Hej,

efter ett försök att scanna marknaden av kataloghus har jag fastnat för Värsås och Vårgårda. Vilken standard är det hos Värsås, hittar inte det på deras hemsida. Vilka nf-priser är det på Björkebo och Sörbo med loft av Värsås samt Rönnen och Ekängen 1 av Vårgårda. Då vår budget inte är obegränsad har jag också kollat in Borobas, vilka jag också skulle vara tacksam för prisuppgifter på.

Värsåsvillan är mycket dyrare än BoroBas trots att båda är delad entreprenad (iaf i vårt område). Standarden är dock mycket högre, men BoroBas kan enkelt uppgraderas för en "billig peng" till normal BoroHus katalogstandar. Då är den mycket jämförbar med Värsåsvillan. Vårgårdahus erbjuder totalentreprenad (stort plus!!!) med hög stnadard till bra priser - lägre än Värsåsvillan. Möjligheten att göra förändringar är stor.

Vill ni bygga billigt skall ni ta BoroBas och uppgradera. Planlösningen kan dock ej förändras nämnvärt. Om Vårgårda ryms i er budget tycker jag att detta är det bästa valet. Observera dock att det i Vårgårdas offerter inte ingår något markarbete alls för grunden vilket det annars oftast gör (ca 20-30cm shaktning under plattan). Det blir därför lite svårare att jämföra då. Dessutom vet jag att de nyligen högt priserna då deras hus genomgått förbättringar i konstruktionen så jag vet inte riktigt vad de kostar idag.

Mitt tips - bestäm er för hur ni vill att ert hus skall se ut och hur det skall vara "utrustat". Speca upp allt detta för husbolagen och begär in offerter. Det blir enklare att jämföra priser om ni ställer upp förutsättningarna, än att de skall utgå från sina egna olika mallar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.