Hustillverkare
lindakw: Vårt basic 139 levererades i måndags och nu är ytterväggarna + take tpå plats:) Inflytt i september/oktober då allt är klart. SOm sagt, kakel/klinker ingår med 200 kvm. Standard i badrum, tvättstuga och entrehall. I vårt fall har vår A-hus ett avtal med en säljare här i Sthlm där vi får rabatterade priser på delar av sortiment som är ett sk basutbud för just A-hus. Drar det
jhenrikj: Avdraget för vitvaror i Classic 154 är 33 800 Avdrag för hela ballingslövsleveransen (inkl kök, klädvård, bad, garderober) är 38 140. Jag valde bort garderoberna i enbart stora sovrummet i min 121:a och fick tillbaka 5000 för dem... Uppgradering till rostfritt kostar 18000 och då har jag lagt till micro för 6100, hoppar man över den och bara byter häll, ugn, kyl/frys och diskmaskin
Evi: Hej! Någon som händelsevis har färsk prislista på LB-hus, både Classic och Optimal-husen? Tack på förhand!
KIB: Väcker tråden lite grann. Nu är det snart dax för stomresning av vårt 159. Den 29/4 kommer huset. Kommer att lägga ut bilder från resningen på vår blogg http://www.fyrbaksvagen23.blogspot.com/
Västerhaninge 17: 9 mm skillnad mellan ytterväggens isolering gör inte någon skillnad som du kan räkna hem i detta århundrade:D Däremot är/kan det vara skillnad mellan olika isolermaterial/fabrikat. Skivor är bättre än lösull tex. Hur jobbet är gjort (mycket avgörande) Stegljudsisolering 90 mm ,du kanske menar isoleringen i mellanbjälklaget. Det bör isoleras i mellanbjälklag för att dämpa ljud
Osbeck: "Har försökt kontakta Pinc House men utan resultat. Hur får man tag på dem ?" Om det gäller ny beställning, hör med Anders; 070 698 41 00 Citatet ovan ang. Pinc House nya organisation kommer från min blogg: Måste säga att nu när Anders blivit ansvarig för nya projekt så skulle jag lita på dem. Han och fabriken som levererar stommen har inte varit något annat än reko. Mycket bra
SPML: Någon som kan rekommendera ett företag på Gotland som kan hjälpa oss ?
patrikberntsson: Nu börjar det närma sig för att bygga hus och vi funderar på Myresjöhus Aria eller Vårgårda Lövåsen. Ni som byggt med dessa, har ni några specifika tips på vad man ska tänka på? Något speciellt tillval ni saknar?
MsHelene: Hej, Jag går i husbyggartankar och har fastnat för modulenthus. Dock verkar det intill omöjligt att hitta priser på husen på nätet. Är det någon som vet vad Torekov och/eller Kivik kostar? Tack på förhand! :)
saturnus: Det finns all anledning att tänka både en och två gånger, vad man skall göra med ett äldre hus. Många har har säkert också gjort sig olyckliga, med att påbörja en renovering/modernisering. Men vi är också olika, en del kan flytta in i ett gammalt hus på landet, byggt 1937, och bosätta sig där i ett orenoverat hus, och älska det. Men för mig är gamla hus vad de är. Man bör nog
kjexet: Vi kommer att bygga för ca 2,6 mille, då är inte altan och trädgård med i summan, utan det rör sig om tomt och byggnation. Vi får ut runt 41000 efter skatt. I nuläget sparar vi minst 8000 i månaden (+ att vi amorterar på vårt hus). Vi räknar med att få en vinst när vi säljer vår nuvarande villa och har ju dessutom en sparad summa vilket gör att vi beräknar kunna ha en
togge8888: Haha tror dom flesta kör friggestukatur!:D Tror dock inte du ska välja en stor hustillverkare till denna typ av hus, hade funderat på någon medelstor tillverkare när det gäller denna typen av byggnation:D
snoken75: Vi har varit i kontakt med ett bolag som verkar väldigt prisvärt. RA Hus i Linköping som levererar lösvirkessatser. De har inte levererat så mycket än. Nån som har några erfarenheter? Bra eller dåliga?
Monique: Hej! Är det någon som byggt med LB-hus på Österlen och kan rekommendera dem och deras entrepenörer? Eller har ni kanske avrådande kommentarer? Vi funderar över vilken husleverantör vi ska välja, och har bland annat ett möte med LB-hus inbokat. Mvh Monique
Overlander: Varför inte prata med dem. Vi var på en visning av ett Myrsjöhus, och i samband med det pratade vi med säljaren. Vi sa som det var att vi funderade på att bygga, men inte bestämt oss samt att vi inte hade klart med nån tomt. Men vi bokade in ett möte veckan där på och så gick vi igenom vilket hus vi kunde tänka oss, samt vilka tillvägg och extras vi ville ha. Mindre ca en timme
Alma I: Har bekanta som hoppade av kontraktet med dem pga dåliga erfarenheter. Blev en dyr historia...Fina hus dock.
jhenrikj: Kolla vad tomten kostar, kolla upp priser på lite olika husmodeller och räkna sedan med att det kostar minst 500 000 mer än hus+tomt.
Sjöolsa: Hej, vi funderar också på att bygga Lindö från Götenehus. Hur gick det? Blev det något hus? Pris? Tillval? Vet du hur det är med carporten som står på tomten i Borgeby, ingår den i deras kalkyl?
anderton_swe: Vi har höjt upp huset till 2 fulla pla (var ingen prisskillnad). Vi har även breddat huset med 60 cm. Enda likheten med orginalet är att trappen är på samma ställe. Annars är det en helt egenritad planlösning. Skicka PM med er mailadress om ni vill ha planlösnignen, har den enbart som pdf.
swebichon: [citat] Jag hållet helt med och trodde att det var det jag skrev också. För säkerhets skull kollade jag upp hur ARN själva beskriver sin verksamhet: "Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare..." -- Källa:
MartinaP: Hur har det gått sen, berätta gärna! Vilka hus har ni valt? vi har också fått hjälp av Per Andersson, har funkat bra än så länge!
MartinaP: Vi har gjort kalkyler med Myresjöhus då vi är i byggtankar. Vi hörde oss för lite kring priser och vad man kan pressa ner. Tydligen är det svårt att göra så mycket på byggsats och på hantverke men däremot kan man pruta på tillval. Vi har ännu inte ställt några krav själva, vår säljare erbjöd oss dock själv 35 000 kr i rabatt på tillval. OBS! glöm ej att få det nedskrivit i
Kreevera: Ifråga om dom flesta frågorna då det gäller hustillverkarna borde det skapas en ny topic där underleverantörerna får stå till svars. I dom flesta trådarna jag läser pekas det mot hustillverkarna och att deras undermåliga bygg konstruktioner är så dåliga. Då det väl kommer till kritan är det i dom flesta fallen underleverantörerna som har orsakat felen. Amatörmässiga misstag
MartinaP: Hej! Någon som har byggt eller planerar att bygga huset Frälsegården av Myresjöhus? Skulle vara kul att höra hur det går/gått? Tips, se bilder m.m.
byggankan: Vår offert på 143 kvm enplans låg ca 200 000 kr billigare än andra husleverantörers 130-140 kvm enplans. Men när vi lästa offerten så plussade vi på en del för markarbete då det var väldigt lite som ingick + att det skulle behöva kompletteras en del i badrum vilket gjorde att vi kom upp i ungefär samma pris som andra. Men sedan så får jag en känsla av att sådant som har med
Neta: Huset är stomrest och de håller på att lägga isolering i innerväggarna. Vi har bara gott att säga om LB-hus än så länge! Tillmötesgående och trevliga och kunniga personer. Jag kan återkomma när vi flyttat in efter sommaren och berätta om vi fortfarande är nöjda med bygget.
Havsutsikt: Har skrivit detta tidigare, men min personliga åsikt om Onsalavillan är att deras hus är en aningen nertryckta, dvs. lite låga i profilen och ofta projekterade med nära till marken. Det hade inte skadat att höjt husbädden 30-40 cm för då hade huset sett resligare och ståtligare ut. Annars är det fina hus. Onsalavillan har ofta kraftiga och lite rejäl takfot som förstärker hus med