Jag pratade med en av deras säljare idag och dom skulle följa med och titta på vår tomt. I deras beskrivning står det att först tar man kontakt med dem om vilket slags hus man är intresserad av och ser tittar man på tomten för att därefter skissa tillsammans med en arkitekt DÄREFTER skriver man en offert.
Men idag var säljaren ganska snabb med att tala om kvm priset "så att vi båda inte skulle behöva göra mer än vi måste" sa han ??? Är det såhär?? Jag vill inte bygga ett modulhus av olika skäl men måste jag komma viftendes med lönespecen innan jag kan få hjälp med att välja hustillverkare och hus?? Nu tyckte han vi var OK ändå verkar det som för han ville med och kolla på tomten men jag tappade liksom lusten - är jag helt fel ute???

Det låter inte kul men på sätt och vis kan man förstå säljaren. Om du inte köper hus av honom så är all tid han lagt ner på dig bortkastad för honom. Och om ni kommer fram till att huspriset blir högre än vad ni klarar av så är tiden bortkastad för dig också. Egentligen är det väl ganska ärligt att säljaren från början presenterar prisbilden och att ni presenterar vad ni tänkt att det får lov att kosta? Om man direkt ser att det blir svårt att lösa det ekonomiska så är det väl inte mer än rätt att avsluta diskussionen?

Det verkar som att många hussäljare har så många förfrågningar att de måste prioritera de som kan ge en försäljning.

Jag antar att den här säljaren inte är anställd av Sävsjö trähus utan han driver ett eget säljbolag. Tar du kontakt med ett husföretag som har egna anställda säljare får du antagligen bättre service.

Nja, det var väl snarare tonen då! Annars tycker jag också det är bra att få veta ungefärligt pris från början. Det är oftast när vi kommer fram till att vi har 3 barn som de börjar bli trisst men vi vill bygga ett större hus just av den anledningen ::) Det tråkiga började när vi bytte från södertäljekontoret tilll Täby faktiskt. Dessutom när man profilerar sig som att man gör jobbet UTAN att få nå´t för det så ska man väl jobba så, eller? Annars kanske man ska tala om det. Jag kanske ändå inte väljer Sävsjö Trähus men de tillhör det utsållade skiktet som ändå är intressant men om jag ska "shoppa" för närmare 3 mille vill jag gärna ha lite service och säger de att de har en ordning när man väljer dem ska dem väl hålla den och vara lite trevliga inför potentiella kunder?

Självklart så ska säljarna vara trevliga. Men det är som när man går till banken. Även om man vet att man klarar ett lån på X miljoner så måste man bevisa det. Jag tror att många som vänder sig till hussäljarna inte ens har snackat med banken först och vet inte hur mycket pengar de är goda för.
Sen beror det väl på vilket sätt hussäljaren frågar om man har tillräckligt med pengar.

Men du, om någon profilerar sig som att göra ett jobb utan att få något för det så vet du att de ljuger. Eller hur?

Det har du ju rätt i :) .
Jag kanske är naiv men jag trodde faktiskt inte att folk gav sig in i husdjungeln utan att veta hur mycket man får bygga för!! Finns det sådana så är det ju faktiskt inte alls konstigt att de frågar!! Vi har råd att bygga för ca 3,5 mille men det tänker vi inte göra. Vi har redan tomten som vi betalat cash så vi har absolut råd!! Vi har dessutom pratat med dom igen på Sävsjö trähus och vi ska ses på tomten imorron!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.