Hej,

Vi anlitade Totalhus AB i Uppsala för att bygga nyproduktion av ett badrum och ett takfönster på övre plan i vår villa med oinredd övervåning.

Projektet tog 14 veckor trots att kontraktstiden var 6. Vi fick själva efterfråga nya slutdatum och vi upplevde det väldigt oproffsigt att inte entreprenören tog tag i situationen. Det var mycket jobbigt och det känndes som oskäligt lång försening på ett sådant projekt.

De skulle installera ett takfönster av varianten Velux. Då vi inte tyckte att det såg rätt ut och vår granna kom förbi och sade att "vi måste besiktiga det för det är helt felinstallerat" bestämmde vi oss för att anlita en Velux besiktningsman. Sen fick riva fönstret och byta det tre gånger innan de lyckades få dit det rätt. Vi fllera tillfällen rev de fönstret och det visade sig att hantverkren hade sågat sänder viktiga vattenavrinningsplåter tex.

En hel del saker reklamarades under arbetets gång. Badrummet byggdes av en våtrums behörig underleverantör som skulle ge oss ett BBV intyg. Tätskiktet höll på att trilla av väggen pga stora luftbubblor. De byggde med OSB i väggen och det var väldigt få skruvar som bottnar i träbalkar, vilket de skall enligt BBV. Genomgående mycket slarv o fusk. De mätte inga vinklar under arbetets gång och fick trolla med lister på slutat för att förvilla bort felen. Vi försökte kontollera saker under projektet men vissa delar har vi nu i efterhand insett hur bristfälligt det är byggt. Alla VVS kopplingar har läckt och vi har haft problem med att få dem täta, men nu äntligen lyckats.

Eftersom vi hade ett bra kontrakt med förseningsviten blev det ett hyfsat stort prisavdrag. Vår kontaktperson var mycket oproffesionell och kom hem till oss o skrek o svor framför vår 2 åring för att han ansåg att vi hade lurat dem??? Vi förstod aldrig hur men anade att det berodde på att eftersom de byggde så bristfälligt och fick göra om allting flera gånger så gick vårt projekt tom back ekonomiskt för dem. De kanske inte är vana med kunder som tittar på något annat än ytan på slutet?

När allt tillslut äntligen dragits igenom så fick vi ett ogiltigt gammalt PER intyg som enligt både BBV och vårt försäkringsbolag var helt förkastligt. Med andra ord försökte de även lura oss genom att inte juridiskt ansvara för byggnationen. Men efter att vi innehöll med slutbetalningen så fick vi ett korrekt BBV intyg. Det tog totalhus flera veckor att fixa fram intygen pga stor arbetsbelastning, men fakturorna kunde de hitta tid att skicka.

Enligt oss saknade Totalhus kvalitetssäkring och mycket av arbetet var väldigt dåligt. Ytan, eller själva kaklingen, blev snygg då plattsättaren var bra.

Det som vi upplevde som sämst var att vi uppfattade Totalhus som att de inte tålde att granskas och blev förbannade över att vi vill ha kvalitet på byggnationen. Vi betalade ju dyrt för denna kvalitet, trodde vi! Deras slogan "Lite finare" "Vi sätter alltid kunden i centrum" mm innebar för oss att de försökte fuska både med arbetet och inyg som vi betalde för. Det var synd att bkr inte kom förbi och granskade vårt BBV byggda badrum för en hel del är inte enligt BBV utan enligt lagen för minsta motstånd.

Åsa Schoug, Alsike

Redigerat:
Hej!

Blir väldigt förvånad över ditt inlägg om Totalhus, då jag själv har anlitat Totalhus för totalrenovering och nybyggnation av mitt hus. Jag har hela tiden blivit proffessionellt bemött och haft en bra kommunikation med både kontaktperson och de anställda. Under arbetets gång har jag gjort förändringar, men det har aldrig varit ett problem för Totalhus utan de har snarare kommit med förslag på olika lösningar.

Deras slogan har i mitt fall överrensstämt helt och jag är väldigt nöjd med det arbete som de har utfört.

Ulrika, Uppsala

Hej där Ulrika! Kul att du var nöjd med både totalrenoveringen (!) och nybyggnationen (!) av ditt hus. Eller totalrenoverade du ett hus innan ni byggde nytt? Vad var det för hus ni byggde? Har du lika positiva erfarenheter av andra entreprenörer som du kan tipsa om? Kan inte se hur länge du varit medlem men det verkar lite lattjo att du genomfört en totalrenovering och en nybyggnation men aldrig haft anledning att skriva något på forumet förrän nu...

Ber om ursäkt om jag har fel och hälsar dig välkommen till forumet!

Hej Marypytting

Tack för välkomnandet.

Jag svarar gärna på dina frågor.

För lite mer än 3 år sedan köpte jag en liten gård utanför Uppsala. På denna gård fanns då ett flertal byggnader från början av 1900talet, bl a ett gammalt torp och en fallfärdig lada och ett gammalt timmermagasin från ca 1780 talet. Inget var vinterbonat och ingen VVS eller avlopp fanns.

De första 2 åren ägnades åt bygglov, ritningar, en hel del offerter och anbud och annat trist göra som har med bygg/renoveringsprocessen att göra. Under dessa 2 år så var jag sambo med en snickare /VVS-are, vilket gjorde att jag redan hade mitt kontaktnät (forum) för diskussioner ang detta. Jag har dessutom haft den enorma fördelen att ha flera vänner som har byggt sina hus/gårdar själva och därför har det varit mer intressant för mig att diskutera med dem. (Vilket förmodligen svarar på din fråga om varför jag inte har skrivit på forumet tidigare).

Under resans gång har jag givetvis, precis som flera andra på detta forum, haft kontakt med flera oseriösa företag. Exempelvis så var det ett företag som murade en grund på en av de äldre byggnaderna. De påstod sig vara experter på detta och jag trodde dem. Det visade sig sen att det arbetet de gjorde var helt felaktigt och måste göras om inom en snar framtid för att klara byggnaden.

Jag var i kontakt med ett flertal olika byggfirmor ang projektet men en del tyckte att det var ett för krångligt projekt och totalt ointressant för dem att åta sig. Det skilde sig mycket på priset på de företag som lämnade anbud. Därbland träffade jag även seriösa företag exempelvis HZ Bygg i Uppsala, men tyvärr tog upphandlingen lite för lång tid och de hade extremt mycket att göra under den perioden jag ville börja.

Tillslut fick jag av en bekant rekommendationer om Totalhus. Bekanten hade själv tidigare arbetat för dem och hans ord var "att de bygger som om de byggde sitt eget hus". Det lät bra tyckte jag och tog kontakt med dem. Det kändes bra och vi kom överrens om pris, tider mm och skrev avtal enl alla konstens regler.

Mitt bostadshus är inget kataloghus. En del av det är en totalrenovering av det gamla huset och en del är nybyggnation (tillbyggnad är för lite att säga). Jag skulle kunna förklara om alla små detaljer och problem som vi har stött på och tvingats att lösa med arbetet gång med att plocka ner huset bit för bit för att bedömma vad som gick att spara av det gamla och återanvändas till att en del nya väggar, takstolar restes och helt nya eldragningar, Avloppsarbete, VVS etc etc gjordes, men det skulle säkert vara mest uttråkande för de som läser detta.

Min vision har hela tiden varit att bevara den gamla charmen. Det hade förmodligen varit betydligt enklare att bygga ett helt nytt hus på gården.

I april-08 så var jag otroligt less och trött på detta projekt och hade funderingar på hur jag överhuvudtaget skulle orka genomföra detta, sedan anlitade jag Totalhus och hela processen har varit enormt rolig och jag har känt mig delaktig i alla steg. Det positiva som jag har upplevt med Totalhus är att när (vilket det alltid gör i byggprocesser) det har uppstått problem så har det aldrig varit svårt att lösa. Vi har diskuterat olika alternativ och lösningar och sedan har de genomfört det.

Idag har jag ett jättefint hus och jag ska snart påbörja "projekt fallfärdig lada". Jag kommer att anlita Totalhus även till detta,då jag har ett stort förtroende för dem.

Hoppas du fick de svar du ville ha!

Mvh Ulrika

Wow, att du orkar! Tycker ett husbygge känns jobbigt nog:) Kul att det har gått bra för dig och lycka till med ladan! Vi letar entreprenör till hus som vi beställt så därför vill jag gärna veta mer om företag som folk är nöjda med och då behöver man oftast lite mer info än att dom är bra så tack för detta, toppen! tack!

Intressant att ett företag har så pass skiftande kvalitet.

Vi kännde oss totalblåsta av detta företag då de inte klarade av mycket i vår entreprenad. Men det var inget som syntes på ytan direkt, vi tog in besiktningsmän som granskade deras arbete. Detta ledde till 3 nya fönster o enn massa tjafs. Sen gav de oss gamla intyg på badrum - helt enkelt vår erfarenhet var inte bra alls.

Jag skulle inte rekommendera min värsta fiende detta företag.

Ullis70: Byggde de något som kräver korrekat intyg hos er för att vara försäkringsbart, tex badrum?

Jag är intresserad av att veta då hur de byggde, vårt blev ju felaktigt byggt, fast det ser väldigt snyggt ut. Granskde du under byggnationens gång, och i så fall har du kunskaperna till detta eller gick du bara på "utseende" och stil?

Du skrev att du inte vill tråka ut oss med info om vad de byggde, men det är ju just det som forumfolket vill veta. Att det blev snyggt kan det ju bli fast det är asdåligt under om man säger så......

Redigerat:
Ullis70 skrev:
Hej!

Blir väldigt förvånad över ditt inlägg om Totalhus, då jag själv har anlitat Totalhus för totalrenovering och nybyggnation av mitt hus. Jag har hela tiden blivit proffessionellt bemött och haft en bra kommunikation med både kontaktperson och de anställda. Under arbetets gång har jag gjort förändringar, men det har aldrig varit ett problem för Totalhus utan de har snarare kommit med förslag på olika lösningar.

Deras slogan har i mitt fall överrensstämt helt och jag är väldigt nöjd med det arbete som de har utfört.

Ulrika, Uppsala

Vad byggde ni då? badrum? fick ni ett ok BBV intyg?

Vi har i efterhand insett att trots att vi hade kontrakt, fick ett BBV intyg efter mycket om o men så är vårt nya badrum så pass felaktigt byggt att vår försäkring inte kommer täcka en framtida skada. Detta var förstås väldigt svårt för oss att inse då vi inte är BBV utbildade....

...men efter att j-kla strul så orkar vi itne kräva tillbaka pengar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.