Hustillverkare
refero: Köpte ett Elementhus från -79 igår :)och undrar om någon kan ge tips om konstruktionen i golvbjälklaget, som i kök, tvätt och badrum knarrar och känns lite "löst". Huset har delvis krypbar torpargrund samt sutteräng.
fredwel: Vårt bygge finns på Familjen Wellners Villabygge Annars finns det mycket i forumet, till exempel http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/69439-ugglanserien.html http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/65696-lb-ugglan.html /fredrik
jon_h: Gips är godkänt enligt BBV i ett år till. GVK har inte förbjudit gips överhuvudtaget.
bruno: Se även denna tråd som förklarar lite mer.. http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/70768-smalandsvillan-artikel-fortsaettning.html
Dannyboy: Satt precis och läste i Bohusläningen till frukosten, till min förvåning slog jag jag upp en hel sida till!!! Vilket handlade om Bohuslänska hus i Uddevalla, med Lars Karlsson i spetsen som säljare åt Smålandsvillan och Myresjöhus. Jag fattar inte hur han har kunnat hålla på med sina lurendrejerier, till och med byggnadsnämnden har svarat i tidingen och kritiserat
spindel: Tycker att ett ryggåstak för 40 tusen inte låter dyrt, det är en hel del jobb för snickare och elektriker att fixa detta. Våra kunder brukar vara väldigt positiva över att få rymd i sina hus.
mino: Har du tittat på Sävsjö trähus? Jag tycker att deras hus är superfina. Vet inte vilket Carl Larsson ni har tänkt er men jämför gärna Carl Larsson fyra med Sävsjös Villa Grönköping eller Villa Sörgården (se under ritningar Sävsjö Trähus - fritidshus, köpa fritidshus, villor, bygga hus, hustillverkare, husleverantörer, husbygge, husföretag, husmodeller, trähus ). Även
suntea: Nån som bor i Älvsbyhuset Torgrim? Hur inredde ni övervåningen? (Alltså hur många rum byggde ni och gjorde ni något badrum osv...) Vill hemskt gärna se interiörbilder från Torgrim:)
Vian: Är det någon som byggt Hemma4 (Smartstart) eller Sopran (Modulenthus)? Skulle gärna vilja se lite bilder från dessa.
Shaexan: Byggde ett Modulenthus för ett par år sedan. Jag fick en dålig säljare men är i övrigt nöjd med huset. Idag hade jag nog valt lite annorlunda men det är inget fel på Modulent som husleverantör (i alla fall inte 2001).
irenebyggare: [citat] Nej jag har inte byggt till torn, men väl gjort andra förändringar på huset, det är enkelt, köp byggsatsen av en firma som inte protesterar mot dina egna behov, lej en snickare som är flexibel, gör en ändringsritning som du får antingen av husleverantören eller en arkitekt som sysslar med ombyggnader, be snickaren skaffa materialet till ditt torn samt spika ihop det hela i
anna_jimmy: Personligen tycker jag att det kan vara bra att ha lite koll, behöver inte vara expert men bra att veta skillnaden mellan skruv o spik... :) Det bästa är nog att läsa på lite lagom, vill du inte ha massa speciallösningar så behöver du inte kunna så mycket, själva byggprocessen tar husföretaget hand om. Ta för vana att dubbelkolla alla uppgifter och begär skriftligt på ändringar och
Shaexan: Jag byggde ett Sävsjö för ett par år sedan (2001). Vi hade en väldigt dålig säljare (rookie) och hans mentor var ett riktigt ***hål och skitsnackare - kan för övrigt tillägga att han är hetidspolitiker nu istället :D. Detta var på Malmökontoret. Är nöjd med själva huset och de problem jag haft relaterade till Modulent har snabbt åtgärdats. Det jag vill varna för (om ni bygger
CrilleC: [citat] I våran Lyckan m vinkel är det enkelgips i innerväggar (innervägg ut mot fasad är det 13mm byggboard + 9mm gips) och i bad/WC är det 13mm byggboard plus 13mm gips utanpå boarden.
kalle-kalle: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/69563-detta-hus-skall-vi-bygga.html denna länken skall nog fungera
påG: Tack för svar, dem har jag ju redan kollat på. Tänkte mer ännu färskare priser...
volvo: [citat] En så generell fråga är svår att få svar på. Sök och läs på forumet istället så får ni en klarare bild.
fillewegler: Er hemsida hittade jag samtidigt som ditt inlägg igår :-D Var genast och kikade på Bra Hus. Jag hittade inget hus som var riktigt rätt för oss, men kanske med lite ändringar här och var. Korsgården var väldigt fint (om man öppnar mellan kök och vardagsrum), men vi vill ha 4 sovrum på övervåningen, så det skulle bli mycket ändringar... Har Bra Hus bättre standard än
carlssoni: Det kan omöjligen vara så att spärrförbindelsen skall ställas ut före det "TOLON" upprättas. Detta bl.a. av den enkla anledningen att spärrförbindelsen skall omfatta det slutliga pris som erhålls när ändringarna i "TOLON" är klara. För att få fram detta pris måste den slutliga omfattningen och utförandet vara fastställt, d.v.s. "TOLON" vara klar. När "TOLON" är klar upprättas
birn: Denna artikel är ganska intressant,., ta en titt vettja, Bohusläningen
benjib: Generellt sett ganska dåliga svar ni ger till frågeställaren måste jag. De flesta svaren är av karaktären ”Jag valde X och är nöjd med dem, därför tycker jag ni ska välja X”. Själv kör jag Peugeot och är nöjd med den, skulle jag ha valt Toyota skulle jag säkert varit nöjd med den också. Principen är densamma. Alla tre som nämns är stora och seriösa hustillverkare
Benareby: Här lönar det sig att bygga nytt - http://www.byggahus.se/ekonomi/tobins_q.htm
matbr107: Soutterrängare är oslagbara när det gäller sluttande tomter. Sval "halvkällare" där man kan ha sovrummen är suveränt! Det är lättare att jobba med terrängen än emot den. En enplanare på en sluttningstomt blir aldrig riktigt bra. Kolla gärna in Villa Brodén: - Startsida för lite inspiration eller att avskräckas av!! ;-)
Minimalisten: Vill bara säga grattis! Det är ett av de finaste husen jag vet. Kanske inte flådigt men klassiskt och hemtrevligt. Jag gillar det skarpt. Lycka till med ert fina hus!
Vispen74: [citat] Svenska Modulhus - husleverantör hustillverkare husföretag husbyggare nyproduktion nya hus villor förmånliga priser
Annikafbg: qassim! Vi betalar ca 6000 kr för isolering av innerväggar. Några överraskningar vet jag inte men vi gjorde extra elarbeten som behövdes göras innan huset blev klart och sedan valde vi annat kakel än standard (200:-/kvm) och extra snickeriarbete (som isolering mm) och detta är ju inte gratis. Man kommer på saker man vill ha gjort i huset under resans gång. Sedan har ju LB-hus sin
Massa: Hej! Vi byggde med Vårgådahus förra året. Hög kvalitet och standard på byggsatsen och mycket bra priser! Vi kunde ändra planlösning utan någon extra kostnad. Som alltid är det de lokalt anslutna hantverkarna som står för slutfinishen - ta referenser! Kolla på vår hemsida så har ni lite mer info.
Fotografen: Beror naturligtvis på hur påkostad basun är/var/kommer att bli, men det kostar för husfirman att hantera ändringen också så avdraget kommer inte att motsvara kostnaden för att välja till/bygga bastun separat, tyvärr.
yli@home.se: Någon som har byggt husen Alma, Lisa eller Celle från Allmogehus eller Askelund, Stora lusthuset Bergvik eller stora lusthuset Torsö från Karlsonhus? Vad slutade prislappen på?