Hustillverkare
Snickrahus: Oj, det finns hur mkt som helst att berätta. Vi är första-hus-byggare och jag vill inte gå på ngr nitar om jag säger så. Har läst på f-n allt som finns, träffat byggkonsulenter, KA och sitter just nu i dialog med min jurist. Det hela handlar om att minimera eventuella misstag och att förutse så mycket som bara går. Sen verkar det som att man aldrig kommer kunna undvika allt utan man
EmmaMarcus: [citat] Ok, nu till vintern hade vi tänkt börja så smått med vår, för starta en tråd och fråga efter lite tips då om vad man kan göra.
smurfigast: Vi håller på att bygga ett Lövsta Smögen i Linköping. Kvaliten är superbra, allt ifrån stomme till lister. Snickaren är imponerad och säger att man normalt sett får betala bra mycket mer för den kvaliten. Kan varmt rekommendera både Lövsta Trähus och Smögen. Vi tänker flytta in i Augusti så då vet vi hur allt blev i slutänden...
WeeBe: Lite jämförelsesiffror från verkligheten. 1-plans vinkelhus 130 m2 i Sundsvallsområdet Lösvirke, platta på mark, golvvärme, frånluftsvärmepump byggt 2006, flyttade in Jan 2007 2 vuxna 2 barn Lån 1.5 milj kr Detta är våra verkliga siffor alltså inga uppskattningar: I drift räknar jag VA, Sopor, Försäkring och El (ingen fastighetsavgift än så länge). I kapitalkostnad är det
eriksan: Hejsan, Är det någon som har några nya erfarenheter eller någon som bor i västernorrland och byggt med Västkustvillan? /mvh E & S
Peacerich: Ny här på forumet men sitter själv i hustankar.. Fått prislista på LB-hus; (Totalentreprenad, NF ink. platta med golvvärme) Classic 147: 2185400:- Men oinredd ö-vån: 1758000:- Mvh /Fredrik
08Påväg: Hejsan vi har inte byggt vårt Fiskarheden ännu, men vi är på god väg. Vår säljare sa att man skulle räkna på mellan 13-15000:- /Kvm för att få fram ett slutpris för ett nf hus. Kolla denna länk kanske kan vara något ? http://www.blocket.se/stockholm/Nyproduktion_pa_landet_nara_Stockholm_27780919.htm?ca=11&w=3&last=1
magnuse74: Du måste ventilera vinden bättre så att fukthalten går ner under 75%
mhg_3: Hej, Så spännande att ni ska börja bygga sluttningshus med Fiskarheden, vi ska själva träffa dem på vår nyköpta tomt imorgon och höra vad de kan offerera för pris. Vi har tidigare tittat på Trivselhus och gillar verkligen deras lösningar och priserna känns inte jättefarliga trots att man landar närmare 3 MSEK. Var det några fler husföretag som offererade er priser än
08Påväg: Vi har planer att bygga ett Tranan som är förlängt och har rikligt med tillval, vår slutnota skulle då hamna på ca 2,7- 2,8 miljoner. En del av tillvalen är sekelkiftspanel, fönster, innerdörrar, kök, trapp, burspråk, ryggåstak, bastu, kamin, vitvaror m.m.
eran: Cat 6 koppar ska väl klara uppemot 10Gbit över kortare sträckor, gränsen har pressats en del. Cat 5e klarar 1 Gbit.
Malmöbyggaren: Vad jag har förstått bygger Sävsjö Trähus väldigt gedigna och fina hus. Känns som ett bra och stabilt företag !
nybyggd: [citat] hehe tyckte det var lite väl stående ovationer för att vara en kund.
hempularen: Användare ironsavior har blivit avstängd efterssom han jobbar i säljorganisationen för trivselhus! Seriöst???
polargirl75: Någon som byggt Värsåsvillans Loft 88 och vet vad det kostade? Har ni byggt garage eller carport till, vad kostade det?
EoJ: Hej o välkommen till forumet, finns ett par trådar om Onsalavillan tex http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/64369-onsalavillan-erfarenheter.html
volvo: [citat] Älvsbyhus bygger ALDRIG på totaletreprenad eftersom markarbeten, ingrävning av servisledningar m.m. inte går att köpa av Älvsbyhus. Antingen får man göra dessa jobb själv eller så får man köpa detta på ett annat avtal.
carinpeter: [citat] Tack så mycket för det! Jag nu är det bara några veckor kvar tills allt ska vara klart, även om det känns som att det är mycket som ska hinnas med på kort tid.:wow:
nybyggd: [citat] Har varit inne på några av sidorna men hittar ingen med planlösning som faller mig i smaken. Nu går säkert detta att ändra men vet du vad tex ett hus från Värsåsvillan som är 100-120 i botten, 2-3 sovrum där både schakt och grund ingår i priset skulle kosta. Och då kostar det vi fått av LB 1190000 kr som sagt. Självklart vill också ha ett bättre pris med bra standard men
fsn: Erbjud dom att ni delar på byggelen. Det borde bli winwin. Och ta skriftligt på det. Alternativt att dom fixar fram en mätare för förbrukad el och så betalar dom det+10% (du har all administation på dig) + 50% av dina övriga kostnade med byggelen (fasta abonnemanngskostnader, etableringskostnader mm) + reglering av det dom redan tagit. Du kanske behöver några verktyg eller byggmaskiner
ekstedt: Jag blev väldigt nöjd med Nilssons Byggservice AB, de la nytt golv hos mig (nivellsystem) och ett badrum.
byggankan: [citat] 1,7 är faktiskt rätt billigt. Granntomten såldes för 2,2.
Micke_BKRD: Jaha då var det besiktigat och klart idag. Så nu har inflyttningen börjat. Det var bara några småsaker som det anmärktes på, sånt som de ska åtgärda snart. Snickarna har även börjat på ovanvåningen, förhoppningsvis går även det snabbt och smidigt. Woohoo äntligen var man husägare!!!
kungkokos: [citat] Om solenergin antar jag nu att du bara pratar ekonomisikt och inte miljömässigt? Och mitt fall där jag där jag kör FLVP med fjärrvärme som spets så vågar jag påstå att det både miljömässigt och ekonomiskt klår väldigt många olika värmelösningar. d^_^b
flindra: [citat] Jag har bott i hyresrätt i 15 år och tycker att standarden i Myresjöhus är betydligt högre än i en hyresrätt. Då har jag ändå bott även i nyrenoverade hyresrätter...
Karin Å: Ok, tack för era svar. Det är ungefär så vi tänker själva, men det är skönt att få det bekräftat... Vi åker till Enköping idag för att titta på Björklidens visningshus, det ska bli spännande.
monroe85: Hej! Funderar på att bygga ett Eksjöhus vimmerby eller liknande men jag undrar om det är någon annan här inne som redan har gjort det och har lite mer information som man kan få ta del av. T ex ritningar mm, MVH Monroe85