Det finns för och nackdelar med det mesta. Fast pris, då vet man vad det kommer att kosta och vad (tydligt specificerat på papper) som ingår i priset. Men man kan oftast förvänta sig att det priset är lite dyrare än löpande eftersom hantverkarna måste gardera sig så de inte går back. Med löpande betalar man för det som blir utfört men man bör då (oftast och gärna) vara väldigt närvarande på bygget. Mycket på grund av alla frågor som uppkommer under tiden huset byggs. Blir väldigt kostsamt att ha hantverkare på plats som inte kommer vidare för att de inte vet hur kunden vill ha det. Och frågor blir det! Tro mig. Att kunna städa själv om man har så man kan komma in i huset under byggtiden och då kan städa, ta hand om spillmaterial så finns det en del pengar att spara. Hur som helst så måste man någon stans bli sin egen byggare. Att få tips, idéer mm är ovärdigt och viktigt men när man känner att ”Detta känns bra för mig och jag tycker det är rimligt utifrån det jag får för pengarna. Jag är nöjd. ” Då är det så. Det är bara du själv som ska bo och betala i slutänden. Och man kan alltid ha varit klokare, gjort bättre beslut, så känner jag själv. Men jag är idag väldigt nöjd med vårt hus och med våra beslut till 95%. Och det landar jag i. Det känns skönt.