Hustillverkare
Mats_old: jag har kvar bänkskivan som följde med. Orkade inte byta och den fungerar tycker jag.
Mats_old: Det är säkert en mängd repesentanter för husfirmor som läser detta och har dom någon konstruktivt att säga eller fråga så tycker jag det är självklart att alla ska få göra inlägg. Sedan om någon kör med säljsnack eller på annat sätt försöker missleda oss får väl den personen hanteras separat. Jag tror att sådana inlägg saneras autmatiskt då man märker att någon är
Mats_old: Jag byggde vårt vidbyggda dubbelgarage själv. Räknade med att det skulle gå på ca 40-50.000 också då jag även gjorde allt själv(platta, stomresning mm) men det drar iväg. Vi får se vad det hamnar på när jag är klar men en snabbt överslag med allt material framtill nu och det som behövs för att göra klart blir nog snarare 90.000 sek + mitt arbete. men det blir som jag vill ha det
General_Failure: Håller med om att HusExpo inte är så bra som man kunde önska. Många av husen är "gamla" och ganska nerslitna och egentligen inte representativa för hustillverkarna. De är mer att betrakta som kontorslokaler för säljarna.
ymca: Jag har fått uppgifer från tex Myresjöhus att det är ca 2-3 hundratusen dyrare i Stockholm är på den billigaste orten.
Sabina: Min svåger och svägerska byggde ett värsås hus för 14 år sedan! De är jätte nöjda och har inte haft några problem alls. De har dock ett luftburet värmesystem ( utan element eller golvvärme.) Vilket bidrar till onödigt höga elkostnader! Pannan har de bara bytt en liten mindre del på, men i övrigt är det samma som installerades. Det som de är väldigt nöjda med är att ingen
andersbyggahus: Sök runt här på forumet så ser du några prisuppgifter på stom-, nästan NF och NF
General_Failure: [citat] Rent allmänt så la vi ner alldeles för mycket tid och energi på att prata med husföretagen och för lite tid att prata med entreprenörerna. Vi pratade med lite folk i branschen som kände till KGB. Däremot pratade vi inte med någon av deras före detta kunder. Att förlita sig på f.d. kunder kan vara lite vanskligt eftersom det är företaget som väljer ut vilka kunder de vill
Sweli: Mitt förslag är att du ritar skissen själv, precis som du vill att alla rum ska se ut. Det är inte så svårt. Det är bara att först rita på vanligt papper, sedan när du har bestämt hur stora rumen ska vara, ritar du på milimeter papper. Det hjälper mycket att ha en skallinjal. Sen är det bara att leta någon som vill bygga det. Det gjorde vi, och det blir ett väldigt anorlunda hus.
PA: Det tillhör kategorin grovsnickerier så det klarade till och med mina snickare av.
Sweli: Hoppas att dom som säger att man ska inte stå stilla, stå upp och protestera är villiga att protestera just nu på det vansinniga rättsväsende vi har, som värderar pengar mera än barns liv i vår samhälle. ÖPPET MAIL TILL THOMAS BODSTRÖM, > > RIKSÅKLAGAREN, samt ÅKLAGARE BJARNE ROSÉN > för att protestera och få en ändring. Den som vill vara med kan skicka ett meddelande
Lill: Ja, jag håller verkligen med dig Claes. Jag har sett exempel där hallen är 18 kvm och bad/dusch på under 6 kvm. Helt tokigt tycker jag. Ibland är det lite för mycket mode i husen...Är det just nu stora ytor till ingen eller lite nytta..eller... :-/
BoD: Jag mätte temperaturen på vårt parkettgolv i lägenheten till 22 grader och det kändes kallt. Det har gjorts undersökningar som har kommit fram till att i strumplästen går gränsen för när du upplever golven som varma vid 22,5 - 23,5 grader. Över det temperaturintervallet känns golven varma, under som kalla. Så oavsett om du har golvvärme eller inte - önska dig ett par varma tofflor
Sara: Kul att ni också ska bygga ett Tor! Tycker att Ymer oxå ser bra ut men gillar inte att båda toaletterna är precis när man kommer in i huset. Det blir långt att gå ifrån det stora sovrummet. Man kan ju iofs göra om det till ett enda stort badrum & ha både badkar & dusch där.
Evka: Sara: Tack, då finns det hopp om kortare ledtider! Vi har fått ned den med 5 veckor men hoppas på ett antal veckor mer eftersom vi ska flytta till en ny kommun och barnen ska börja ny skola etc. Det är naturligtvis inte det avgörande men skulle underlätta en hel del. Vi fick i fredags alla papper med entreprenad avtal osv. som vi lusläst idag. Puh! Det är mycket att gå igenom innan man
Nybyggare: Helen P, Beträffande luckar har vi pendlat mellan gröna allmoge och lackde ekluckor. Har sett båda live och fastnade för dem men har svårt att bestämma oss. Kakel sätter vi dit själva i köket och klinkers i hallen. Badrummet avvaktar vi med och väljer istället plastmattor. Vi bygger Höner.
Gabriella: Tjena Nybyggd! Är delad/helentrep samma som general/totalentrep?? Hur många termer finns det egentligen... :P Tjing, Gabriella! [citat]
9ypzxv: Skall bygga 1 1/2 plans nu. Har även tittat in i det enda huset som är byggt. Visst det är öppet men det vet man ju från början. Huset har mkt rymd villket vi vill ha. Söker man rymd och ljus så finns det inte så mycket att välja på. (Om man inte får bygga 2 plan) Dessutom har vi blivit avrådda av kompisar att ändra för mycket i byggsatshusen. Nästan alltid strul.. Priset .. runt
Annas: Tagga ner Robban. Det är inte så lätt när man är inne på sajten första gången.....och jag tycke rinte sökfunktionen är den mest genomtänkta... Nej trevliga skall vi vara mot de som kommer hit och vill veta mer och dela med sig! :D
Lilleman: Jag skall bygga hus på gotland och detta medför att jag måste frakta huset över östersjön. Problemen som blir då är ögonkontakten som man ju vill ha med säljaren både när det går bra och när det inte går bra under husbyggandets lopp. Det kommer så klart till en ganska stor summa manna som man måste harkla upp för båtbiljetten. Undrar om någon vet om det finns byggfirmor på
andersbyggahus: Mirakelvillan verkar att vara ett "koncepthus". Inga ändringar=lågt pris. Ring din närmaste säljare, så får du nog reda på allt du behöver (plus sånt du inte behöver...)