Instämmer med c.

Bekanta till oss köpte ett stomrest myresjöhus på totalentreprenad. Det var behäftat med en del fel såsom: punkterad diffusionsspärr till vinden pga för långa spikar, felspikad träpanel på ytterväggarna, snett ihopsatt hus och fel typ av grundfärg på ytterpanelen. En del fel gjordes på fabriken (främst pga dålig administration) och en del av felen gjordes på byggplatsen. Besiktningsmannen ansåg att en större summa pengar skulle hållas inne tills felen var åtgärdade. Myresjöhus var inte ett dugg intresserade av att diskutera någon lösning. Våra bekanta skrev flera brev men det enda de fick tillbaka var krav på betalning. Till slut kopplade våra bekanta in en advokat som hjälpte dem att skriva ett brev. Det tog skruv och ganska snabbt kom man överens om en bra lösning.

Ett tips till er som har problem med att ni inte får någon respons är alltså att koppla in en jurist.

Personligen tycker jag att myresjöhus brukar vara lite slarviga när de sätter ihop husen. De visningshus jag har tittat på har haft springor i parkettgolven och listerna brukar inte sitta så bra. Sedan tycker jag det är lite trist med lättreglar och lättbalkar i väggar och bjälklag men det är kanske mest en smaksak.

Och som c sa: se till att få allting på papper och kontrollera allting flera gånger om. Det gäller för alla hustillverkare och entreprenörer.

Jag har också en kollega som överlag är nöjd med sitt myresjöhus byggt 2001 i Stockholmstrackten (han verkar dock inte ha så höga krav). En sak som han inte är nöjd med är att vardagsrumsgolvet inte är plant. Det märks särskilt vid golvlisterna där det på vissa ställen finns stora springor. Vid besiktningen påpekades detta och myresjöhus skickade dit någon som fyllde igen springorna med något silikonliknande material. Efter ett par dammsugningar gick silikonet sönder och det såg om möjligt ännu sämre ut än det gjorde tidigare.

Vidare har jag hört en del skräckberättelser om vardagsrumsyttervägg som trillar ut när familjen sitter och tittar på tv och toaletter som det inte går att spola i eftersom avloppsledningen inte var ansluten till trekammarbrunnen (det var visst en sten i vägen som var för jobbig att ta bort). En del av dessa berättelser är kanske bara skrönor men slutsatsen är ändå att myresjöhus har dåligt ryckte.

Det verkar finnas olika tolkningar av "tur" och "hyfsat friktionsfritt" eller så har Myresjöbus väääldigt låga förväntningar! Ok, inget av de uppräknade felen är jätteallvarliga men sättet som Myresjöhus sköter det på är under all kritik. Varken tur eller hyfsat friktionsfritt är på sin plats här tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.