H
Hugin: Håller på att bygga Villa Växa. Priset vi fick, hösten 06, var 1,6 mille men då ingick golvvärme och kamin i detta. Standarden är som övriga MH:s hus. Ändringar i planlösningen skulle enligt säljaren gå bra men för våran del stämde det utmärkt som det var, det vi gjorde var att ändra några fönster och placeringen på dessa pga läge mot gatan.
2 svar · 2,8k läst
H
Hembio: Hej! Vi har gjort en hel del uppdrag åt HM-Hus. De kunder vi varit och installerat hos har varit väldigt nöjda med både byggprocess och framförallt huskvaliteten. I och med att vi installerar multirum ljud och bild ser vi "inifrån" hur huset är byggt med väggkonstruktioner och så vidare när vi lägger rör och slangar för kablage. Det som skiljer dem från övriga är detaljarbetet,
4 svar · 2,2k läst
A
aleli: Vi valde ett kraftigt modifierat LB Hus Svalan och det blev jättefint
7 svar · 3,4k läst
L
Lizzy: Hej! Vi flyttade in i våran Ugglan för en månad sedan, ytters få anmärkningar på besiktning ändå var besiktninggubbe väldigt nogrann. Vi trivs som fisken i vattnet, men det finns en del att göra på tomten och sedan skall det målas, byggas trädäck etc... *Vi ändrade till den gamla tvättstugan, dvs den blev större och badrummet mindre. Men tyvärr så hamnade inredning som den nya
18 svar · 5,2k läst
T
tillt: Vi är oerhört sugna på Lidingö 1 från Modulenthus och undrar om någon bor och verkar i ett sådant. Någon som har interiörbilder att dela med sej av? Andra erfarenheter vi borde få veta?
0 svar · 1,0k läst
L
Lroth: Hej, Jag funderar på att investera i ett nytt hus byggt på en stålbaklskonstruktion från Lindab samt betong utanpå (med puts) Någon som har någon erfarenhet från liknande hus? Det är alltså ett litet byggbolag som säljer tomt i kombination med ett sånt här hus. Det verkar mycket smart och flexibelt. Bl a byggs det med varmgrund och mycket låg energiförbrukning. Mottar tacksamt era
0 svar · 2,6k läst
M
mape366: Någon som är aktiv på forumet och äger ett elementhus från Mockfjärd? Jag skulle vilja komma i kontakt med er för att utbyta erfarenheter och tips. Är just på väg att starta en helrenovering av ett byggt 1965. Maila mig gärna på mape366@hotmail.com. Mvh
0 svar · 4,3k läst
kungkokos
kungkokos: 1. Glöm inte alla byggherrekostnader såsom bygglov, pantbrev, lagfart, räntekostnader under byggtid, elanslutning o.s.v. Det brukar landa på ca 200 000 extra utöver tomt, markarbeten och kostnaden för huset. 3. Det beror på om du bygger med platta på mark eller torpargrund. Torpargrund går mycket fortare, men är en sämre konstruktion. 4. Eller kanske bättre isolering, fler fönster,
2 svar · 3,8k läst
kungkokos
kungkokos: De husföretag som behöver lång tid på sig för att färdigställa huset efter leverans är de som bygger med platta på mark. Låt inte tidsfaktorn vara den avgörande faktorn i detta fall, utan det viktigaste är att slutprodukten blir så pass bra som ni önskar. Några månaders skillnad i förhållande till hur länge huset skall stå är obetydligt i längden.
16 svar · 3,0k läst
J
josefinm: Hej, Vi ska bygga Ekeforshus Sundet. Ar det nagon annan som byggt detta? Vad gjorde ni for andringar? Hur mycket gjorde ni sjalva etc?
0 svar · 1,4k läst
M
mrsloki: Tror det finns bilder på sista sidan i Smålandsvillan tråden i Socialt och projekt Mvh Linda
1 svar · 2,9k läst
A
attila: Tack för tips!! Ugglan är vinklad så den faller tyvärr bort (vår tilltänkte lilla tomt är avlång samt har en del prickar markyta). Fiskarhedens hemsida strular, så där är sista ordet ännu inte sagt:) Om man tänker åt funkis hållet, finns det några varianeter?
3 svar · 2,9k läst
K
kalle26: I vårt husköp så styrdes vårt val till en början av själva objektet, dvs huset. Men efter en (lång) tid av diverse offertsnack, uteblivna och försenade så avgjordes vårat eget husval till slut efter hur snabbt säljaren reagerade. Hur teknisk och snabb och seriös säljaren verkade vara. Detta och hur husleverantören behandlade ärendet, dvs ritningar, service och kostnad på önskade
8 svar · 3,5k läst
T
Tezzis: Skulle så gärna vilja se din blogg om husbygget. Kommer dessvärre inte in på länken "husbygget" som du bifogat. Har precis beställt ett Sundborn 2 och väntar spänt på leverans i september. Spännande, spännande...
3 svar · 4,2k läst
Ella
Ella: Jag ringde säljaren i Stockholm (som är agent för alla östersjölandskapen) för snart ett par veckor sedan och har ännu inte hört från honom. Dåligt! Jag kan tänka mig att det för honom inte är så lockande att bygga ett hus så pass långt "hemifrån" som Östergötland om han nu har mycket att göra, men att ringa upp snappt när någon har bett om det tycker jag hör till vanlig
10 svar · 9,4k läst
matbr107
matbr107: Det vet jag med att de inte putsar direkt på trästomme. Men om jag inte minns helt fel så har de väl träregelverk som bärande konstruktion. Jag antar att de tar och sätter på en isoleringsskiva. alt utegips putsar direkt på den? Konstruktioner med lättbetong är helt ofarliga att putsa på men med träregelstomme och puts är det viktigt att det finns en rejäl luftspalt som luftar
6 svar · 2,8k läst
H
hempularen: Behöver ju inte bli så himla dyrt med kakel. Det räknas (tror jag) inte som våtrum, så det blir inget tätskickt osv.
6 svar · 4,7k läst
matbr107
matbr107: No comments! Tänk dig för och kolla noga konstruktionen innan du putsar du trästomme! DAGENS PS.SE - Professor varnar: Vanliga hus tickande mögelbomb
2 svar · 2,6k läst
S
SIEB: Vi funderar på skärgården nu och har fått ett pris på 2 190 000kr i standardutförande. Då landar vi totalt på drygt 3 miljoner varav tomten står för 400 000kr
1 svar · 4,6k läst
M
mälaren: Någon som har erfarenhet av detta hus vi är intresserade av. I stockholms området.
0 svar · 3,1k läst
J
joaher: Jag undrar oxå.... Skall förhoppningsvis bygga i Ljungskile.
1 svar · 2,0k läst
P
plitte: Vi har inte bestämt oss för husleverantör ännu, men tror inte att det blir FH eftersom deras hus är för stora för att passa detaljplanen. Vi ska bygga i Nolsjö. Noret vet jag inte vart det ligger?
19 svar · 16,3k läst
jessicaodanne
jessicaodanne: [citat] Vi har ritat om Sätesgården från Eksjöhus.
20 svar · 10,6k läst
E
Ersta: Det är ett helt nytt hus och kostar, i sthlm, enligt bild med tillval ca 2,6. I grundutf 2,4. Vi kommer att titta närmare på just det huset.
1 svar · 1,9k läst
J
jerk: Använd fermacellgips, den skivan limmas kant i kant när man sätter upp den med ett medförljande lim. Det spricker garanterat inte, hela taket eller väggen blir som en homogen skiva när det är klart. Vi har använt det i vårat hus och alla väggarna är perfekta efter flera år, även tapeten i hörnen är lika sommar som vinter eftersom det är limmat även där. Det går också att
10 svar · 2,7k läst
kungkokos
kungkokos: Det här kan bli en tuff nöt att knäcka. 230 000 kostar tomten. Anslutningar ca 100 000? Markarbeten - omöjligt för mig att gissa.... Kringkostnader såsom bygglov, pantbrev o.s.v 200 000 (grovt räknat med lite råge). Kvar har ni 1,7 - 1,8 minus markarbeten. Mmmmm....De enda jag kan komma på som har 5 rum och ligger runt 1,8 (med inredd vind) är Vårgårdahus av typ Ekängen 3. Då är
7 svar · 3,8k läst
Constructum Domus
Constructum Domus: [citat] Olika fabriker levererar på olika sätt. De som har gips på insidan har ofta även el installerat. Iallafall rör och dosor. Vi använde oss av Arvidssons Snickeri i Mjöbäck och hos de ingår gips med el rör och dosor efter dina önskemål i alla ytterväggar. Mycket smidigt..... Det är lite svårt att se på denna bild men det finns några dosor om man letar lite. Vi valde att dra
17 svar · 6,2k läst
H
Husletaren: Någon som har erfarenhet av värsåsvillan? Har försökt nå dem i en vecka nu men de verkar inte intressrade av att sälja hus.
0 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.