Hustillverkare
hen_rik79: Har bott i SMV i ca 6 år nu och kan väl tycka att SMV planlösningar inte är de mest optimala, hade man flyttat några väggar någon dm hit eller dit hade man fått till mkt bättre utrymmen. Dessutom tycker jag det är dåligt att man inte kan erbjuda för varje hus att ha kök på framsidan eller baksidan. Detta finns exempelvis hos Eksjöhus. Däremot kan man välja att få det
byggankan: [citat] Vi kommer verkligen inte att komma upp i några materialsats x3,5. Genom att göra mycket själva kommer vi att hamna på ca materialsats x2,5. Nyckelfärdigt hade det nog stämt med materialsats x3 om man räknar med tomtarbetet. Inkl. tomt och avgifter så blir det däremot materialsats x5,5 :(
Rrrrr: Man kan (lite sent för TS nu då dock) kräva att det står i avtalet vilka UE som kommer att användas, samt att ändringar/tillkommande UE måste godkännas av beställaren. Detta har jag sett själv i avtal (där jag varit just en tillkommande UE)
volvo: Hjältevadshusens bottenvåning byggs till 100% i fabrik, så kvalitén är jämn och hög. Ovanvåningarna är byggda på plats och kan därför variera beroende på vilket bygglag som byggt ovanvåningen. Håller nog med om att kvalitén känns lite robustare än smålandsvillan och Älvsbyhus.
patrikberntsson: LB-hus (Classic-serien) Eksjöhus (Lyckan, Lyckan Funkis) Myresjöhus Aria De flesta verkar gå att få med puts, men det kostar ganska mycket extra.
danielssons: Hej! Har ni byggt en fiskarhedenvillan?? Vad blev totalsumman och var det på totalentreprenad? Med eller utan tomt? Funderar på att bygga antingen eksjöhus, fiskarhedenvillan eller älvsbyhus... Kom gärna med inlägg om ni har erfarenheter av något av dessa hustillverkare!:) Ha en bra dag!:)
tullemannen: Vore också mycket tacksam för synpunkter på Sävsjö trähus. Vi har tittat lite på "Prästgården"
Peter&Sirpa: tack för det! Då hoppas vi att samma gäller oss eftersom det är samma byggkonstruktion!
Sophiaz: Hej, Själv valde vi ett Eksjöhus (Björkudden som vi ändrade lite på). Jag vet inte så mycket om LB hus, men generellt sätt måste man jämföra standarden för att kunna göra en exakt jämförelse. Vi är iaf nöjda. Men det är verkligen en djungel och de gör det inte lätt att jämföra! Lycka till! Mvh,
Fanny L: Bra tips! Jag läser på som en galning här. Just nu lutar det åt att vi väljer prefab. Finns ju mycket att välja på. Återkommer med fler funderingar! Tack för hjälpen!
Andreas Malmö: Vi skrev under entreprenadavtal i slutet av oktober-09 och preliminär slutbesiktning är i mitten av oktober-10. Så ca. ett år får man nog räkna med:( Det hade säkert gått att skynda på bygget men här nere i Skåne vill Anebyhus byggledare inte stressa med byggandet utan låter huset stå och torka under perioder för att få bort en del av byggfukten.
L. Mäkinen: [citat] De rundade formerna är väl lite av hans kännetecken. Alla vill väl inte bo i byggnader som påminner om arkitekturen runt Nürnbergs Zeppelinfeld.
Suomenneito: Hej! Vi har varit på besök i en A121 som är under byggnation, och fick ett mycket positivt intryck av planlösningen och kvaliteten. Det går också uppenbarligen att göra förändringar (tex att sätta in extra fönster, flytta väggar något) utan att det blir alldeles för dyrt. Vi har blivit väldigt bra bemötta av Anebys representant i Stockholm.
thojak: Ska bygga hus och garage men det kommer att ta tid.... 3-4 år framåt innan det är klart men så ser det väl ut för många. Eftersom jag inte kan vara ledig mer i år har jag bara gjutit bottenplattorna. Har köpt lös ritningarna. Planen är att bygga garaget nästa år och huset året därpå. Vill ha stomresta stommar för att sedan inreda själv. Det jag håller på med nu är att handla
DHarbo: Jag hittade dom i Sydsvenskan en söndag och föll för det pampiga enplanshuset med valmade gavlar. Har änsålänge bara pratat med dom i telefon, men ska träffa och disskutera nästa vecka. Enligt säljaren på telefon så ingår kök och övriga HTH-inventarier såsom badrumsskåp och tvättstugeskåp. Även maskinerna. Men det som ingår i det angivna priset är givetvis "standard" och
EnilemmE: Vi gjorde precis så som kungkokos skriver att de gjort och vi har nu kommit så långt att vi fått ritningarna från Västkustvillan, som valet föll på. Nu ska vi bara begära bygglov, sen så tutar vi och kör!
EdvinHugoIda: Hej! Vi har äntligen bestämt oss för att bygga ett nytt hus och valet föll på Basic 181 från A-hus. Entrepenaden som skall bygga ihop huset åt oss är Svensk entrepenad från Torsås. Är det någon som har någon erfarenhet från A-hus och deras serie Basic och är det någon som vet något om Svensk entrepenad AB?
Mikael_L: Man kan nog råka illa ut oavsett vem man köper hus av. Vissa verkar ha något mer klagomål på sig än andra. Glöm dock inte att vissa levererar mer än 10 gånger fler hus än sina konkurrenter, vilket lätt kan verka som mer missnöjda kunder. Oavsett vad man köper ska man nog göra en grundlig research och sen fundera på vad man som konsument kan göra för att skydda sig. T.ex. -avtala
Suomenneito: Hej Gummistövel! Vill gärna tipsa om Lapplihus, ett finskt företag som jag är väldigt förtjust i. de har representanter här i Sverige, även i Stockholmstrakten. Vi behöver ett lite större hus, så det fick bli ett billigare husföretag, men kanske för dig... De har tre olika hustyper, och bland så kallade "hemtrevliga" finns mindre hus, t.ex. stäpplärkan som förutom det du önskar
byggankan: Vi ska bygga med Fiskarheden, fast inte ett sluttningshus och det passar oss väldigt bra eftersom att vi kommer att göra mycket själva. Man kan också pressa priset genom att inte ta allt genom dom utan ta in egna offertar istället. Om man vill ha ett bygge med mindre eget ansvar så tror jag att Götenehus passar bättre, min svägerska har arbetat där och de flesta här på forumet är nog
mrtux: [citat] Öhh... precis ett sånt inlägg jag vill läsa just nu! Velandet är över, vi bestämde oss först idag till 100% att det ska bli just ett TYR med garage och carport. Din timeing är så perfekt att jag nästan skulle kunna tro att du är min säljare som hittat min tråd och peppar mig... hehe, nädå.. skoja bara. ;) Har du någon "byggblogg" eller inspirerande bilder eller kanske mer
mr_bygg: Läste lite snabbt på hemsidan om garantin och det kändes rätt luddigt. Skulle det vara en totalentreprenad så borde de rimligtvis skriva ut det eftersom många efterfrågar just den tryggheten med endast ett kontrakt med hustillverkaren. Eftersom det inte nämns överhuvudtaget så skulle jag nog kontakta aktuellt försäljningskontor och be och få tydlig skriftlig information om vad deras
nybyggd: sjödalshus,götenehus,trivselhus och värsåsvillan b,l,a gör gärna så stora hus.
Tr1Me: Hej! Jag har fram tills nu läst massvis av trådar, dock är detta första jag startar. Vi överväger starkt att bygga med Sjödalshus och undrar om någon här på forumet har några erfarenheter av dem? Sökt runt men inte hittar några direkt matnyttiga trådar. Så, någon som har några erfarenheter av Sjödalhus? (Vi ska bygga i Skaraborg) Vänligen
jhenrikj: [citat] Det var inte den informationen jag hittade..men jag kan ju mycket väl ha hittad gammal information.... http://www.trygghetsvakten.se/avfuktare/Underhallsfri-avfuktare-for-krypgrund.html Kan kanske bara gälla SMV i sthlm oxå....eller så ljuger det här företaget när de påstår att SMV använder deras produkter.... Eller så kan man välja lite olika varianter och det här är den
Marlen Eskilsson: Jag har flyttat inlägg som var off topic i den här tråden. Dessa inlägg hittar du här. Trådskaparen efterlyser någon som har byggt Älvsbyhus i Kungsbacka!
SvanJohanna: Vi är i full gång med en Byggtonvilla och det går som bara den, allt har gått mycket snabbt efter bygglovet och vi har blivigt väldigt bra bemötta från samtliga inblandade! Huset är ett 100% lösvirkeshus med bra standard! Priset vi har fått är fast och jag hoppas att vi håller de! Vi har blivigt lovade en byggtid på 5 månader och fortsätter det som det går nu så ska vi nog va
Nisse_Blom: Vi har tittar på Salvia, vi fick ett pris på 1797000 NF Men vi väntar på en ny offert då vi valt att man ska bygga in farstukvisten samt att vi vill ha råspont på taket. Vi mailade säljaren (Göteborg) först, sen ringde han upp. Lycka till med husletandet!