan
1 svar · 3,5k läst
C
CC: Ett tips - använd Google.... http://www.lbhus.se/news.asp?news_id=43
0 svar · 2,5k läst
C
CallMeKenneth: Hej! En bekant påstår sig sett en artikel i dagspressen rörande import av trähus från baltstaterna. Det ska tydligen vara både billigt och bra. Agenten som säljer husen ska operera från sverige. Är det någon som hört eller vet något om detta ? /Kenneth
0 svar · 7,2k läst
Y
ymca: Grannen till min tomt byggde med dem. Han verkar mycket nöjd, dock så nämnde han att de har gått i konkurs och startat igen. Vet inte om detta stämmer, kanske är det någon annan som vet.
0 svar · 4,8k läst
E
Evka: Hej Anne, vi var in i ett Ägir i Södertälje. Men det var ett redan byggt hus. Vi hade tur att genom bekantas bekanta få gå in ett. Förhoppningsvis kan du genom säljaren få napp på ett Ägir som är under uppbyggnad. Det var på det viset vi kunde få gå in ett Ymer hus.
15 svar · 4,1k läst
C
camilla: Hej! Är det någon som har byggt eller ska bygga ett hus från Rörvikshus? Är standarden bra? Hur ligger dem till prismässigt? Vad jag förstår är dem rätt nya på marknaden?..eller Tacksam för svar!! Camilla
0 svar · 1,3k läst
J
Johan_Vetgirig: Hej ML! Jag tror att du har gjort ett mycket bra val med Kvadraten :). Vi har också en smal tomt. Jag har några frågor som jag hade blivit tacksam för att få svar på: Vad kostar ert Kvadraten? Ingår inredd övervåning? Något andra tillval utöver standard? (kostnad?) Har ni valt bort något? Garage/carport, kostnad? Var ligger ert Eksjöhus-kontor? Tack på förhand! /Johan
1 svar · 1,1k läst
E
Evka: Hej Stefan, de tillvalspriser du tar upp stämmer med de vi fått från Ä-hus för Ymer. Vet du hur kvaliteten är på dessa tillval dvs kan man öka standarden genom att välja en del tillval?
1 svar · 2,0k läst
Y
ymca: Det borde ju betyda att man får nyckeln i handen när huset är klart och så är det bara att flytta in. Man skall inte behöva göra ett enda handtag själv. Tyvärr är det väl så att alla husleverantörer har sin egen definition av 'nyckelfärdigt'.
0 svar · 2,2k läst
S
sweborn: Hej Allihop! Jag var på semester i Finland hos sambons "tjocka släkt", och fick upp ögonen för att i princip alla hus som var under uppbyggnad i trakterna var byggsatshus. Och det var hus på gång överallt jag tittade. Exempel på tillverkares hemsidor: www.jukka-talo.fi www.jetta-talo.fi Om man bläddrar i ovanståendes kataloger nämns det priser runt 50-60 tusen euro för en byggsats, ca
0 svar · 8,0k läst
Y
ymca: Skulle bara vilja påpeka en sak, vi ser det i inlägget ovan och jag har sett det i en hel del andra inlägg: När man skriver med VERSALER så innebär detta att man SKRIKER. Det blir tydligare och mer lättläst om man använder gemener när man skriver. Dessutom kan det uppfattas som ganska så ohyfsat att skrika hela tiden. Ta inte illa upp, är man inte van vid att chatta och diskuera på
10 svar · 2,3k läst
J
Janne_B: Försöker desperat att få ihop våra drömmar med byggnadsnämndens krav, och har en fundering på källare. Finns det ??? någon som ligger eller har legat i denna planeringsfas som kan tipsa om hustillverkare som har källare som standard, och inte avfärdar en med argument som dyrt och besvärligt.
0 svar · 1,0k läst
B
ByggareBob_wannabe: Karlssonhus är enligt Sävsjö själva den enda leverantören som kan leverera hus med råspont i väggarna som tillval. Hos Sävsjöhus är det som bekant standard. Jag är själv sugen på Sävsjöhus så skriv gärna om någon har mer information om dom. /Bob
1 svar · 1,8k läst
J
Jonte: [citat] Jag har fått en budgetoffert på ett hus och längst ner på offerten stod det (tror jag?) byggherrekostnad (30 tusen). Kanske minns jag helt fel, men nån konsultkostnad var det och beloppet minns jag. Vilket hus har ni byggt?
3 svar · 1,6k läst
C
CC: Endast för sälva huset kretar det kring ca 2 miljoner (byggsats och byggnation)
3 svar · 2,4k läst
I
Idapi: Säljaren vi hade fanns (finns fortfarande?) på Husknuten i Göteborg. Efter att vi skrivit på papperen så hörde han inte av sig en enda gång till oss! Ritningarna vi fick till bygglovet dög inte till kommunen och de fick göras om hur många gånger som helst. Inga VA-ritningar över huvud taget... De fick vi göra själva. Jag står fast... Västkuststugan suger!
7 svar · 3,9k läst
A
astia: Det har du ju rätt i :) . Jag kanske är naiv men jag trodde faktiskt inte att folk gav sig in i husdjungeln utan att veta hur mycket man får bygga för!! Finns det sådana så är det ju faktiskt inte alls konstigt att de frågar!! Vi har råd att bygga för ca 3,5 mille men det tänker vi inte göra. Vi har redan tomten som vi betalat cash så vi har absolut råd!! Vi har dessutom pratat med
4 svar · 1,4k läst
G
General_Failure: Det verkar finnas olika tolkningar av "tur" och "hyfsat friktionsfritt" eller så har Myresjöbus väääldigt låga förväntningar! Ok, inget av de uppräknade felen är jätteallvarliga men sättet som Myresjöhus sköter det på är under all kritik. Varken tur eller hyfsat friktionsfritt är på sin plats här tycker jag.
2 svar · 2,7k läst
I
Idapi: Hej! Har kontakt med en markägare som vill sälja en tomt och letar nu i husdjungeln efter ett hus... Har varit på husknuten i Göteborg och vi fastnade för OnsalaVillan. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Bra och dåliga erfarenheter mottages tacksamt! Tackar på förhand! Idapi
0 svar · 3,4k läst
G
General_Failure: Angående eldragningen (och en hel del annat som borde vara av intresse för dig) tycker jag att du ska spana in http://husbygget.lovskog.com/ som TLovskog har bidragit med.
2 svar · 4,8k läst
L
linn99: Ja det var det samma som vi fick höra också ! Men jag hade tänkt mig att göra det mesta själv exkl. el.entreprenaden. Så det gör ju inget för våran del. Det intrycket jag får efter en hel del efterforskningar är att Fiskarhedenvillan har bland de lägsta materialpriserna. Är det nån som tycker annat ?
2 svar · 1,8k läst
G
General_Failure: För det första är det ju skillnad på golvyta och boendeyta och en del husfirmor "blandar ihop" de två begreppen. Älvbyhus är kanske mer ärliga när de uppger boendeytan. Boendeytan räknas på den del av golvet där taket är högre än 1.7 m (har jag för mig, kommer inte ihåg exakt vilken höjd det är). Andra saker som kan skilja är bredden på huset och takstolskonstruktionen. Två
0 svar · 2,4k läst
currenthill
currenthill: MarkZmaN: Innebär prisuppgiften att huset är nyckelfärdigt med oinredd övervåning? Mvh/Stefan
1 svar · 3,2k läst
B
BoD: Sommargyllingen med inredd ö-vån: 1 865 kkr. LB-hus har också 300 mm isolering under plattan för att kompensera för förlusterna med ingjuten golvärme.
1 svar · 2,4k läst
A
AAA: Har tittat på deras fritidshus, Vision, på Husknuten i Göteborg. Säljaren var en ung kille. Väldigt trevlig, tillmötesgående och kunnig. Hus & Hem recencerade ett av deras fritidshus i ett av årets nummer (kommer inte ihåg vilket). Tyvärr hade Tryckfels-Nisse varit framme så deras recension var en repetition av ett annat hus. Kanske har H&H rättat i något senare nummer. Vi
3 svar · 4,8k läst
Y
ymca: Har hört att de har haft problem med fuktskador och mögel pga dålig takkonstruktion. Läste om ett par fall med mögel på vinden redan under första året efter byggnation, låter inte som att det skulle vara någon vidare kvalitet om du frågar mig. Dessa problem kanske är lösta men ändå värda att kontrollera.
0 svar · 6,4k läst
S
sessan: Har någon erfarenhet om sluttninghuset "Junibacken" från Vimmerbyhus. Vad kostar det nyckelfärdigt inkl. garage? Hur är Vimmerbyhus som leverantörer, hur är deras kvalitet mm. :) Björn
0 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.