Hustillverkare
timmelstad: [citat] Jag har just idag haft lite av den här diskussionen med säljaren, från allt mellan kakel till köksprylar osv.. Det som står i leveransbeskrivningen är vad som ingår, inklusive arbete för det materialet. Väljer jag utifrån en given tillvalslista (t ex för kök, andra skåp, luckor m.m.) så ändras inte priset. Vitvaror samma sak, förutom då om man ska ha vattenanslutning till
jhenrikj: De var tvungna att slipa min platta då den helt enkelt inte uppfyllde kraven, den var för slarvigt gjuten helt enkelt (jag jobbar själv med betong så jag var inte sen med att upptäcka och påpeka detta). Anledningen var att det började regna när plattan göts så de skyndade på lite för mycket (men jag fick ju en vattenhärdad platta som sen slipades så jag är jättenöjd med just den
Hemmakatten: Ni har helt klar gjort två/tre fel. Dels rivit uthuset utan rivningslov och dels byggt ett nytt hus och dessutom utökat byggarean. Det är ni nu medvetna om. Jag skulle försöka öppna upp en dialog med Byggnadsförvaltningens tjänstemän. Vara ödmjuk, erkänna att ni gjort fel men att ni inte förstod det då (när ni rev och byggde). Be om hjälp och förslag om hur ni ska gå vidare.
Modulbygget: Jag funderar på att bygga en sommarvilla med NPH från Estland. Är det någon här på forumet som har erfarenheter av NPH? /Martin
blizzet: Sedan får man väl även räkna med pengar föra att göra iordning trädgården på nånstans mellan 100-200 000 på en normalstor tomt i runda slängar också... Garage bör man väl ha med en summa på också på mellan 100-200 000 bereonde på hur stort och om man tänkt göra något av det själv.
nybyggd: fick pris på en villa värsåsvilla sörbo förra veckan på 1714000 helt nyckelfärdig
byggankan: Tilluft för kamin om ni ska ha en sådan behövs också i plattan.
Chricke: Hej, Är det någon som byggt till ett hägern från Fiskarheden. Någon som kan tipsa om någon som kan göra k-ritningar på en ca 18kvm tillbyggnad på ett Hägern?
nybyggd: värsåsvillan och västkuststugan är 2 stora ,min svåger köpte av dom 1,a
Hemmakatten: Du skriver att ni redan har bygglov med en ritning som en byggmästare hjälpte er med "för några år sedan". När man får ett bygglov så måste man påbörja bygget inom två år och avsluta det inom fem år. Så om ditt bygglov är äldre än två år så är dt förverkat och du måste söka nytt bygglov.
noem: Ruskar lite liv i denna tråden. Någon som har ett senare pris på Axanäs än det som sägs tidigare i tråden?
mrmax: tack cem77 det var svaret jag väntade på, jag har inte sprängt berget än men ska göra det bästa för att leda vatten bort från huset, tänker ha en mycket bra dränering och öppning på sidan, tänkt att göra taket under altan för att leda regn vatten men det kan bli ännu fuktigare under eller? det med ciment skiva på de mest utsatta ställerna kan vara en bra ide, kan man ha
Jamal: Är det ngn som har fått prisuppgift på ett Duett-hus? Vi fick i Gbg på 2,25 (delad entrepenad). Totalentrepenad skulle gå på 2,45. Känns dyrt och är därför intresserad av vad andra har fått för prisuppgifter.
Jamal: Hej alla, Vi tittar på att bygga huset "Duett" från Myresjöhus i Göteborgsområdet och har fått en offert på ca 2,25 Mkr med delad entrenepad. Väljer vi total entrepenad så skulle vi hamna på 2,45 Mkr. Är det någon annan som har prisuppgifter på Duett?? Tycker att 2,25-2,45 låter lite mycket. Tack på förhand!
valmet: Hej, är det någon som har en instruktion över TA223u värmeregulator? Jag vet inte hur man ställer in och ändrar dag ovh natt tiderna bland annat. Det ska finnas beskrivet exempel i manualen som jag saknar. Vore tacksam om någon kunde skicka mig en kopia på hur man ställer in och ändrar inställda värden. Tack
GzO: http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=123531
TeWa: Vi har byggt med Faluhus (inte med panoramafönster dock), som jag tror ligger i ungefär samma prisklass som tex Myresjöhus. Vårt hus utgår från ett kataloghus, men är ändrat utvändigt (lagt till en utbyggnad, som en liten glasveranda, åt söder) och planlösningen är helt omgjord. Jag vet också att Faluhus ibland har byggt helt efter beställarens egen ritning. För våra ändringar
taz: För att göra en lång historia kort, Husleverantör: Anebyhus Säljare: xxxx xxxx på Anebyhus Entreprenör: Samma som säljare, men med sin egen firma Underleverantör: Hyttadalens Kulturbyggare. Vi har alltså två kontrakt, ett på husköpet Anebyhus, och ett med entreprenören, tillika säljaren på Anebyhus. Säljaren/Entreprenören skyller på Anebyhus konstruktion, Vi konstaterar att
jhenrikj: Anledningen till att husföretag inte lämnar ut nyckeln innan huset är färdigt beror på arbetsmiljölagen. Om de lämnar ut nyckeln och du går in i huset och snubblar på tröskeln så är det deras ansvar. I.o.m. att de har totalentreprenaden har de även tagit över byggherrens ansvar i arbetsmiljöfrågor.
Lumiere: Hej. Har stött på ett intressant objekt från Helhetshus. Men jag har mycket svårt att hitta något om bolaget på nätet. Är det någon som har byggt med Helhetshus någon gång eller på annat sätt har erfarenhet av bolaget?
självklart: Som rubriken lyder. Hur bygger Myresjöhus. Följer dom ByggAMA eller något liknande så man vet vilken "standard" det är på detaljer.
fsn: Vi har byggt ett egenritat enplanshus på ca 150m2 + ett dubbelgarage. Började bygga 2008. Arvidhus har varit toppen. Jag gjorde några personliga felval och misstag som jag skulle ha gjort annorlunda idag. Fick bra med hjälp från Arvidhus att reda ut problemen trots att dom inte hade med felen att göra. Kan dela med mig av det via PM om intresse finns.
blåbussen: Vi kikar också på det huset, har ni hittat någon som byggt det eller har ni byggt det?
Malmöbyggaren: Eksjöhus konstruktion: Platta på mark, storblock, Råspont (tror jag?) Entreprenadform: Delad entreprenad Standard: Kök: HTH, golv: Tarkett: Fönster: Elite Björklidenhus Konstruktion: Platta på mark, storblock, Råspont Entrenadform: Totalentreprenad Standard: Kök: Ballingslöv, Golv: Kährs; Fönster: Traryd
timmelstad: Vi stod inför liknande val, fast med andra husmodeller, säljarna från både Anebyhus och Eksjöhus är och har varit mycket bra (överlag har jag faktiskt varit positivt överraskad, det är egentligen bara en kille på Myresjöhus som jag stört mig på och då har jag varit i kontakt med i stort sett allt och alla under 1,5 års tid..) I slutändan valde vi Eksjöhus trots att Anebyhus
Oppe: Vi har byggt ett Höner i Umeå under våren/sommaren och jag måste säga att jag känner inte igen mig i de tankar och påståenden många här har om ÄH. Vi hade oberoende besiktningsman och han menar på att besiktningar med ÄH går så mycket fortare eftersom man har haft en servicekille där en dag innan och fixat småfel som det nästan alltid blir. Vi hade 3 punkter (fläck på tapet,
Hubbe2: Hus med platt tak? Varifrån skall nockhöjden räknas? Marknivå?, sockelns underkant? Du har 2,4m som standar INNERMÅTT på rum, sen tillkommer bjälklag mellan våningarna, takkonstruktion och golvbjälklag i undervåning.(eller platta på mark.) Så bara där har du2,4+2,4+0,7+0,4+0,4= 6,3m + lutning på tak. Kanske ska bygga hus med delvis nergrävd undervåning?
FieroGT: [citat] Känner flera som har byggt med fiskarheden och blivit lockade att bygga med dem pga till synes låga priser. Vill man göra mycket själv är fiskarheden ett jättebra alternativ. Annars ska man inte räkna med några kanonpriser. Min granne hade en kalkyl på 2,3 milj och skulle göra en hel del själv tillsammans med en kompis. Men då det var avsevärt mer jobb än var de trodde