Hustillverkare
Per Lesse: Hej Nu är ju de här inlägget 8 månader gammalt men jag undrar ändå om ni har fått någon reaktion på er fråga och någon hjälp. Med vänliga hälsningar Per Lesse
skbathla: hej, har ni litat på utländsk byggare från Baltikum som total entreprenad? Hur har det gått erfarenhet? Gäller det Entreprenadkontrakt (ABS 18) och Allmänna bestämmelser (ABS 18) i detta fall ? Hur fungerar det med bank garantin eller GarBo försäkringar? Vilka delar måste man vara försiktiga? Kan någon dela hur ser det ut villkor i kontrakt med dem? Tack på förhand!
hempularen: Risken ligger kanske inte på Eldelin, utan på att vid delad entreprenad får du ett större ansvar för helheten. Är det dåligt målat någonstans, så skyller målaren på att VVS lagt ett rör som är i vägen. Med en totalentreprenad behöver inte du reda ut vilken aktör som är skyldig.
MathiasS: [citat] .....men det löser väl inte grundproblemet med isolering på insidan? Hur mycket isolering finns på utsidan undrar jag..
Renoverajämt: [citat] Ok viktigt att familjer börjar bygga mer lokalt anpassade hus som stödjer livsstilar som är långsiktigt gångbara och som ger framtidstro och verksamhet i närsamhället Kataloghus blir lätt drömmar utan bra förankring
Therese och Tomas: [citat] [bild] [bild] [bild] Något sånt här, 3 sovrum varav två små hytter, förråd intill hall för att ha torkskåp i, eventuellt bastu men inget måste...
hablam: Vi köpte av vårgårda hus, vi tog ett kataloghus som vi sedan fick hjälp av säljaren att rita om lite för att passa oss. Vi köpte huset av vårgårdahus och sedan hade vi ett kontrakt med säljaren på vårgårdahus och hans företag satte sedan ihop hela huset med grund markarbete osv osv. Mycket nöjda! Blev en liten miss på ritningen som inte kom med, (huset var dock långt ifrån klart
Peter_Bromma: håller med. jag tycker att det är ett ofog att de låser upp tomterna bara för sina hus. har man en bra produkt så säljer väl huset på det, inte att man blir tvungen att välja husmodel och byggfirma beroende på vilken tomt man hittar. är det så de vill göra kan de väl bygga upp villorna direkt lika gärna och sälja färdiga för de som vill ha den lösningen
Peter_Bromma: [citat] som birgit säger, renovera befintliga dörrar istället. om det är solida trädörrar får du betala väldigt mycket för samma kvalitet. en mer normal dörr med billigare material håller definitivt inte 65 år till
anelma: [citat] Hej Såg detta först idag, vi bor i ett Mockfjärdshus färdigställt i Maj 2017. Vi är nöjda nu men hade också en jobbig resa till ett färdigt hus.
nikasp: [citat] Måste bara lyfta att vårt Älvsbyhus YMER är byggt 1997 och jag har precis gått med byggdammsugaren över hela kallvinden. Inga läckor överhuvudtaget och huset är 23 år. Tycker att du överdriver grovt. Har en kompis som byggt Älvsbyhus 1998 i Göteborg och inte heller haft några problem. Det är ju budget med trampsäker folie och innerväggar av spånskiva men funkar ypperligt
Skåning82: Vet inget om parhusen men bor sedan två år i ett Edvard. Grunden är en stängd krypgrund, markisolerad med smart avfuktare som känner av när den behöver gå. Funkar bra för oss, men kanske inte på väldigt fuktig och blöt mark. Kvalitén har jag inget att klaga på varesig stomme, isolering och liknande eller ytfinnish inne. Materialen är från välkända märken. Sen är det
Belsing: [citat] Hej Jag funderar på att riva mitt hus på två våningar med källare. Har du fått något pris på rivningen än? Med vänlig hälsning
Kaboff: Många som vill ha svar på liknande fråga https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-hus-med-en-husleverantoer-med-oeppet-i-tak.401092/
VillaWilliam: [citat] Hej! Vad kul! Vi är lite inne på ett Prio 145. Hur känns det? Antar att ni är färdiga med huset?
Hanniz83: Hej! Vi skall bygga villa Nybro från Smålands villan. Är det någon som har tips och idéer? Något som man skall tänka på? Några fallgropar som vi kan undvika? Mvh Hanna Lindström
Huruvida: Enligt 40 paragrafen (hittar inte paragraf-tecken på tfn) kosumenttjänstlagen har man rätt till specificerad faktura. Om t.ex. markarbetena är på löpande räkning och via ue så ska ju ue tid specas på underlag (annars är det ju omöjligt att se om påslag för te är rätt). Sen måste man ju ha avtalat om vilket timpris mm som ska gälla.
gbg_mackan79: [citat] Jag mailade dem men inget svar på två veckor ifrån säljaren i Trollhättan. Vi är lite inne på bygga Lösvirke nu med Varbergshus. Men då måste man ju rodda allt själv. Men skall kolla upp dem närmare när helgerna är över.
Excel: [citat] Jag tror de kommer ignorera dig, risken är nog att du får vänta 5 år innan skåpet blir monterat. Om nu skräpet är ett hinder.
hempularen: Det är ju ett sätt för dom att pressa dig som köpare att skriva på snabbt.
lera: Det finns för och nackdelar med det mesta. Fast pris, då vet man vad det kommer att kosta och vad (tydligt specificerat på papper) som ingår i priset. Men man kan oftast förvänta sig att det priset är lite dyrare än löpande eftersom hantverkarna måste gardera sig så de inte går back. Med löpande betalar man för det som blir utfört men man bör då (oftast och gärna) vara väldigt
enipe: [citat] Ok. Då klandrar jag bara dem för en två år gammal tvättmaskin som vi får tilta varannan månad för att tömma på vatten och en robotdammsugare som slutade fungera efter nio månader med felkod F2 som vi skickade till Miele. Vi fick den visserligen funderande tillbaka men tillsammans med en faktura på 500 SEK för felsökning. Efter ytterligare sex månader var det samma felkod
Pundran: Ok, tråkigt att höra.
Mainstream: [citat] De valde HC, tomterna var fria. Inget standardhus, mycket fick göras om pga kommunens krav om läge på tomten. Hela resan för dem var mycket bra. De följde mina råd och besökte bygget varje dag på morgonen och skapade en bra kontakt med byggare, projektledare och kontaktpersoner. Andra i området som byggde med HC gjorde inte det och då strulade det.
jonaserik: Inte för att måla gubben på väggen. Det är inte borrat ner i plattan så att en slinga har blivit punkterad. Då med en skruv i så är det tätt, men efter ett tag ( allt mellan 2 mån - 2 år ) så rostar skruven och läckan är ett faktum. Kolla upp så inte trycket sjunker i systemet nu när skruvarna är borta. Det kan vara läck på ett ställe och vatten kryper runt under plasten
Emma Eastman: Finns det någon hustillverkare som har en modell lik ett klassiskt bohuslänskt dubbelhus?