3 590 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Glasmästarevillan- Karlsonhus
Jag undrar om det är någon som byggt Glasmästarevillan från Karlsonhus? Blev ni nöjda? Pris? Tips och råd?
Själv har jag förälskat mig i det huset. Lagom stort, massor med fönster som gör att man får ett ljust hus, och rejält kök/vardagsrum som dessutom är öppet.
Finns det någon annan hustillverkare som har ett liknande hus?
Själv har jag förälskat mig i det huset. Lagom stort, massor med fönster som gör att man får ett ljust hus, och rejält kök/vardagsrum som dessutom är öppet.
Finns det någon annan hustillverkare som har ett liknande hus?
Medlem
· Östergötland
· 7 inlägg
Jag mailade Karlsonhus representant i Linköping och fick priset 2 068 200 kr.
Klippt ur kalkylen:
Hus, materialsats: 1 438 200 kr
Grundläggning: 110 000 kr
Övriga byggnadsarbeten: 246 000 kr
Värme- och sanitetsinstallation: 102 000 kr
Elinstallation: 81 000 kr
Målning och tapetsering: 56 000 kr
Kakel o klinkers: 35 000 kr
Summa Byggnadskostnad: 2 068 200 kr
Men då är ju alla kostnader utom hussats schabloner. Tomt och byggherrekostnader hamnar på detta också.
Tydligen är just glasverandan riktigt dyr.
Klippt ur kalkylen:
Hus, materialsats: 1 438 200 kr
Grundläggning: 110 000 kr
Övriga byggnadsarbeten: 246 000 kr
Värme- och sanitetsinstallation: 102 000 kr
Elinstallation: 81 000 kr
Målning och tapetsering: 56 000 kr
Kakel o klinkers: 35 000 kr
Summa Byggnadskostnad: 2 068 200 kr
Men då är ju alla kostnader utom hussats schabloner. Tomt och byggherrekostnader hamnar på detta också.
Tydligen är just glasverandan riktigt dyr.
Tack för informationen! Vilket hus ska du själv bygga?
/Nyfiken i en strut.
/Nyfiken i en strut.
Medlem
· Östergötland
· 7 inlägg
Jag ska bygga en modifierad Nya Mangården.
(Det finns nog ingen som inte bygger ett modifierat Karlsonhus
)
Vi har sett några som höll på att bygga en modifierad Glasmästarvilla.
(Det finns nog ingen som inte bygger ett modifierat Karlsonhus
Vi har sett några som höll på att bygga en modifierad Glasmästarvilla.
Det låter spännande! Vilka modifieringar har ni gjort? Vet ni vad slutsumman kommer att landa på?
Själva står vi i startgroparna. Vi har ingen tomt, och vet inte riktigt hur stort hus vi vill ha. Det är så mycket att fundera på, och vi är inte ens säkra på om vi ska bygga nytt eller köpa ett "begagnat" hus.
Själva står vi i startgroparna. Vi har ingen tomt, och vet inte riktigt hur stort hus vi vill ha. Det är så mycket att fundera på, och vi är inte ens säkra på om vi ska bygga nytt eller köpa ett "begagnat" hus.
Medlem
· Östergötland
· 7 inlägg
Vi har tagit bort utbyggnaden på baksidan samt förlängt med 0.6 m så nu är huset ca 166 kvm. Dessutom är ju hela planlösningen helt förändrad. 
På vår bygghemsida så finns planlösningen: hus.cederberg.info
När vi skrev på avtalet häromveckan skulle huset och allt kosta 2350000. Men då skaffar vi garaget och badkaret någonannanstans. Resten gör de (inklusive grovplaneringsgräva tomten). Men då kostade tomten bara 80000...
Vi får ju tomten via Karlsonhus så det blev ju enkelt. Eller rättare sagt de hade en tomt vi ville ha.
Vi konstaterade att inga begagnade hus skulle duga, det var därför vi ville bygga nytt. Dessutom tycker vi Karlsonhus verkar bra. Har inte hittat nån som har klagat på dem.
Jag tror vi hade tur som hittade en tomt som vi gillade för de tomter vi tittat på annars var ingevidare. Härikring är det svårt att hitta bra, stora tomter.
Var vill ni bygga nånstans?
På vår bygghemsida så finns planlösningen: hus.cederberg.info
När vi skrev på avtalet häromveckan skulle huset och allt kosta 2350000. Men då skaffar vi garaget och badkaret någonannanstans. Resten gör de (inklusive grovplaneringsgräva tomten). Men då kostade tomten bara 80000...
Vi får ju tomten via Karlsonhus så det blev ju enkelt. Eller rättare sagt de hade en tomt vi ville ha.
Vi konstaterade att inga begagnade hus skulle duga, det var därför vi ville bygga nytt. Dessutom tycker vi Karlsonhus verkar bra. Har inte hittat nån som har klagat på dem.
Jag tror vi hade tur som hittade en tomt som vi gillade för de tomter vi tittat på annars var ingevidare. Härikring är det svårt att hitta bra, stora tomter.
Var vill ni bygga nånstans?
Klicka här för att svara