Har i dagsläget ett hus på 1,5plan som jag vill riva och bygga nytt istället. Är många fel på det som står, Avlopp vatten osv..
Min fråga nu är hur lång tid tar det ca att riva allt och fått byggt nytt?
Huset har en oljetank under ena delen av huset om det har något att säga.. tänker om det är bäst att kosta på och renovera för att senare bygga nytt eller flytta tillfälligt medans dom river och bygger eller skaffa typ en husvagn eller liknande på tomten?

Mycket handlar om handläggningstid för bygglov, markbearbetning, val av konstruktion av hus etc. Köper du ett prefabricerat hus så förkortar du byggtiden avsevärt. Det finns inget givet svar mer än att det tar längre tid än vad man tror. Av ren rutin när jag bygger själv så räknar jag med dubbel tidsåtgång mot vad man tror. På så vis har man marginaler att korrigera ifall något blir inte som man tänkt sig.

Tänkte från första "spadhandtaget" till slutet. Lutar mot ett smålandvilla markaryd med oinredd övervåning. Är mest rivningarbetet jag är orolig för..

9 månader lär det nog ta.

• Gilla
cocoo
  • Laddar…
Rivningen tar kort tid när väl gubbarna är på plats. Men säg ett år så har du lite marginal.

Byggde ett modulhus, likt Smålandsvillan. Köpte tomten i slutet av maj 2018 och huset var slutbesiktat med slutbesked från kommunen första veckan i februari 2019. Då drog ändå bygglovet ut på tiden, trots att det var helt planenligt, säkert 1 mån. Så med en helt perfekt process och om det inte är lång kö i fabriken så kan det nog gå lite fortare. Men det kräver verkligen att stjärnorna står rätt och att allt hakar i. Så räkna med 9-10 mån som snabbast. Sen rivning på det.

C cocoo skrev:
Tänkte från första "spadhandtaget" till slutet. Lutar mot ett smålandvilla markaryd med oinredd övervåning. Är mest rivningarbetet jag är orolig för..
Hej
Jag funderar på att riva mitt hus på två våningar med källare. Har du fått något pris på rivningen än?
Med vänlig hälsning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.