Vi står som bäst och funderar vilken husleverantör vi ska ha. Nu verkar det som Team Boro är det ena, resp HM-hus.
Vad jag förstår, måste vi sätta oss in i det som skiljer byggtekniskt, vilket är mycket men samtidigt lärorikt.
Jag har också fått uppfattningen att det är lättare kontrollera om man bygger lösvirke, då man ser på plats vad som görs, jmfrt med att köpa prefab-väggar som monteras på plats?
Har ni fler tips på vad man bör kolla upp med de olika husleverantörerna och i detta skede vi är i nu?  ???
Kände också jag behövde skriva av mig lite - det är nu det börjar på allvar  ;D

Bortsett från det tekniska som du redan har nämnt så kan det vara bra att kolla följande:

Innehåll i form av produkter från underleverantörer, fönster, dörrar, golv, vitvaror, uppvärmning, ventilation o.s.v

Kolla också följande detaljer:
Leveranstider, garantier, försäkringar, företagets ekonomiska ställning.

Kräv att få kontakt med referenskunder och ta er tid att besöka dem. Ta också up frågan om byggare, har husleverantören några olika firmor som de brukar anlita? Erfarenheter av dessa byggare?

Ganska många punkter blev det, och betydligt fler fins det.

De flesta som byggt hus här på forumet (Pinger, Frasse K12, GF m fl) verkar ju nöjda med valet av byggmetod (prefab/lösvirke). Men, om ni som inte bygger lösvirke skulle bygga på nytt, hade ni föredragit lösvirke som nästa hus?
Det är klart, man har ju mer erfarenhet om man byggt ett hus innan och då kanske lösvirke där man dessutom sköter all entreprenöd själv är det man skulle välja i större utsträckning...? 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.