Hustillverkare
Linusida_: Hej! Jag behöver lite expertishjälp när det gäller en slänt vid vårt uthus. Vi har ett suterränghus där vi har ett uthus bredvid stora huset i samma nivå som på överdelen av huset. På ena sidan om uthuset finns en slänt ner mot altanen på husets baksida. Nu vill vi gräva bort slänten för att den känns så ofräsch vid altanen. Tror ni att det räcker att man reglar upp en
KnockOnWood: Kanske off topic, men så här byggde vi gamlingar på ålderns hös, dvs inför pensioneringen: [bild] Perfekt för två äldre personer! Nu har vi just flyttat, och saknar det oerhört. Vi flyttade för att tomtmark, betesmarker, stall, djurhållning, avstånd och annat blev för jobbigt att hantera.
JonteMos: Har köpt ett hus av EasyHouse. Materialet verkar funka över tid , dessvärre fick jag stora problem med en dörr som slutade funka och där EasyHouse vägrade ersätta mig tros ingen åverkan fanns. Så inget jag kan rekommemdera
Jennifeer: [citat] Hej! Vi funderar på att bygga med vallsjöhus och vill gärna veta mer om era erfarenheter med dem
cama21: [citat] Tack, vad bra hittat! Och bra förtydligande att dom inte är husbyggare i sig Gick in på respektive hus som står listat i PM:t, verkar som att Villa Blåklint är minst på 146 kvm. Det skulle i så fall innebära drygt 39 tkr/kvm nyckelfärdigt om man antar ”från” 5,7 msek som det billigaste alternativet. Intressant! Hur brukar kvm-priset generellt påverkas vid små jmf. större
Toogoodtobetrue: Hur såg eran produktionskostnadskalkyl ut? Höll kalkylen?
Stuff: Lånar denna tråden lite Är det någon som har vågat sig på att bedöma brandklass för denna väggkonstruktionen? Jag har ett elementhus från 1968 med den rätt klassiska sandwichkonstruktionen med spontade brädor och packat spån mellan. Ytterst är fasaden klädd med ett tunt skikt aluminium. Aluminiumet är kanske en fördel? Spånfyllda väggar känns dock inte särskilt tryggt ut
Lindoskar: Hej. Vi funderar på att bygga nytt och gillar utbudet från Flods trähus. Min fråga är enkel, är det någon därute som har erfarenhet av dom? Har sökt runt lite men hittar ingen "ny" information. Från det senaste året/åren. / Oskar
DixiePixie: [citat] Den största fördelen med att det upplägget du har är ju att man får huset monterad upp till ett bra pris. Vi köpte garage enl liknande koncept från Litauen medans huset vi byggde var ett Anebyhus . Jag märkte att väggarna till garaget var inte lika ”färdiga” så att säga. Mycket av jobbet gjordes av hantverkare på plats. Ska du ta in svensk firma att göra det jobbet så
JonssonF: Hej! Va roligt att du skriver det, hade en elektriker här innan som sa samma sak :)
Havskullen: Vi funderar på att skriva på med intressantahus denna vecka och undrar vilka erfarenheter ni har av dem?
Svenslund: Vi bytte köket mot ett IKEA-kök som vi satte in själva. Det var dock 2007 så hur mycket de drar av nu kan jag inte svara på. Det kan dock din hus-säljare räkna fram. Det var dock mindre avdrag än först förväntat men de har förstås andra kostnader att räkna på. Det nya köket går att anpassa då IKEA dels har olika mått på sina skåp dels har passbitar. Lite styrd är man även
rickard_89: Alltså om man vill göra ett taklyft med egen design så att säga. Jag har fått lite svar på vad färdiga väggar kostar,verkar förmånligt.
Helmer95: [citat] Lite svårt att tolka vad ts menar dock. Att det ska va bra kvalite i väggarna. Bra virke? Bra isolering? Eller menar ts uppbyggnaden av väggen i sig?
Skåning82: Glömde en sak, ofta är det billigare att bygga 1.5-plans eller 2-plans jämfört med 1-plans med likvärdig boyta. Det kan vara värt att jämföra om man vill komma undan lite billigare. Men du har kanske redan koll på detta.
En apelsin: [citat] Nej, Gick med Lundqvist. Inte för att Lövånger verkade sämre, utan av skälet att en till i området byggt med Lundqvits och var nöjda. Vi fick ett bra pris också. Med Lundqvist kan vi öppna för fönster själva, och jag antar att Lövånger har samma deal.
Karin59B: Vi är på gång att välja husbyggare för ett fjällhus (nyckelfärdigt) i Jämtland. Det blir en totalentreprenad. Någon som har bra erfarenhet av Skidstahus? Hudikhus? Mvh Karin
ikeo: Vill man ha en snabbkoll på hur husen "känns" är ju det här stället värt ett besök men det beror ju på vart i landet man bor iofs Visningshus & utställare i Stockholm | Nybygget Arlandastad
Satsuki: Jag tycker planlösningen generellt är väldigt trevlig och förstår varför ni gillar den. MEN, detta är ett bra exempel på att välja hus efter tomt och inte tvärt om. Oavsett hur ni vänder huset kommer inte utsikten över sjön (vilket låter väldigt trevligt!!!) till sin rätt från vardagsrummet.... den hustypen ni skulle leta efter är en med vardagsrum i ena änden av huset - som
Daban85: [citat] Tack för tipset, ska prova med det. Ja precis, coronan har ju inte heller gjort saker och ting lättare heller tyvärr.
9fingers: [citat] Hur gick det? Blev det Kontio? Vad fick du för erfarenheter?
bearmaniac: [citat] Det är bara att fråga på om något är oklart. Och det låter inte som att du behöver vara orolig för bärigheten efter ett sådant ingrepp. Det är isf som sagt under själva arbetet som jag skulle iaktta viss försiktighet.
Isakare: Min far gjorde det 1973. Hård gullfiber 95 mm, vindpapp och plåt som var dåtidens mode. Fönsterna flyttades ut. Huset står kvar än och är friskt.
Lukeeey: Det som skulle ingå va ett vedum Maja samt klinkers på golv å vägg i badrum samt vitvaror skulle man välja separat aa han. Har ej frågat om vad som ingår i modulhuset ännu, ska göra det och be om referenser osv... :)
offlarjon: Är det någon här som har byggt med Brahus? Har hittat den perfekta planlösningen i deras "Smultronstället 94" men tvekar lite pga att de inte erbjuder totalentreprenad (kommer att bygga ca 20 mil från där vi bor idag vilket gör det svårare för oss att övervaka bygget som om vi bott på orten).
afav: [citat] Ja okej, vi är så trötta på trappor så får bli 1 plan. Sen har vi tomten uppe på ett berg, alla grannar är nedanför oss så vi har fri sikt över havet. Fiskarhedenvillan kollade vi också på, med då de bara har general och inte total så fick det mig att backa. Vi har inte byggt hus innan, så vill ha en person som förstår sig på husbygge och som tar ansvaret. Det är en