Det ska passa....

3 barn, tonåringar
2 Vuxna

Stilmässigt...

Ska vara klassiskt i stilen...
ej 2 hela våningar
1 3/4 ok

Disposition...

Ingång från ena långsidan...

På andra långsidan...
Vardagsrum
kok [trasigt tangentbord...]

Om overvåning...
så många sovrum på samma sida som kok och vardagsrum...
Gärna balkong på vardagsrumssidan..

Anledningen är så enkel som denna... ingång från en sida, den andra har sjoutsikt därav vill vi ha dessa rum mot vattnet.

Det hus vi hittat som passar bäst är Fiskarheden Spoven på 209kvm...

Några andra tips, utom arkitektritat...

Hej

Vi skall också bygga med sjöutsikt och jag har därför en liten fråga till er.

Om ni inte vill ha två våningar. Blir det inte svårt att få utsikt på långsidan? Med tanke på att 1,2 plan inte har så stora fönster förutom takfönster eller eventuella balkonger på långsidorna.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Själv skall vi bygga myresjöhus, Mästergården med ganska stor invändiga förändringar.

Fiskarheden Spoven ser väldigt trevligt ut.

/ Rosanna

Hej!
Vi ska bygga Korsgården med Bra hus, den liknar det du beskriver. Den är i gammal stil med förhöjt väggliv på övreplan med 180 cm. Kika på vår hemsida där finns bilder på hur det ska bli.

Husmodell Mellangården - Eksjöhus AB
Husmodell Lönneberga - Eksjöhus AB

Eksjöhus har riktigt bra genomtänkta planlösningar. Dessa 2 kan ge dig lite olika ideér. Vet inte om Mellangården har för högt väggliv för att kvala in under 1 3/4 men här får du trevliga fönster mot sjön. Annars har du Lönneberga som enligt mitt tycke är grymt trevligt. 3 sovrum fö barnen på samma plan som förädrarsovrummet. Alternativt ta bort detta om ni istället vill ha allrum med balkong. Någon får då sova på nedervåningen.

Myresjöhus Skagerrak har en trevlig kombination av utbyggnad och balkong.
HouseItem

Rosanna.Daniel skrev:
Om ni inte vill ha två våningar. Blir det inte svårt att få utsikt på långsidan? Med tanke på att 1,2 plan inte har så stora fönster förutom takfönster eller eventuella balkonger på långsidorna.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Själv skall vi bygga myresjöhus, Mästergården med ganska stor invändiga förändringar.

Fiskarheden Spoven ser väldigt trevligt ut.

/ Rosanna
Vi har sjöutsikt från öster-söder-väster. Viktigast för oss är att vi har sjöutsikt från kök, vardagsrum. På spoven så ligger tvättrum bort från vattnet. Och så får vi en balkong utanför sovrummet med utsikt så man aldrig vill gå och lägga sig. Vill helst kunna stå och laga mat i köket och titta ut mot vattnet, inte ha ryggen mot sjön...

Tack för era tips... ska titta på dessa!

kungkokos skrev:
Husmodell Mellangården - Eksjöhus AB
Husmodell Lönneberga - Eksjöhus AB

Eksjöhus har riktigt bra genomtänkta planlösningar. Dessa 2 kan ge dig lite olika ideér. Vet inte om Mellangården har för högt väggliv för att kvala in under 1 3/4 men här får du trevliga fönster mot sjön. Annars har du Lönneberga som enligt mitt tycke är grymt trevligt. 3 sovrum fö barnen på samma plan som förädrarsovrummet. Alternativt ta bort detta om ni istället vill ha allrum med balkong. Någon får då sova på nedervåningen.

Myresjöhus Skagerrak har en trevlig kombination av utbyggnad och balkong.
HouseItem

Tack för tipsen...ska kolla. Tittade på mellangården och den är superläcker.

Vi byggde med Vårgårdahus. Hos dem kunde man rita om planlösningen så gott som hur man ville utan pristillägg! Vi skapade en egen planlösning efter våra behov och tomt. Kanske kan vara något. Kolla på vår hemsida, huset är ursprungligen ett Kastanjen men det ser man inte så mycket av längre...
När vi byggde (förra året) så låg VH väldigt bra till i pris!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.