4 137 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Hustillverkare i den lägre prisklassen
Sida 1 av 2
Hej,
Vi ska bygga hus och vill hålla oss i den lägre prisklassen. Vi har jämfört endel hustillverkare och hittintills så verkar Älvsbyhus över lag ligga åtminstone 3-400 000 kronor under konkurrenterna. I och för sig med en betydligt lägre standard. För oss är det viktigaste att få tag på ett vettigt hus (1½-plan) till ett lågt pris. Någon här som känner till om det finns något husföretag som kan konkurrera prismässigt med Älvsbyhus? Och som bygger på totalentreprenad? Tacksam för svar.
Vi ska bygga hus och vill hålla oss i den lägre prisklassen. Vi har jämfört endel hustillverkare och hittintills så verkar Älvsbyhus över lag ligga åtminstone 3-400 000 kronor under konkurrenterna. I och för sig med en betydligt lägre standard. För oss är det viktigaste att få tag på ett vettigt hus (1½-plan) till ett lågt pris. Någon här som känner till om det finns något husföretag som kan konkurrera prismässigt med Älvsbyhus? Och som bygger på totalentreprenad? Tacksam för svar.
Lågpris och totalentreprenad är ömsesidigt uteslutande enligt mina erfarenheter.
Övriga lågpristillverkare som kanske kan vara intressanta är Smålandsvillan och Hjältevadshus.
Övriga lågpristillverkare som kanske kan vara intressanta är Smålandsvillan och Hjältevadshus.
Hej på er! Jag undrar bara om ni överhuvudtaget borde köpa hus om eran ekonomi inte är bättre. Kanske ska ni vänta några år och se om det blir bättre?
En liten tanke: Det är oklokt att betala för mycket, men det är dumt att betala för lite. När du betalar för mycket förlorar du lite pengar. Men när du betalar för lite, kanske du förlorar alltihop pga att saken du köpt, inte klarar av det den är köpt till. Lagen om affärsbalans gör att det är omöjligt att betala lite och få mycket.
SENSMORAL: Om du sluter ett avtal med den som lagt det lägsta budet, bör du också lägga till lite "riskpengar". Om du gör det kan du lika gärna köpa något bättre. Carina
En liten tanke: Det är oklokt att betala för mycket, men det är dumt att betala för lite. När du betalar för mycket förlorar du lite pengar. Men när du betalar för lite, kanske du förlorar alltihop pga att saken du köpt, inte klarar av det den är köpt till. Lagen om affärsbalans gör att det är omöjligt att betala lite och få mycket.
SENSMORAL: Om du sluter ett avtal med den som lagt det lägsta budet, bör du också lägga till lite "riskpengar". Om du gör det kan du lika gärna köpa något bättre. Carina
Förutom osäkerheten kring konstruktionen med krypgrund vill jag faktiskt försvara Ä-hus lite. Jag har varit inne i flera av deras hus och jag upplever inte någon större kvalitetsskillnad på deras hus och andras. Livet går inte under för att badrummet "bara" har plastmattor, och nyttan av golvvärme är allt lite överreklamerat.
Och jag har märkt en lustig sak, begagnatpriset på nästan nya hus (byggår 1999-2002) skiljer sig inte åt mellan Ä-hus och andra hus. I alla fall inte i stockholmsområdet. Förklara det den som kan...
Och jag har märkt en lustig sak, begagnatpriset på nästan nya hus (byggår 1999-2002) skiljer sig inte åt mellan Ä-hus och andra hus. I alla fall inte i stockholmsområdet. Förklara det den som kan...
Ibland blir jag förvånad hur höga krav som folk har när de bygger sig ett hus, alla verkar vilja flytta från koja till slott i ett svep. Plötsligt när man skall köpa hus är helkaklat, trägolv, golvvärme, jacuzzi, bastu m.m. ett minimum.
Jag skulle vilja påstå att har man dessa önskemålen så är det ju relativt enkelt att ordna i efterhand och räknar man på vad man får över genom att välja t.ex. ett Älvsbyhus kan man göra ganska mycket för de pengarna.
Älvsbyhus bygger mycket bra hus och dessutom byggs de inomhus. Vi har bestämt oss för ett Älvsbyhus så jag är inte helt objektiv men vi räknar också med att på sikt höja standarden något även om vi valt till de flesta tillval man kan göra.
Vad det gäller värdet på huset så är ju placeringen, husets storlek, byggår etc. som har betydelse inte de faktorer som jag nämner ovan. Ungefär som man köper en bil med massor av lull-lull, detta får man aldrig igen.
Jag skulle vilja påstå att har man dessa önskemålen så är det ju relativt enkelt att ordna i efterhand och räknar man på vad man får över genom att välja t.ex. ett Älvsbyhus kan man göra ganska mycket för de pengarna.
Älvsbyhus bygger mycket bra hus och dessutom byggs de inomhus. Vi har bestämt oss för ett Älvsbyhus så jag är inte helt objektiv men vi räknar också med att på sikt höja standarden något även om vi valt till de flesta tillval man kan göra.
Vad det gäller värdet på huset så är ju placeringen, husets storlek, byggår etc. som har betydelse inte de faktorer som jag nämner ovan. Ungefär som man köper en bil med massor av lull-lull, detta får man aldrig igen.
Välkänd betyder inte nödvändigtsvis bättre. Ett av de mest kända företagen, Myresjöhus, har också sämst rykte. Vi var i kontakt med de flesta av de stora tilverkarna och en del av de små innan vi bestämde oss. Det var de mindre tillverkarna som gav bäst service och som vi kände att vi kunde lita på. De flesta husföretag kan leverera det hus ni vill ha och den kvalitet ni önskar. Det viktiga är att hitta leverantörer som man känner att man kan lita på (både husleverantör och byggare)._Saga_ skrev:
Hos de stora tillverkarna blir ni ett nummer i deras orderböcker, hos de minsta förhandlar du kanske med VDn på företaget. Var får du bäst service?
Det går inte att få kaklat eller klinkers lagt som tillval hos Älvsbyhus (åtminstone kunde inte vi få det). Däremot om man säger till om detta kan de förbereda för golvvärme.
Man kan ju givetvis också anlita en hantverkare i samband med husbygget om man vill ha det färdigt till inflyttningen.
Eftersom Älvsbyhus lägger spånskiva som golv måste man ta hänsyn till detta när man läger klinkers.
Klinkers ställer ett visst krav på underlaget och att det inte sviktar, det finns några olika alternativ för att ordan golvet t.ex:
- Lägga in en extra regel mellan de befintliga, 30 cm mellan reglarna istället för 60 cm.
- Lägga en tjockare skiva.
- Lägga ytterligare en skiva ovanpå.
- Montera kortlingar mellan reglarna.
Man kan ju givetvis också anlita en hantverkare i samband med husbygget om man vill ha det färdigt till inflyttningen.
Eftersom Älvsbyhus lägger spånskiva som golv måste man ta hänsyn till detta när man läger klinkers.
Klinkers ställer ett visst krav på underlaget och att det inte sviktar, det finns några olika alternativ för att ordan golvet t.ex:
- Lägga in en extra regel mellan de befintliga, 30 cm mellan reglarna istället för 60 cm.
- Lägga en tjockare skiva.
- Lägga ytterligare en skiva ovanpå.
- Montera kortlingar mellan reglarna.
När man köper begagnat så är det väl så att det är utbud, prisförhållanden och område som styr marknadsvärdet. Vilket fabrikat det är på huset kommer i slutändan ganska långt ned på bedömningslistan för begagnathusköparen.
Jolla: Nära dagis, har jag påstått det???
Det är verkligen olika åsikter om Älvsbyhus. Det som mest sågas verkar vara standard i badrum och kök. Vi håller också på att titta på Älvsbyhus och jag kan hålla med om att standarden är låg vad gäller detta. En sak vi reagerade starkt på var också att plastmatta är standard i vardagsrummet! Jag undrar nu hur Älvsbyhus fungerar i övrigt. Hur är kvaliteten på övriga huset (grund, stomme etc.)? Hur är kvaliteten på deras tillval dvs. kan man öka standarden genom tillvalen?
Vi har också funderat på Ä-hus pga priset. Har ej sett något i verkligheten så det är väl bäst att göra det först innan man bestämmer sig.
Undrar om någon har byggt eller sett ett "Ägir" har fastnat för detta eftersom det är ett riktigt vinkelhus.
Ni kanske kan tipsa om andra enplans hus i vinkel, men det skall vara en riktig vinkel inte de inskjutna vinklarna som de flesta husfirmor har.
Undrar om någon har byggt eller sett ett "Ägir" har fastnat för detta eftersom det är ett riktigt vinkelhus.
Ni kanske kan tipsa om andra enplans hus i vinkel, men det skall vara en riktig vinkel inte de inskjutna vinklarna som de flesta husfirmor har.
Hej Anne, vi är också intresserade av ett vinkelhus men vi har fastnat för Ä-byhus Ymer där kök och vardagsrum är lite mer avdelat. Vi har också varit inne i ett Ägir, vilket vi först var intresserade av, men planlösningen var för öppen i vår smak. Planlösningen mellan kök och vardagsrum är helt öppen, vilket inte passar vår smak. Det är bra om ni kan få gå in i ett Älvsbyhus och titta. Tyvärr har de inga visningshus, men har ni tur kanske någon bygger i närheten så att ni har möjlighet att få titta. Det kan säljaren upplysa om.