Jag undrar om någon vet hur man ska dyrka svensk tillhållarlås som jag har

Låssmed.

Jag skulle säga youtube. Men det tar några dagar då behöver ha en del utrustning innan. Alternativt kompletterar du med andra youtubevideos som instruerar hur du skapar dessa verktyg själv. Ska du bara in snabbt kan du säkert nå delar av kolven via ett kompetent multiverktyg. Förutsatt att verktyget inte befinner sig på andra sidan av dörren.

Huvudnyckeln är som vanligt en helt vanlig svensk fin kofot. Men när du använt den behöver du hitta ytterligare youtubevideos på hur du lagar ett dörrhål.

Själv löser jag samtliga mina låsproblem med en extranyckel. Det tipset såg jag på youtube. Jag har ovanstående verktyg också men det tar extremt lång tid att lyckas med dom. I de fall jag lyckas verkar jag bli av med dom på obestämd tid.

Nu måste jag avsluta säger dom här. Jag har bara tillgång till Internet en timme per dag. Men en snabb följdfråga?

Är det någon som vet hur man dyrkar upp en vanlig gallergrind med hjälp av en gaffel? Det var allt jag fick tag på för min sista limpa med cigg.

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 9 till
  • Laddar…
Tillhållarlås är inget man dyrkar hur som helst så jag tror nog de flesta "låssmeder" tar till borrmaskinen på väl vald position.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Tillhållarlås är inget man dyrkar hur som helst så jag tror nog de flesta "låssmeder" tar till borrmaskinen på väl vald position.
Det måste finnas ett set att dyrka men man måste kunna göra det

T
Jag såg en väldigt otydlig video om hur man kunde tillverka en självpräglande nyckel för ett vanligt svenskt tillhållarlås, det såg väldigt enkelt ut men låssmeden valde att borra sönder låskistan inifrån när vårt lås plötsligt inte gick att låsa upp.

(Finns förstås betydligt enklare lås att dyrka. Jag har t ex ett hänglås med fyrsiffrig kod som jag brukar visa hur man kan öppna med hjälp av ett visitkort.)

Tack för att du svarade och jag har sett på Youtube en som heter Andy mac som är låssmed och han är jätte duktig på att dyrka tillhållarlås men engelsk tillhållarlås är inte som svenska lås jag menar att svensk lås är svårare och jag vet också att man borrar unde nyckel hålet men man förstör låset när man borrar därför ställde jag frågan om man kan dyrka tillhållarlås istället för att förstöra låset tack

Alfredo Alfredo skrev:
Välkommen hit!

Min erfarenhet är också att denna typ av lås borras upp av en låssmed. Lite länkar/info:

[bild]

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Klart att den där Kena inte kan dyrka ett lås, han är ju bara lärling.:cool:

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.