Hustillverkare
Martinsson: Vi håller på. Hör av dig för jag kan inte berätta allt här.
Enni: Hej! Vi håller på och diskuterar hus med en husleverantör. Är det brukligt att anlita en byggkonsult med oberoende besiktningsman?
trolltyg: Om vi ska bygga så kommer vi att bygga med Skidstahus men då vanlig 1-plansvilla. Vårt säljkontor är i Härnösand och där är de väldigt trevliga och hjälpsamma. Om man jämför priserna med andra hustillverkare så ligger de bra till tycker jag iom att de har platta på mark plus att de bygger efter din önskade planlösning. Har två jobbarkompisar som byggt med dem och de är nöjda,
Budgethus: Hej! Jag har tidigare skrivit inlägg och frågat er om erfarenheter av Hälsingestugor, men det verkar inte vara så många här som känner till något om dem och deras hus. Vi har blivit intresserade av att bygga deras största stuga (Sibo 101 kvm, för året-runt-boende), se HälsingeStugor - fritidshus timmerhus sommarstuga villor Jag undrar nu därför om det finns några fler företag som
Budgethus: Hej! Jag har tidigare skrivit inlägg och frågat er om erfarenheter av Hälsingestugor, men det verkar inte vara så många som känner till något om dem och deras hus. Vi har blivit intresserade av att bygga deras största stuga (Sibo 101 kvm, för året-runt-boende), se HälsingeStugor - fritidshus timmerhus sommarstuga villor Finns det något annat företag som bygger hus i denna "stil" och
poppsam: Hej Allesammen! Min mand og jeg har forelsket os i et Anneberg hus, model Grethe! Er der nogen her som ved hvad totalprisen er på denne model? Og er der noget som har nogle BILDER så vil jeg/vi mægtig gerne se dem! Det er lidt trist kun at se huset som en tegning. På forhånd tak! Elisabeth
zessan: Får gärna maila bilder till mig med...skulle uppskattas :D zessan_83@hotmail.com
mfransso: Hej Vi hade bygglov klart när vi beställde vårt hus i December 2006. Enl avtal skulle det ta 27 veckor, och således vara klart innan semestern. Vi valde av bekvämlighetsskäl totalentreprenad. Ytterväggarna levereras från fabrik och interiört är det lösvirke. Ett arkitektritat trähus förvisso, men enkelt till sin konstruktion. Nu strular man emellertid till det, byter projektledning,
lillemannen: Någon annan estländsk firma som bygger rundtimmerhus kanske då..?
naresjo: Hej Är det någon som har erfarenhet av byggsatshus från Scanwo ? Se hemsida Scanwo: Træhuse er smukke og funktionelle samt sund fornuft All information angående detta vore jag väldigt tacksam för. Enligt tidningen "Gör det själv" så monterade en av deras fotografer upp detta hus (Ytterväggar, takpannor, regling av innerväggar, förster och dörrar) på 48 timmar!! Dom var FEM
marluc: Hej! Vi undrar om det är någon som byggt husmodellen Tingsholm? Vi har precis lämnat in för bygglov. ser verkligen fram emot detta. Har ni några råd att ge tex ang uppvärmning, fönster planlösning mm. Vore kul att få se och höra om andra som byggt detta. Tacksam för svar...
Singer71: [citat] 400 000 lät mycket, vad har ni gjort för uppgraderingar? Tycker ni att Tingsholm känns "smalt"? Har du några andra + eller - som du har sprungit på under byggandet och valet av hus? Jesper & Sandra
hempularen: jag tror att om du använder sökfunktionen här så kommer du att få väldigt många träffar om Älvsbyhus (har ingen personlig erfarenhet). Både vad som är bra och dåligt, men kanske viktigast. Tips om ev. fallgropar du kan undvika när du beställer.
goranc: Har råkat ut för ett liknande problem. Sålde mitt Älvsbyhus (byggt år 2000) för c:a 3 år sedan. De nya ägarna rapporterade läckage från takkupan och vill att vi betalat självrisken på GarBo-försäkringen. Eftersom självrisken ligger på 1/2 basbelopp (c:a 20.000:-) känns det inte så kul, särskilt med tanke på att felet funnits från början. Det verkar inte vara något problem
mab: Det finns fler än jag som är ensamstående med tre barn som både köper och bygger hus.
Mikael66: Hej igen! Håller med Micki. Vi tog extra spån i alla innerväggar i ett 2-plans hus på ca 153m2. Detta gav en merkostnad på ca 24.000kr. Hälsn /Mikael//
annuh: Hejsan, inför vårt val av hus så var vi ett par gånger och tittade på Sandhamn byggda i Östergötland. Det är ett jättefint hus, men med något liten "matdel". Vi blev rekommenderade att göra väggen från kök till vardagsrum rak istället för att bättre kunna utnyttja delen. Nu blev det i slutändan ett Hasseludden (något förstorat) istället eftersom vi ville utnyttja den vackra
ijohanss: Tack! Jag har nog sett det göras nån gång men kopplade inte. Var lååångt ifrån byggtankar då :)
magnus&monika: tack har sökt och läst men ej hittat vad vi sökte tyvärr och dom flesta inlägg är från 04 och 05 så där kan man ju inte lita på något då priserna för alt har ändrats
Anonymiserad 10051: Det klintehamn som visats i Trollhättan är såvitt jag vet en familj som byggt och som valt att ställa upp med sitt hus till visningar. Några vänner till oss byggde ett klintehamn 2002, även det i Trollhättan så det finns ett par att se iallafall.
jezzi72: VI fick 1,8 för NF o 1,6 nånting för NNF... (Priserna är från Umeå-kontoret) /Jezzi
skruttgumman: Hej Lola, har ingen aning om det finns några FH villor kring Göteborg men det borde det ju finnas tycker jag. Själv bygger vi ett Doppingen i Arboga (mellan Örebro och Västerås) och vi var till Örebro och åkte förbi några Doppingen hus dom byggt där när vi var i funderartagen...
Budgethus: Hej! Jag vill veta "allt" om Landsbrostugan och deras fritidshus. Landsbrostugan -tillverkar fritidshusen med villastandard,samt gäststugor. Någon som har erfarenheter och/eller vet vad de större fritidshusen kostar? Tack på förhand! Mvh, Snurre
jessicaodanne: Jag håller med Kajen, vi har också fått väldigt klara besked vad gäller kostnader och avdragspriser. Vi fick specat exakt vad allt kostade och avdragspriserna vad var varan faktiskt var värd. De specade allt från blandare till balkong m.m. Så det var verkligen suveränt, vi är jättenöjda med Eksjöhus hitintills
jessicaodanne: Vi tittade på Björklidenhus i ett tidigt skede, det står lite om den processen på vår sida, under val av husleverantör. Segersta har jag för mig låg runt 2,5mkr. Vi tyckte att Björkliden låg lite högt i pris, med tanke på att standarden inte är så hög, men det var bara vår uppfattning. De har sitt kontor och fabrik utanför Enköping, så vill man träffa dem så får man åka
Singer71: [citat] Hur mycket blev avdraget (fick ni tillbaka) på vitvarorna? Jesper
Nilli: Kolla myresjöhus Avanti. Bygg om, lägg mest långt. Detta hus i modifierad form har vunnit "årets hus" kolla i hus och hem, näst senaste nr tror jag det var. Lycka till