Hustillverkare
astia: Hej C! Jag har lagt till er sida i favoriter :) Ska läsa allt sen men har en tenta att fila på just nu och måste lägga byggtankarna åt sidan :( för stunden. Men det är väldigt spännande att läsa om byggen när man är på G själv!!!
Fredrik: Vi har också hört detta ett antal gånger. Att vi måste skynda oss innan denna prishöjning men det är bara att ta det lugnt om någon är dum nog att höja priset under förhandlingen så finns det andra som inte gör det. Vi ha faktist råkat ut för en firma som gjorde det men sammarbetar inte med dem längre. (De var för övrigt helt otroliga på ett stort antal punkter) // Fredrik
BoD: Är det verkligen generalentreprenad? Det är inte min erfarenhet av Eksjöhus. Om du skriver ett kontrakt på husmaterialsatsen och ett annat på entreprenaden så definieras det som delad entreprenad. General- eller totalentreprenad brukar vara dyrare än delad. Var lite vaksam så du inte luras att betala extra för generalentreprenad som sedan inte visar sig vara det. Men har du erbjudits
General_Failure: Det du vill ha är totalentreprenad. Termen nyckelfärdigt beskriver mer färdigställandegrad och det kan du få även med generalentreprenad eller delad entreprenad. Egentligen kan man säga att det du vill ha är ett nyckelfärdigt hus som uppförs med totalentreprenad (eftersom totalentreprenad inte automatiskt medför att det blir nyckelfärdigt). Det är mycket riktigt en god idé att
grodan: Huset ligger i Tyresö och det finns inga viningshus där. Det är kaklade badrum med golvvärme,pivåfönster,bastu,kondensavfuktare i grund,kakel i kök mm.Det ser jättefint ut.
BoD: Jag undrar om inte grundläggningen är lite lågt prissatt, för 130 kvm får du nog betala kring 200 kkr eller t o m lite mer när du anlitar en firma för hela jobbet. Men bygger ni inte i närheten av de stora städerna blir det billigare förstås. Och vad ingår i värme? Är det samma sak som vvs-arbetet? Jag håller med om att det är otroligt luddigt med uttrycket "säljarens
Kriasa: Vi vill helst bygga söder om stan, eller i Nacka -området, men vi är egentligen inte bundna till något. Jobbar båda på Söder dock.
cattis: :) Tackar! Vet du om dom har humana priser också?? Fredells är väl kända för att ta betalt...
bamse: [citat] Jag prutade på en "fast" prislista.Lurad blir man väl jämt vad man än köper.
velig_nybyggare: Malmökontoret! Per telefon, dock "lät" det som om det fanns en del prutmån på det föreslagna priset.
Annsan: Hej nbb! Tack för dina tips! Detaljplanen där ni bygger låter ju helt sjuk..... Var bygger ni? Har själv inte kollat upp detaljplanen så noggrant, men tror inte att det ska vara ett problem. Grannen har nämligen gaveln mot vägen precis som vi vill ha det. Hur långt har ni kommit i bygget o är ni nöjda hittils? Hej, hej /Ann ;D
General_Failure: Rent generellt så spar man mer ju mer man kan göra själv. Vidare tror jag att hustillverkarna har hyfsat bra rabatter när köper in materialet och vet var de ska köpa in materialet billigast. Alltså är det nog bäst att köpa allt materialet från en hustillverkare. Det hela beror på HUR mycket du tänkt göra själv.
Lill: Hej! :DHur stor är övervåningen på kvadratenhuset då det är 27 grader och går det att inreda enligt den "vanliga planlösningen med 2 sovrum, toa och allrum? MVH Lill
Evka: Hej! Det finns ett visningshus Mimer i Skogås som ni kan åka och titta på. Vi var där och tittade i helgen. Håller med om att säljaren inte gav ett direkt positivt intryck. Vi har kontakt med Eskilstuna kontoret eftersom vi ska bygga utanför Södertälje. Där fungerar kontakten bra. Alla Älvsbyhus representanter är egna företag och representerar bara Älvsbyhus.
General_Failure: Bygget drar igång om ett par veckor. Prisuppgift finns under "Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.". http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1031068572 Jag återkommer med info om Vallsjöhus när bygget har kommit lite längre.
Annsan: Ja, då förstår jag. Detta gällde Stockholm. Men att det ska skilja så pass som 200'-300' kr, det låter väldigt mycket tycker jag. Tack för informationen!
BoByggarn: Är det någon här som har haft kontakt med SwIpars? Det skulle vara intressant med leveransdeklaration.
ymca: Har upplevt samma sak på HusExpo... Kommer inte ihåg vilket hus han snackade om då med jag håller med honom. Tittar man på skickerier mm så ser man att det är bättre kvalitet än de flesta konkurrenter. Man skall komma ihåg att det är detaljerna som gör att huset upplevs som trevligt. Detaljer kostar så är det bara. Det flesta av hustillverkarna har så usla detaljer så att man blir
FredrikB: Lisa vilket sammanträffande ;D Vi gick på tomten med repr. från Trivselhus idag. Tomten är sluttande (5 meters nivåskillnad) och även vi vill behålla konturen utan att för den skull behöva bygga soutteränghus med gillestuga och bröstpanel... Jag har skickat dig ett privat meddelande /Fredrik
Anne: Har nyligen fått pris på Jordugglan nyckelfärdig: 1.179.000 om man bygger i skåne. Du kan inte göra några ändringar men standarden är tämligen hög. Platta på mark med golvvärme Parkettgolv i alla torra utrymmen. Ballingslövkök prisklass 4 Tvättmaskin,torkskåp, Hällspis, Kyl/sval, frys och diskmaskin Oklart om det ingår klinker i våtutrymmen som det gör i LB´s övriga
velig_nybyggare: Finns det någon som har en prisuppgift på Sävsjöhus Villa Solberga? 8)
Eva: Hej Tomas. Vilket hus köpte ni? Själv är vi intresserade av Villa Strandvik...det huset har vi fastnat för. Finns det någon som har köpt det huset, eller planerar att köpa det? Isåfall, hur har det fungerat? Och det viktigast av allt, är ni nöjda med det?? Fördelar/Nackdelar??
Johan_Vetgirig: Hej, kolla in denna länk: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1031157183;start=7
boni: Funderar på att köpa/bygga trivselhus villa nr 309 ett enplanshus. Är det någon som har erfarenhet av detta hus och av trivselhus representant i Kristianstad så skulle jag vara tacksam. Även var Er totalkostnad stannade på. Stämmde trivselhus kalkyler eller gick något snett. Vad har Ni för erfareheter av just denna villamodell nr 309 Tacksam för svar