Hustillverkare
matwe: Hej, Vi har precis skrivit på för bygglovsritningar av ett modifierat Längtan. Ska försöka hålla alla intresserade uppdaterade under processen och ladda upp bilder när vi kommit så långt.
amanda_g: Hej Skulle vilja veta lite om B.liden hus, om nån har byggt med dem och om nån har erfarenheter om dem. Har sökt lite här i forumet men de flesta inläggen är ganska gamla.
Massa: Vi byggde med Vårgårdahus. Hos dem kunde man rita om planlösningen så gott som hur man ville utan pristillägg! Vi skapade en egen planlösning efter våra behov och tomt. Kanske kan vara något. Kolla på vår hemsida, huset är ursprungligen ett Kastanjen men det ser man inte så mycket av längre... När vi byggde (förra året) så låg VH väldigt bra till i pris!
rsjowa: I samtliga "göra-själv-projekt" jag drar igång hemma så brukar jag tillämpa en enkel modell: 1) Uppskatta hur många timmar det tar för mig själv som lekman att göra jobbet 2) Hur mycket skulle jag tjäna netto efter skatt på att jobba extra på mitt vanliga "dag-jobb" motsvarande tid som punkt 1 3) Uppskatta hur mycket en hantverkare skulle ta för att göra motsvarande Mha av svaren
jojjje: Någon som vet något om "Ekvillan"? www.ekvillan.se // Johan
kungkokos: Sprutisolera övervåningen från början så slipper ni massa extra arbete och dessutom blir resultatet bättre. Se bara till att hålla en underhållstemperatur på ca 10 grader för att undvika fuktproblem. Helt plötsligt har ni ett jätteförråd på övervåningen. Steget till att börja inreda övervåningen blir mycket kortare dessutom vilket man så smått kan börja med när man har
Jeeves: Hej, Vi går i byggtankar på ett Bönhamn från Skidstahus. Är det någon som har erfarenhet? Allt från pris till positiva och negativa upplevelser //Johan
Kirre: Någon som har byggt ett sådant? Är sugen på ett sådan förlägt för att få in ett sovrum till.
annab: Vi har köpt ett tomt/hus genom Mälardalen och känner även vi att vi aldrig har fått några svar på det vi har frågat om, det har varit mest suck och stön från deras sida när man frågar för många frågor. Men det här ju den största affär man förmodligen kommer göra i hela sitt liv och då ska man kunna kräva lite tycker jag. Mäklaren på Mälardalen tycker att vi har varit
volvo: Det finns inget generell regel för vad som är stomrest eller vädertätt. Därför är det av yttersta vikt att klargöra detta med säljaren innan. Om ni är osäkra så kan ni alltid låtat besiktiga huset, så är det besiktningsmannens uppgift att se om ni fått det ni avtalat om.
Anonymiserad 10051: Nu när jag tänker efter så kan det hända att vi hade räknat med tomten och anslutningar i det priset, utan dessa landade nog bara huset på 2,4. Är inte helt säker, har inte kalkylen kvar heller, priserna för de olika entrepenadåtagandena skiljer sig en del från region till region. Vad jag kommer ihåg var att de räknade på ungefär 175,000 för grunden, materialsatsen till huset låg
energi: Det är bara att installera krypgrundsfläktar om det är för hög radonhalt.
kungkokos: Värsåsvillan är mycket dyrare än BoroBas trots att båda är delad entreprenad (iaf i vårt område). Standarden är dock mycket högre, men BoroBas kan enkelt uppgraderas för en "billig peng" till normal BoroHus katalogstandar. Då är den mycket jämförbar med Värsåsvillan. Vårgårdahus erbjuder totalentreprenad (stort plus!!!) med hög stnadard till bra priser - lägre än
Isli: Hejsan, vi funderar på att bygga ett A-hus sluttningshus Arkösund. Är det någon som har några erfarenheter av det? Vad kan det kosta? Totalentreprenad? Är A-hus bra? Kvalitet? Tacksam för info :).
jimnor: Slå en signal till dem så får du ett pris på en gång ;-) /jimnor
joaher: [citat] Hej! Vi funderar på detta eller eksjöhus kvadraten. Vad fick ni för pris? joaher
volvo: Snickarfärdigt eller stomrest är inga definierade begrepp. Enda chansen att få koll på vad som ingår är att fråga respektive husleverantör. Var noga med detaljerna när det gäller vad som ingår! Det händer ibland att säljaren inte kan tala om relativt viktiga saker.
muminmaja: [citat] Hejsan. Kollade också på din hemsida. Jätte fint hus ni byggt. Men vad betalade ni för alla ombyggnader? Skulle vara intressant att veta. Du har möjligen inga bilder på det huset som bygger om veranda och takkupa=) Skulle såå jätte gärna vilja se ett kvadraten med takkupa.
Lello: Hej. Vi är lite sugna på Modulenthus och modellen Tango, någon som har pris på detta hus? Tango Mvh Lello
matbr107: Inte från Myresjöhus men på vår hemsida hittar du ett par hundra bilder från första titten på skogstomten till färdigt sluttningshus. Om det blir mörkt i soutterrängdelen är mycket beroende på vilket vädersträck man vänder huset åt samt även om du har balkonger ovanför nedervåningens fönster. Villa Brodén: - Startsida
Öster: Hej! Vi funderar på ett hus från ONV Bolig, ett A4. är det någon som har erfarenhet om detta hus? Kanske finns det någon som byggt eller som håller på? Är det prisvärt? Hittar bara inlägg som är från tidigare år.
JD: Hej! Vi har byggt ett Stilvägen 4 och är rätt nöjda. Man skall vara medveten om vad delad entreprenad innebär - ibland hamnar man i ett läge där ingen vill kännas vid ansvar.
Ella: Framsidan blir som på min avatar. Vägglivet är förhöjt så mycket som vi får, 40 cm tror jag att det blir. Planen tillåter tyvärr bara "enplanshus med inredningsbar övervåning". Boytan blir drygt 155 kvm. Nej, det blev ingen klädkammare inne. Däremot ordentligt med plats både i klädvården och i entrén, vilket vi inte har idag! Vi kommer att bygga ett rejält förråd i anslutning
AMW: Det räknar jag med att det är?!?! Vi har golvvärme i vårt enplamshus iaf!
Helgeelg6804: Hej, Vi står i startblocken för att börja bygga hus men velar mellan två husleverantörer.Har lite svårt att göra en relevant koll mellan dessa leverantörer.:confused: Huset skall byggas i Stockholm.Skulle gärna höra om det finns några här som har byggt med dessa leverantörer och vilka erfarenheter som det gav.
Constructum Domus: Jag också funderade på att köpa stomme av de men är glad att jag inte gjorde det. Vi valde Arvidssons Snickeri AB och de har varit underbara att jobba med. Efter att allt var monterat så gick vi igenom med Arvidsson själv om något hade fattats i leveransen eller om något var felmonterat etc. och gjorde upp de sista ekonomiska. Det var aldrig några problem utan de ställde alltid upp och
Kalle Anka: Vi kommer skippa sovrum nere... bättre med stort vardagsrum i vinkel just nu... Priset ligger väl där nånstanns... vi har en hel del tillval och skall ha FTX och fjärrvärme... samt carport... så priset blir därefter.....
jojjje: Har tittat lite på tomter och Ekvillan har tomter där vi vill bygga, men jag har aldrig hört om dem. Någon som vet? www.ekvillan.se /Johan
amjo: Hej hej, kul ju! Vi ligger inte rikitgt så långt fram i processen. Vi har precis betalt handpenningen nu så vi väntar på att vi ska få se på den färdiga ritningen. Vi har oxå gjort ändringar. Centraldammsugare Flyttat några fönster Flyttat grovköket till jämte köket Ryggåstak i vardagsrum Breddat huset med 0,6 på vardagsrummsdelen Breddat huset på 1,2 på andra delen, vilket ger
Proton: Är det någon som byggt eller har bilder på trivselhus skiss no 535? Kanska även någon som har några priser?