Hustillverkare
Nisse_Blom: Vi har tittar på Salvia, vi fick ett pris på 1797000 NF Men vi väntar på en ny offert då vi valt att man ska bygga in farstukvisten samt att vi vill ha råspont på taket. Vi mailade säljaren (Göteborg) först, sen ringde han upp. Lycka till med husletandet!
Gummistövel: Aha ja men då kanske det kan vara värt att kolla up.. tack för svar!
hejbah: Har ni kollat in Myresjöhus Landsort det går på ca 1 900 000kr NF Standard. Dom har kanon fin standard med stort ut val bla 6-färger på uytte dörr 3-olika luckor till kök m m d^_^b
morgannorberg: Det finns en fläkt att köpa till Contura kaminerna. Vi satte in en sådan i vår och det gav en helt annan spridning på värmen. Men tyst är den dock inte. Elementen på nedervåningen är seriekopplade (1rörsystem) på all SMV hus. En serie per varje byggsektion. Det gör att oftast elementen sist på slingan blir det dåligt med värme på. Går att trimma in men det är inte det lättaste
Cally: Hej Vår kvalitetsansvarig (KA)har haft anmärkningar på dokumentationen kring klimatskalet på vårt Anebyhus första villan. Att det inte uppfyller de skärpta BBR krav som nu finns gällande fukt.Vi har flyttat in för tre veckor sedan. Vårt innanmäte är godkänt men klimatskalet är satt på undantag. Vi håller just nu inne med 200.000. På uppmaning av Anebyhus själva måste jag
mr_bygg: Borohus har sin leveransbeskrivning på nätet, se länk http://www.borohus.se/standard-tillval Där kan du se konstruktion och vad som är standard respektive tillval
spiroo: [citat] Vi funderar oxå på en sådan lösning. Någon aning om pris på detta? Känns som att det räcker med ca 6kvm för att det ska bli kanon.
MatsRy: Du har rätt. Jag fick en bra offert av dom. Hur kan man kolla upp dom?
Tessan100: Håller med Nosslo77. Vi har upplevt detsamma nu när vi bygger med Myresjöhus. Verkar överlag svårt att pruta nåt nämnvärt.Vi fick med den extra takhöjden på 2,7 och större fönster som en "rabatt" . Totalt ca. 40,000:- på en totlbudget på 4,8 miljoner. Känns som en droppe i havet...
Havsutsikt: [citat] Så skall det göras, men ofta glömmer man att ta med detta. För en del retar det hela husbyggarglädjen andra bryr sig inte. Personligen så klagade jag på detta men fick ge mig. Nu efteråt md liggane panel och täckbräder vid elementskarvarna så ser jag det inte. Tycker nog att det finns större problem att bry sig om ....
johan75svensson: Funderarar att köpa ett mindre hus som är byggt 1939. huset har en fasadputs o nu vill jag veta lite om hur man gå till väga om jag ska tillägsisolera o brädfodra huset, putsen e ganska dålig så d e inget jag vill ha kvar isf. har aldrig arbetet med hus innan så detta e något nytt för mej. ska jag riva ner putsen innan??, vad ska jag ha som isolering??. bakom puten så är det tegel,
TorOdd: Totalentreprenad = ett kontrakt Vem kontraktet skrivs med beror på vem som har totalentreprenaden, men oftast skriver man med husleverantören (via säljaren). Det finns ju också byggfirmor som har totalentreprenad och vissa av dem köper in husstommen från en husleverantör. Men det vanligaste när det gäller de stora husleverantörerna som erbjuder totalentreprenad är nog de första
john_l: Det är antagligen ett angrepp som möjliggjorts genom att mjukvaran på servern där hemsidan ligger inte varit ordentligt uppdaterad och haft ett hål i säkerheten. Detta har gjort att det har funnits en väg in och detta utnyttjas av illasinnade vandaler som skriver program som aktivt söker på nätet efter hemsidor som ligger på servrar med denna, icke uppdaterade, mjukvara som går att
Maveric77: Jag har ingen erfarenhet av dem själv, men i nuläget har dom tre ansökningar om betalningsföreläggande och två skulder till skattmasen...! Lite varning kanske? Kollade en kreditsajt...!
hen_rik79: [citat] Plast?:S Okej det visste jag inte. Men då gör det väl inget om den går sönder? Kör sen ner till Bauhaus och köp en fin badrumslampa i frostat glas eller annat finare material. De kostar inte många hundralappar.Tänk på att en badrumslampa är en fast el-installation, dvs fas och tändtråd måste skruvas bort. vänligen Henrik
husnyfiken: Hej Karin! Jag & min sambo går också i hustankar och det lutar åt att bygga nytt så därför har vi kollat på lite olika alternativ, drömhus har man ju hittat flera men det ska ju som sagt funka ekonomiskt också. Har faktiskt inte ens kikat på de två leverantörerna som du nämt men så ser jag också att vi befinner oss på lite olika platser .. därför vet jag ju inte i vilken
steppen7: Kyosahenke - Var bygger ni? Hur lång tid tog för er att få ritningarna? Kommer stommen nu i Maj eller är hela huset färdigt? Vi skrev också kontrakt i september (i sthlm). Fick ritningarna strax innan jul, precis när säljaren gick på semester. Ritningarna innehöll fel som tog flera veckor att fixa med start efter jul. När vi sedan skickade in för bygglov svarade kommunen direkt att
FruBengtsson: Hej, Har inte hittat någon aktuell tråd om dessa två leverantörer och vill gärna veta hur omdömena går idag. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur skiljer sig dessa två husföretag åt? Är de ganska likvärdiga och är deras huskonstruktioner bra? Vilken (om någon) av dessa bygger med högre kvalitet och standard? Någon som byggt med någon av dessa nyligen?
eran: [citat] Classic-serien är gamla Ugglan. När vi inledde samtal med LB någonstans i april 09 gjordes serien om till Classic, några planlösningar försvann, man höjde standardtakhöjd samt började "tillåta" mera förändringar. Classic 185 har jag för mig blev någon blandning mellan två Ugglor. Iaf, vi bygger en 185a med den öppna planlösningen och oinredd övervåning. Huset restes
EmmaB: Hej! Vi funderar på att bygga nåt av dessa hus hos Fiskarhedenvillan. Är det någon som byggt dessa och vilket pris har ni hamnat på totalt, utan tomtkostnad? Har mailat dem för att få en offert men dem har inte hört av sig än. Sen undrar jag hur länge det kan ta för en byggfirma att sätta upp huset?
khvv: Är det någon som har byggt lummelunda? Vad har ni för erfarenheter? Prisuppgifter på hus samt tillval. Är ni nöjda med huset samt med A-hus som entreprenör?
Knirk: Tack för denna inspirerande respons, härligt när man kan locka folk till kittlande associationer. Huset i fråga har liggande panel, har någon erfarenhet av detta? Fördelar- nackdelar?