13 728 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Älvsbyhus förhöjt väggliv!
Tack för bilderna, Kristian.kristian_le skrev:
Det var ingen stor skillnad, därmed inte sagt att det är onödigt att betala för men.............. :-/
//Christina.
Vid snedtak räknar man boyta som ytan med minst 190cm till tak plus 60cm "utanför" (mot väggliven) dessa fiktiva linjer. Även om golvytan inte ökar vid förhöjt väggliv kan man få mer boyta (taxeras som boyta :-/).
Vad gäller prisvärdheten i att beställa förhöjt väggliv är det naturligtvis beroende av smak. Men höjer man vägglivet med ex. 50cm i ett hus som innan har 120cm invändig höjd vid yttervägg får man ju i stället 170cm där...kan nog göra stor skillnad i upplevd rymd.
Har man dessutom möjlighet att ta bort kattvindarna (antingen annan konstruktion utan stödben eller en med frilagda, synliga stödben) ökar ju den disponibla golvytan.
Hoppas att det tillförde något till diskussionen...
Alter ego
Vad gäller prisvärdheten i att beställa förhöjt väggliv är det naturligtvis beroende av smak. Men höjer man vägglivet med ex. 50cm i ett hus som innan har 120cm invändig höjd vid yttervägg får man ju i stället 170cm där...kan nog göra stor skillnad i upplevd rymd.
Har man dessutom möjlighet att ta bort kattvindarna (antingen annan konstruktion utan stödben eller en med frilagda, synliga stödben) ökar ju den disponibla golvytan.
Hoppas att det tillförde något till diskussionen...
Alter ego
Det gör det absolutAlter_ego skrev:
Det var just med tanke på detta som jag skrev att det "inte nödvändigtvis behöver vara onödigt att betala extra för förhöjt väggliv"
Skillnaden blir ju rätt liten om man inreder med vägg innanför stödbenen och den väggen är 150 istf. 120 cm och den "praktiska" boytan blir ju inte heller större MEN däremot blir nog rymdkänslan och utseendet en helt annat, om man lämnar stödbenen synliga och väljer en lite mer okonventionell lösning och dessutom har det förhöjda vägglivet
Vi har gjort så på vår övervåning, trots att vi inte har förhöjt väggliv och är jättenöjda.
//Christina.
Hejsan
Vi ska bygga ett höner och jag skulle gärna vilja ha lite bilder. Har ni gjort något särskilt med ert?
Vi ska göra lite förändringar som inte älvsbyhus kan hjälpa oss med tyvärr.
Mvh
annika
Vi ska bygga ett höner och jag skulle gärna vilja ha lite bilder. Har ni gjort något särskilt med ert?
Vi ska göra lite förändringar som inte älvsbyhus kan hjälpa oss med tyvärr.
Mvh
annika
vi har ett Höner med förhöjt väggliv och det är stor skillnad med hur man upplever rymden uppe jämfört med ett "vanligt" hus. Jag anser att det är ett av våra viktigaste tillval (tillsammans med extra fönster i köket och egen ändring av planlösning).
/Magnus
/Magnus
Klicka här för att svara