1 423 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Sävsjöträhus i Västerås
Hej!
Vi ska bygga hus i Västerås, i Barkarö på Lötgatan och tänkte bygga ett Sävsjöträhus, är det någon av er som bygger eller har byggt med dem?
Det vore jätte bra med lite tips.
Mvh Susanne
Vi ska bygga hus i Västerås, i Barkarö på Lötgatan och tänkte bygga ett Sävsjöträhus, är det någon av er som bygger eller har byggt med dem?
Det vore jätte bra med lite tips.
Mvh Susanne
Jag har byggt med Sävsjö, dock inte i Västerås utan i Södertälje och köpte allt genom Kungens Kurvakontoret. Generellt har säljaren liten del i processen, vi hörde knappt av vår sedan entreprenörkontrakt var påskrivna. Det skiljer säkert från säljare och säljare, plus vilken entreprenör man kontrakterar.
Kontakten med Sävsjö var bra. Dock fick vi ligga på lite kring köket. De övriga små problem vi hade löstes smidigt utan strider. Självklart har man alltid olika åsikter om vissa saker men vi upplevde att vi som kund inte hamnade i kläm.
Kan rekommendera hus från Sävsjö. Dock vet jag inte om jag skulle köra på Tibrokök om jag fick göra om det. Problemet är bara att avdragspengen för köket är ganska låg. Finishmässigt skiljer inte mycket om ens något med "lågprisköken" IKEA och Kvik. Dessutom är större delen av slitdetaljerna från samma leverantör, Blum.
Lycka till. Se till att ha en bra KA som är med tidigt, helst redan innan allt är klart med huskontraktet. Våga ställa "dumma" frågor, om och om igen om du/ni inte får ett svar ni är nöjda med eller inte förstår.
Se till att ni allra minst får till en generalentreprenad kring uppförande av huset. Det har sparat mig mycket tid och pengar, även om det på pappret är lite dyrare.
// Jocke
Kontakten med Sävsjö var bra. Dock fick vi ligga på lite kring köket. De övriga små problem vi hade löstes smidigt utan strider. Självklart har man alltid olika åsikter om vissa saker men vi upplevde att vi som kund inte hamnade i kläm.
Kan rekommendera hus från Sävsjö. Dock vet jag inte om jag skulle köra på Tibrokök om jag fick göra om det. Problemet är bara att avdragspengen för köket är ganska låg. Finishmässigt skiljer inte mycket om ens något med "lågprisköken" IKEA och Kvik. Dessutom är större delen av slitdetaljerna från samma leverantör, Blum.
Lycka till. Se till att ha en bra KA som är med tidigt, helst redan innan allt är klart med huskontraktet. Våga ställa "dumma" frågor, om och om igen om du/ni inte får ett svar ni är nöjda med eller inte förstår.
Se till att ni allra minst får till en generalentreprenad kring uppförande av huset. Det har sparat mig mycket tid och pengar, även om det på pappret är lite dyrare.
// Jocke
Tack för ditt svar!
Enligt vår säljare är det han som sköter samrdningen med entreprenörerna samt snickaren på plats. Tror dock det i kontrkatet står delad entreprenad och att vi är frånskrivna samordningen. Ska kolla upp det med generalentreprenad. Vi gillar Kvik kök och IKEA mer men det känns som det kommer kosta mer att välja dem jmf med Tibro, typiskt...... Vet du var man kan få tag på en bra KA?
Enligt vår säljare är det han som sköter samrdningen med entreprenörerna samt snickaren på plats. Tror dock det i kontrkatet står delad entreprenad och att vi är frånskrivna samordningen. Ska kolla upp det med generalentreprenad. Vi gillar Kvik kök och IKEA mer men det känns som det kommer kosta mer att välja dem jmf med Tibro, typiskt...... Vet du var man kan få tag på en bra KA?
Det viktigaste när man kollar KA är att man faktiskt talar om vad man vill att KAn ska göra, För definitionsmässigt gör KAn lite som egentligen tillför kvaliteten på bygget eller hjälper byggherren i processen.
Försök kolla med andra som byggt, kolla referenser och ffa prata med KAn om vilka åtagande ni vill anlita utöver vad PBL kräver.
Om det är er säljare som ska ha samordningsansvaret se då till att det finns inskrivet i kontraktet. Det ska vara samordning av bygget, inte samordning av entreprenörerna. Tänk på att säljaren får sina pengar så snart ni skrivit på kontraktet (eller om det är vid beställningen av huset) så efter det finns mycket lite incitament för säljaren att ytterligare engagera sig.
Kom ihåg att kolla med Sävsjö centralt vilket rykte entreprenörerna har. Det kan ge en fingervisning hur entreprenörerna hanterar problemen som kommer uppstå.
Lycka till // Jocke
Försök kolla med andra som byggt, kolla referenser och ffa prata med KAn om vilka åtagande ni vill anlita utöver vad PBL kräver.
Om det är er säljare som ska ha samordningsansvaret se då till att det finns inskrivet i kontraktet. Det ska vara samordning av bygget, inte samordning av entreprenörerna. Tänk på att säljaren får sina pengar så snart ni skrivit på kontraktet (eller om det är vid beställningen av huset) så efter det finns mycket lite incitament för säljaren att ytterligare engagera sig.
Kom ihåg att kolla med Sävsjö centralt vilket rykte entreprenörerna har. Det kan ge en fingervisning hur entreprenörerna hanterar problemen som kommer uppstå.
Lycka till // Jocke
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Per definition är KA kommunens förlängda arm. En vanlig feluppfattning är att det är säljarens motpart-på köparens sida. Visst är KA med på köparens sida, men det är inte hans uppdrags definition. Jämför förhållandet med egenkontroll inom olika områden, det KA ska göra är att tillse att egenkontrollen sköts så att kommunen inte behöver åka ut och kontrollera på plats. I slutändan ska hantverksfirman kontrollera sig själv och göra ett fullgott jobb och inte bryta mot några föreskrifter, vilket kontrolleras av KA.
Den här upplevelsen har jag av KA, vid första byggsamrådsmötet på kommunen sa kommungubben på stadsbyggnadskontoret att han i princip struntade i allt ovanför mark, det är "dussinprodukter" det är mark och grund som var viktigt, är svårt att ändra.
Min KA stod där i givakt och såg lite tagen av stunden, han kände myndighetens ok på sina axlar. Han hade mindre koll än jag på huset. Han lovade dyrt och heligt att kvaliten skulle vara fullgod och bra på alla sätt och vis.
Med glimten i ögat sa gubben på stadsbyggnadskontoret att det bästa vore, som jag lite skämtsamt föreslagit, att vara närvarande ofta på bygget med ett långpass och se till att det blir som man vill ha det. Mig veterligen så har KA en överskattad roll i detaljarbetet på huset, det är viktigare att du säger hur du vill ha det.
Utan att förringa alla KA som jobbar med detta dagligen så är ert jobb jätteviktigt, och höjer säkert kvaliten och minskar "fusk/slarv". Men detaljfinish och smarta lösningar sitter i snickarlagets händer.
Den här upplevelsen har jag av KA, vid första byggsamrådsmötet på kommunen sa kommungubben på stadsbyggnadskontoret att han i princip struntade i allt ovanför mark, det är "dussinprodukter" det är mark och grund som var viktigt, är svårt att ändra.
Min KA stod där i givakt och såg lite tagen av stunden, han kände myndighetens ok på sina axlar. Han hade mindre koll än jag på huset. Han lovade dyrt och heligt att kvaliten skulle vara fullgod och bra på alla sätt och vis.
Med glimten i ögat sa gubben på stadsbyggnadskontoret att det bästa vore, som jag lite skämtsamt föreslagit, att vara närvarande ofta på bygget med ett långpass och se till att det blir som man vill ha det. Mig veterligen så har KA en överskattad roll i detaljarbetet på huset, det är viktigare att du säger hur du vill ha det.
Utan att förringa alla KA som jobbar med detta dagligen så är ert jobb jätteviktigt, och höjer säkert kvaliten och minskar "fusk/slarv". Men detaljfinish och smarta lösningar sitter i snickarlagets händer.
Usch vad allt låter osäkert när det gäller husbyggen... Känns som man enkelt bli lurad..
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Njae, lurad blir man ju egentligen inte, svårigheten ligger i att veta vad man vill ha innan man vill ha det. Detta är vad som kallas planering och det är detta som är svårt. Eller som någon skrev- Aptiten ökar medan man äter-utanbostad skrev:
En bra och noggran planering ger inga överraskningar. Huset blir som du tänkt dig. Det som är lite svårt med planeringen är att föreställa sig känslan i ett hus eller rum. På ritningen ser det bra ut men det upplevs som kanske som trångt på något ställe eller som i vårt fall, gäst toaletten blev aningen för stor. Denna yta kunde man haft till något annat.
Lurad blir man om man utan kunskap ger sig in i ett projekt där det finns många inblandade och inget stort husföretag som håller i alltihop. Självklart kan man bygga i egen regi, men det krävs tid och engagemang och en del kunskap också.
Tack för alla bra svar och tips det behövs verkligen!!!!
Håller med Havsutsikt, lurad blir du troligast om du ger dig in i husbygge utan kunskap. Nu behöver man inte kunna allt, då kan man lika gärna göra det själv, utan man måste veta tillräckligt mycket för att undvika de största groparna och försöka ställa de rätta frågorna och kraven.
Byggahus.se inkl forumet är en bra plats att lära sig saker tror jag. Det är iaf därför jag hängt här alltför mycket senaste året.
Byggahus.se inkl forumet är en bra plats att lära sig saker tror jag. Det är iaf därför jag hängt här alltför mycket senaste året.
Klicka här för att svara