M
mr_bygg: [citat] I många fall så är säljaren samma person som har hand om "totalentreprenaden" för bygget så intrycket/erfarenheten av säljaren är väldigt viktig för husköparen. Det är vanligt att husföretaget bara säljer materialsatsen och säljaren tar hand om "totalentreprenaden" så det är ofta säljaren som är den viktigaste avtalsparten och som också kommer att bygga huset i
3 svar · 1,7k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Mälarvillan har levererat vårt hus och vi har inget alls att klaga på. Att vi sedan har haft snickare som gjort saker galet och som man måste bevaka som en hök kan man inte lasta Mälarvillan för.
4 svar · 3,8k läst
Nanorch
Nanorch: [citat] Jag inser nu att jag är i fel forum del. Vi köper inte Prefab utan nyckelfärdigt lösvirke (massproducerade för vårat område) så det blir ju inte riktigt samma sak. [citat] Vårat är väl mer en låda på plan mark men bergvärme + FTX, vattenburen golvvärme och relativt bra standard på kök + badrum ingår.
5 svar · 2,1k läst
volvo
volvo: [citat] Det är inget tvång, men en rättighet. Om man är kapabel att bedöma om huset är OK så kan man göra som du. Om man vill ha en sakkunnigs syn på om huset är OK så får man anlita en besiktningsman.
4 svar · 1,4k läst
M
MAYA_TT: Vi funderar på att höja taket på vårat hus så vi får en till våning och har haft kontakt med DDA Bygg i Dalarna. Ngn som har användt sig av dem? Postiva erfarenheter eller negativa? Tacksam om vi får lite information från tidigare köpare.
0 svar · 1,1k läst
J
JennyHstd: Ca 2,9 miljoner fick jag veta att Solängen skulle kosta. Men är själv mer inne på ett annat hus - Trend.
1 svar · 3,2k läst
flindra
flindra: Jag har fått följande prisuppgift (Östergötland): Priset med pulpettak (funkis) är 2 239 800 kr Med sadeltak 2 230 900 kr Tillval puts pulpettak 181 450 kr Tillval puts sadeltak 159 070 kr
6 svar · 2,8k läst
S
Anonymiserad 49128: Trapp till övervåningen och fönster i gavelspetsarna kan ju vara praktiskt.
1 svar · 1,3k läst
A
apanap: Det är väldigt vanligt oavsett tillverkare. Det beror på att det tar ett litet tag innan trät sätter sig på plats och då kan det hända att färg/tapeter spricker lite i hörnen.
5 svar · 2,8k läst
L
loddesandskog: Inlägget kommer, jag måste tyvärr lägga lite tid på att det ska bli korrekt och inte för lång/oläsligt. Väldigt kort så är deras största problem attityden. I säljfasen säger de ofta att kunden ska få det hus de vill ha men det är inte ovanligt att de efter detta behandlar sina kunder rent ut sagt riktigt dåligt. Tyvärr finns bara en bråkdel i mail och i dialoger med mer än en
10 svar · 4,4k läst
P
Pukaberg: Tack för informationen om Roxi Stenhus.Söker omgående andra stenhusleverantörer nu när jag ska till och bygga. Frågan är vilka vågar man lita på i Skåne/ Blekinge?
30 svar · 10,2k läst
·
A
aggen: isoleringen ligger på 170 istället för villa 215 och 400 i tak. Detta får du lägga till c: 35-40'.- för. Annars ingår ett litet kök, bara varmvattenberedare. Ingen ventilation som det är krav på permanentboende. Ingen tvättstuga. Har du inte brått rekomnderas att titta på lösvirke....
7 svar · 5,2k läst
A
Atlas74: Tjena Tack för tipset kungkokos. Ska kolla upp det. Har fått offert från A-hus nu men nu tvekar man om man ska bygga med all rädsla för räntehöjningar osv. Ska lämna in offerten till min snickare som bygger i lösvirke för att jämföra pris. Återkommer om det. MVH Atlas74
13 svar · 5,5k läst
P
ParkaKungen: Någon som har erfarenhet/tips på tillverkare som har lite mindre stenhus? Storleksordningen drygt 9meter på långsidan av huset. Eller blir det till att rita själv? Har kollat runt en del och alla har baa modell större.
0 svar · 866 läst
Raskus
Raskus: Jag har fått en offert på "Vilja" med totalentreprenad. Landade på ca 2,5 milj inkl tomt för 300 000
4 svar · 1,9k läst
G
Gulan: Hej! Vi har byggt ett Anebyhus i Östergötland men dock inte med totalentrepenad.(tyvärr) Anebyhus tycker jag har skött sig bra,de verkar som att de håller en hög standard på sina hus.
1 svar · 961 läst
HR
HR: Vad hände, höll dom va ni kom överens om ?
50 svar · 21,9k läst
magnuse74
magnuse74: [citat] Älvsbyhus har 3 glasfönster som standard. "Standardfönstren" har dessutom bättre U-värde än de pivåhängda (som är tillval). / Magnus
3 svar · 2,5k läst
R
Ralf.T: Hej! har ungefär samma önskemål, smal tomt med ingång på "nedre kortsidan" hittade ett hus som heter Ura på Norgeshus.no, kanske lite litet men är 9,5X14,5. http://www.norgeshus.no/article.php?id=1192 Annars har jag fastnat för ett mer traditionellt hus som är 12,6x9,5 http://www.norgeshus.no/article.php?id=1179 och undrar om någon vet om det finns något liknande i Svenska huskataloger?
4 svar · 4,6k läst
P
|| p e r l a n: [citat] Tack o bock! ;)
11 svar · 7,0k läst
·
kungkokos
kungkokos: 300 000 låter som en rimlig kostnad för en mellanstor övervåning. Mina beräkningar är på 350000 för 86 kvm övervåning inklusive stort badrum. Har dock inte riktigt koll på hur pass förberedd övervåningen är i Smålandsvilla. Om vvs i badrum och radiatorer är fördragna och mellanbjälklag är färdigt kan det bli 50 papp billigare.
5 svar · 20,1k läst
Snailman
Snailman: jag har för mig att grunden ingår på älvsbyhus men inte själva jobbet med grunden och det har visst en del som säljer älvsbyhus överpris på (tex 300 tusen kr för arbetet (i malmö))
7 svar · 1,8k läst
kungkokos
kungkokos: Ljud är energi. Det gäller att både ta död på energin + att förhindra ljudbryggor (där energin kan fortplanta sig). Det är därför man kombinerar byggskivor och isolering. Om du inte har isolering emellan skulle tomrummet fungera som en resonanslåda. Hade du inte gips och bara isolering skulle det inte heller ge så bra effekt. Gips är det mest effektiva eftersom det är så tungt.
53 svar · 19,4k läst
M
Marypytting: ett Faluhus på Ingarö. De fick bra pris (t.o.m bättre än vad de borde fått pga av slarv från Faluhus...:) På det hela taget är de väl nöjda men ett gigantiskt fel inträffade pga av Faluhus! De hade ritat ett eget hus och det skulle inte vara något problem men när byggentreprenörerna (egen upphandling, ej Faluhus) skulle resa huset upptäckte man problem med konstruktionen som gjorde
2 svar · 1,8k läst
DrömBygge
DrömBygge: Klart att man kan ringa, men forumet går väl ut på att man ska ställa frågan till dem här, så andra också får del av svaret? Så uppfattade jag i allafall syftet med "Fråga hustillverkaren".
6 svar · 3,8k läst
kungkokos
kungkokos: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1243491&lid=puff_1243424&lpos=rubrik Här också!
25 svar · 19,4k läst
·
DrömBygge
DrömBygge: Av Helsingborgskontoret fick vi liknande summa. Ca 2 600 000 i standard och om vi skulle putsa huset, men låta utbyggnaden med det stora fönsterpartiet vara i liggande träpanel ( som man ser ofta på kornett) så skulle det vara + 160 000 kr. Alla tillval hos myresjö uppfattar jag som dyra när vi jämnför med andra husleverantörer med samma standard. :(
15 svar · 27,8k läst
O
Ossa: Hej ! Här är en sammanställning på en offert helt utan egna tillval eller ändringar för Domherren: • Materialleverans enligt leverensspecifikation: 695 000 kr Våra samarbetspartners erbjuder samtidigt delentreprenader enligt följande: • Grundentreprenad: 308 800 kr • Monteringsentreprenad, enligt åtagande 1: 106 400 kr • Monteringsentreprenad, enligt åtagande 2: 90 200 kr •
10 svar · 2,5k läst
P
Proton: Malinwi Har du kvar uppgifterna från offerten ni fick på ugglan. Vore kanon att ta del av dem som en fingervisning. Pm eller posta i tråden om du har dem kvar. Hälsningar Peter
2 svar · 3,3k läst
F
flizaliza: Är det någon som byggt med Villa Varm nyligen? Erfarenheter? Hur lång lev tid hade ni?
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.