Hustillverkare
joaher: Hej! Nej det var dåligt med bilder... Däremot är vi själva igång, men än så länge är det ju bara ett tomt skal :-) Bilder kommer dock på: http://vibyggerkvadraten.blogspot.com
Cyphera: Vi bygger en FH-villa och har fått lära oss att en nyckelfärdig FH-villa kostar ungefär 3 x priset på hussatsen, så för en Spoven skulle det göra lite drygt 3 miljoner. Kan ju vara bra att veta. =)
Osten_3: Vi har liggande panel som spikades på plats utan skarvar. Vi betalade några tusen extra för det men den dealen tror jag inte vår husleverantör gör om. Det tog två snickare 2 v att få upp panelen. (Vi har massor med konstiga vinklar på huset) De skulle fakturera tillverkaren 50 papp extra för detta. Jag tror inte tillverkaren sparade i närheten av så mycket på att leverera panelen
Lycke: Bra inlägg, DM, för jag har just förläst mig på Mia Skäringer (ni vet, hon humortjejen) som menar att man inte ska bry sig så mycket om sånt där som pengar, prylar och fint boende för man ska umgås med barnen istället. Ovanpå det kom en kompis (som redan bor i ett stort fint hus) och sa att vi är galna som flyttar från vårt lilla trånga hus till ett nybyggt, för nu kommer våra
malinwi: Menar du med denna planlösningen? http://www.hjaltevadshus.se/husprogram/?id=27&page=2&menu=0 Eftersom måtten är exakt samma på Björken och Asken borde det inte vara ngra problem att få Björken med denna planlösn på nedervåningen.
bankler: är det ingen som byggt detta eller ngt liknande????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Pepparkaka: Jag tror att det är en generell avmattning i hela branschen. Om jag inte kommer ihåg helt fel har även Trivselhus och Willa Nordic lagt varsel.
kungkokos: Kul att ni tyckte bloggen var informativ! Starten var inte alls särskilt rolig och det jobbigaste var att Götnehus inte riktigt var så intresserade av att lösa problemen som vi hade hoppats från ett stort och seriöst företag. Vi fick verkligen strida för allt! Men nu när huset är färdigt var det ju ändå värt det, trots att Götenehus inte åtgärdat alla våra anmärkningar eller
Havsutsikt: Vi bygger en modifierad Hjuvik från Götenehus ca 215m2 i funkis. Ingen puts men bara 8 grades taklut. Ingång i nedreplan. Allt är omritat ännan trappa, kök flyttat etc.etc. Inte i närheten av originalritningen, förutom de tre huskropparna.
Havsutsikt: Bra tänkt, det går alltid att hitta billigare, men när man står mitt i bygget och alla vill veta vad man köpt gäller det att ha koll. Elektikern ska veta installationshöjder etc. Sedan tar detta en ruskig tid att åka och kolla på grejer och köpa. Men ändå, om plånboken är starkt begränsad så är det en metod som funkar, men tar tid.
Donald Trump: [citat] Ja tomtpriserna kan ju variera rätt mycket och inte heller något man kan påverka om man vill bo på ett speciellt ställe. Då får man betala eller flytta och det sistnämda är dock inte ett alternativ för alla. "Hemma" för mig, där jag är uppväxt och vill bo så har priserna stigit en del och du handlar idag en ca 1500 m2 tomt för mellan 2,5 och 3 miljoner. Mycket pengar? Ja!
Henrik1: Vi får 60000 för två visningar med föranmälan. Men äv olika skäl blir det bara en visning :-)
psklelbe: Tack snälla Marre493 för bilderna. Ni har ett jättefint hus. Nu längtar jag ännu mer efter vårat Junibacken! /Elisabeth
ssgranholmss: Ni som byggt övervåningen:: Hur mycket gips och isolering gick åt? Tänkte lytfa upp det innan dom lägger på taket
lillsnipan: Svenska Familje Hus i Falun bygger även i Stockholm. Vi ska bygga med dem i Falun. De har inga kataloger utan man tar kontakt med dom med en husskiss så får man ett kostnadsförslag. Vi har enbart hört positiva saker om SFH och känner flera stycken som byggt med dem under åren. Just nu är det sex hus på gång i vårt område som SFH ska bygga.
Cinnamongirl: Har själv funderat på Myresjöhus och bland annat just Strandgården. Tycker att det ibland är svårt att se framför sig hur en planlösning ser ut i verkligheten. Men vi hade turen att hitta ett nybyggt Strandgården och kika på... Huset säljs via mäklare av privat person ej av Myresjöhus. Huset ligger i utanför Norrtälje i Svanberga. Huset finns ute på Hemnet än så länge
settler: Det börjar tydligen kärva i byggbranchen. Trivselhus lägger ner två fabriker enligt tidningarna. http://di.se/Nyheter/?page=/avdelningar/telegram.aspx%3Fagency%3DSIX%26dreTN%3D798698%26o%3Dsp3
kallek: Hej, finns det någon som bygger snygga fritidshus som passar på skogstomter. Jag tänker mig något som står på plintar, har laserad träfasad samt altan. Tack
Frugan: [citat] Ja, precis min tanke med, hehe! :D hur tänkte han där, får nog ta och fråga honom om det!
Nattugglan1: Chip! Har läst runt på forumet, men ej kunnat hitta så mycket information om Ekjsöhus, modell Norrhaga. Söker bilder och annan info som Ni kan dela med Er. Jag har givetvis varit inne på Eksjöhus hemsida.;) Ha det gott/ Nattugglan
fsn: Dyrt. Håller på att bygga enplans på ca 145 kvm med en förrådskällardel på 45kvm, ingen invändig trappa utan ingång utifrån. Fullisolerad källarplatta (20cm cellplast) och 25cm leca i väggarna. Platon utvändigt och ingen övrig utvändig väggisolering. 20 cm gjutet bjälklag utan bärande innerväggar (9x5meter). Ingen golvvärme i källarn. Merkostnaden för denna lilla källare
Moses: Vi står i begrepp att köpa hus av Derome Förvaltning. Någon som erfarenhet av dem? Är de pålitliga och bra?
marre493: Fråga Eksjöhus! De har kontakter med gamla kunder som får betalt för att visa huset.
DrömBygge: Ninowitch - Det var verkligen klokt...! Jag ska absolut höra mig för innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra med myresjös erbjudande.
ÅAC: Nu har vi varit och tittat på ett av husen i södertälje, huset var lite modifierat än ritningarna vi sett. Men det var ändå över förväntan. Så tack än en gång JBa för tipset det var guld värt:D
Myrlejon: Evi : Tack för det! Vi bygger nyckelfärdigt på totalentrepenad. Mer om just vårt bygge kan ni fortsättningsvis läsa under "Socialt och projekt": http://www.byggahus.se/newthread.php?do=postthread&f=49
aleica: Jag har sett att bloggaren "Vi bygger hus" bygger just ett Kornett - läs hos henne! Lycka till!
hempularen: Uppfinnaren: Du måste ange en korrekt personprofil under inställningar om du skall ge referenser. Just Boviaoss har tidigare gjort falska inlägg här på forumet (Hur seriöst är ett sådant bolag?). /Hempularen moderator