Hej,

Jag skulle gärna vilja veta vad Myresjöhus har för pris på Nibe F750 i den senaste prislistan (2010). Är det någon som sitter på den informationen?

MVH Mattias

Jag har inte prislistan,men vi fick betala ca. 40,000 :- extra när vi valde 750 istället för 360 då vi gjorde våra val för några månader sen.

Tackar.

Jag skulle tro att den nya prislistan (fpr 2010) inte har 360 som val eftersom den inte kommer att klara de nya byggkraven. Jag är ute efter det pris som Myresjöhus specar för en 750 i de senaste offerterna - är det någon som har koll så är jag tacksam?

varför klarar den inte de nya byggkraven ?

Elpatronen har alldeles för hög effekt. Klarar inte nya kraven från Boverket.

Samt att pumpen hade för låg verkningsgrad för att klara de nya nivåerna på förbrukning kWh/kvm.

Hmm skall man känna sig lurad ? Vi får vårt hus från MH nu i slutet av maj och det är just NIBE 360 som vi får då. Skrev dock kontrakt i början av september. När träder dessa krav i kraft och när kom det information om att den inte klarade kraven ? Vet ni något om detta ?

Alla hus med bygganmälan efter den 1/1 2010 ska följa Boverkets nya krav. Se mer på http://www.nibe.se/sv/Villaguiden/Om-BBR-16/ (finns naturligtvis mer info på Boverkets hemsida). Om ni har lämnat bygganmälan innan 1/1 2010 är ni safe - annars tror jag att ni åker dit på er värmepump.

Detta borde absolut säljaren informerat er om. Jag tycker att ni ska kunna få en rejäl rabatt - om inte en kostnadsfri uppgradering - på godkänd pump om ni behöver.

Kyosahenke skrev:
Hmm skall man känna sig lurad ? Vi får vårt hus från MH nu i slutet av maj och det är just NIBE 360 som vi får då. Skrev dock kontrakt i början av september. När träder dessa krav i kraft och när kom det information om att den inte klarade kraven ? Vet ni något om detta ?
Detta borde ha tagits upp på byggsamrådet med kommunen iaf, där fick vi en dragning av säljare och byggnadsinspektören som gick igenom energiberäkningen.

Har en liknande situation som dig med hus beställt innan 2010-01-01, en mindre effektiv pump levereras, men vi uppfyller kraven så var då vi bygganmälde. Diskuterade pumpen med husfirman som menade att den lilla mängd el som sparades in på byte till en 750 mot den som vi beställt inte skulle återbetala sig på pumpens livslängd. Differansen i inköp låg någonstans på 40kkr, och skulle spara oss ungefär 1000 - 1500 kWh/år.
Vi resonerade då som så att när pumpen ger upp om ca 15 år så har det säkerligen kommit nya bättre maskiner.

Har svårt att tro på att du skulle kunna få MH att leverera en 750 isf din beställda 360 med hänvisning till att säljaren inte informerat om något som inte var aktuellt när du beställde huset.

Kyosahenke skrev:
Ni gjorde väl eran bygganmälan i samband med bygglovsansökan som så många andra antar jag, och då låter det som om ni är på "rätt" sida om 1/1 2010 och således är 360 godkänd för er.

Kyosahenke - Var bygger ni? Hur lång tid tog för er att få ritningarna? Kommer stommen nu i Maj eller är hela huset färdigt?

Vi skrev också kontrakt i september (i sthlm). Fick ritningarna strax innan jul, precis när säljaren gick på semester. Ritningarna innehöll fel som tog flera veckor att fixa med start efter jul. När vi sedan skickade in för bygglov svarade kommunen direkt att dom ville ha en markritning. Den tog två veckor för MH att fixa. Nu idag, en dryg månad efter slutbeställningen, får vi reda på att huset kommer lev v38 och stå klart i mars-april nästa år! Det går så segt så man blir arg.

Ang värmepump skulle jag ta 750 framför 360 alla gånger...Om ni inte bygger väldigt litet då förstås. 360 är renodlad elpanna (med en gnutta återvinning) på vintern. Med 750 får man ut mer än man stoppar in ända ner till -15 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.