En fråga som flera här säkert ställde sig innan de började bygga/renovera.
Det är så att vi bor idag i en bostadsrättsvilla som vi fixat iordning tomt och invändigt från grunden. Det tar tid med småbarn. Nu är de 2.5 och 5år.
Vi är sugna på och bygga då det dykt upp en tomt i området vi helst vill bo, tyvärr med smålandsvillan som enda möjliga hustillverkare.
Det är så att vi vill ändra en hel del och totalkostnaden för allt inkl hus och garage kommer hamna på lite över 5milj. Värderingen när det är klart ca 5-5.5milj misstänker banken.

Problemet är att de kommer kräva massa arbete av oss allt från 200-500timmar.
Det betyder att vi inte kommer kunna göra så mycket annat och mindre tid med barnen..

Då är frågan är det värt ansträngningen och allt arbete eller skall man vara nöjd med det man har 3000kr dyrare i månaden men inget arbete.

Självklart individuellt men vill höra lite tankar
 
Inte värt dem timmarna
 
D Daniel_k83 skrev:
En fråga som flera här säkert ställde sig innan de började bygga/renovera.
Det är så att vi bor idag i en bostadsrättsvilla som vi fixat iordning tomt och invändigt från grunden. Det tar tid med småbarn. Nu är de 2.5 och 5år.
Vi är sugna på och bygga då det dykt upp en tomt i området vi helst vill bo, tyvärr med smålandsvillan som enda möjliga hustillverkare.
Det är så att vi vill ändra en hel del och totalkostnaden för allt inkl hus och garage kommer hamna på lite över 5milj. Värderingen när det är klart ca 5-5.5milj misstänker banken.

Problemet är att de kommer kräva massa arbete av oss allt från 200-500timmar.
Det betyder att vi inte kommer kunna göra så mycket annat och mindre tid med barnen..

Då är frågan är det värt ansträngningen och allt arbete eller skall man vara nöjd med det man har 3000kr dyrare i månaden men inget arbete.

Självklart individuellt men vill höra lite tankar
Kan du inte ta in hantverkare på det resterande arbetet med?
 
H hablam skrev:
Kan du inte ta in hantverkare på det resterande arbetet med?
Klart man kan de, tyvärr har vi inte den ekonomiska möjligheten för de.
 
Var ligger tomten? och vad kostar tomten resp huset?
 
KÖP NI KOMMER ÅNGRA ER
 
Är det rätt hus i rätt område för er så kommer ni bara ångra er om ni inte tar den chansen ni får nu.

Arbetstimmarna lär det ju vara värt om ni tänkt bo där länge.
 
Köp, förutsatt att ni har ekonomi till det.
Dessa 200-500timmar är ju något ni gör åt er själva. Efter det så sparar ni 3000kr i månaden att göra vad ni vill med.

Lovar att det är klart mycle roligare att bestämma själv vad man ska göra med pengarna än att en hyres/bostadsrätt gör det åt dig
 
500 timmar under 1 års byggtid är väl inte så mycket, vet inte om ni räknar på vissa jobb eller tid för att kolla av saker under byggtiden. jag har också barn, men det är inte den tiden jag minskar på när jag gör något bygg eller snickeri, för det mesta vill ungarna även vara med. bygga lekstuga, sandlåda, gunga, måla.. och såklart om det är något i deras egna blivande rum. sånt brukar de gilla och blir väldigt stolta när de sen kan visa vad de gjort.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Absolut, nu blev de så att tomterna stck iväg och tomtpriserna inkl markarbeten låg va 500 000kr mer än för tomter i området gått för bara i våras.
Och att smålandsvillan göteborg inte ville redogöra varför priserna på markarbeten va så dyra då dom inte ens gjort markundersökning. (Det skulle göras men bekostas utav köparna av de 4 tomterna)
De va så många tveksamheter med husleverantören och att de endast kunde byggas med totalentreprenad. Man hade inget att säga till om. Så vi struntade i det tro de eller ej så känns de rätt ok ändå! :)
 
D Daniel_k83 skrev:
Absolut, nu blev de så att tomterna stck iväg och tomtpriserna inkl markarbeten låg va 500 000kr mer än för tomter i området gått för bara i våras.
Och att smålandsvillan göteborg inte ville redogöra varför priserna på markarbeten va så dyra då dom inte ens gjort markundersökning. (Det skulle göras men bekostas utav köparna av de 4 tomterna)
De va så många tveksamheter med husleverantören och att de endast kunde byggas med totalentreprenad. Man hade inget att säga till om. Så vi struntade i det tro de eller ej så känns de rätt ok ändå! :)
Jag tror du gjorde helt rätt. Vi hade liknande upplevelse av dem (tror du svarade på mitt inlägg om det i en annan tråd). I vårt fall köpte vi tomt själva och gick med en annan tillverkare. Det som vi hade med oss var att vi då hade bra koll på vilka olika kostnader som ingick samt var inlästa på vilka tillverkare som passade vår budget. Har bott i vårt hus i 2 år.
 
D Daniel_k83 skrev:
Absolut, nu blev de så att tomterna stck iväg och tomtpriserna inkl markarbeten låg va 500 000kr mer än för tomter i området gått för bara i våras.
Och att smålandsvillan göteborg inte ville redogöra varför priserna på markarbeten va så dyra då dom inte ens gjort markundersökning. (Det skulle göras men bekostas utav köparna av de 4 tomterna)
De va så många tveksamheter med husleverantören och att de endast kunde byggas med totalentreprenad. Man hade inget att säga till om. Så vi struntade i det tro de eller ej så känns de rätt ok ändå! :)
Helt rätt! Känns det fel i magen så kliver man åt sidan och ser sig efter nya tillfällen. Lycka till med jakten på starkare ekonomi och självstyre
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
håller med. jag tycker att det är ett ofog att de låser upp tomterna bara för sina hus. har man en bra produkt så säljer väl huset på det, inte att man blir tvungen att välja husmodel och byggfirma beroende på vilken tomt man hittar.
är det så de vill göra kan de väl bygga upp villorna direkt lika gärna och sälja färdiga för de som vill ha den lösningen
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.