Vilka hustillverkare har bergvärme som standard? Tycker de flesta har frånluftsvärmepump. Brukar man kunna välja till bergvärme coh vad kan det kosta?
Någon som har erfarenhet..

I kombination med platta på mark ska det nog gå med de tillverkare som erbjuder detta (platta på mark).

Okej tack för svar. Men många har frånluftsvärmepump som standard har jag sett, men det finns säkert som tillval om man pratar med dem.

Anledningen är att de försöker göra kåken så billig som möjligt sen ta hem det på tillval. FLVP är ju rätt billigt.

Frånluftsvärmeväxlare däremot är ju aldrig fel så det kan man ju också köpa till så spar man ännu mer det är ju rören som är det värsta där när kåken väl står där torde ju inte kosta så mycket när ovanstående är standard.

Jag skulle köra platta på mark (med slang) sen köpa in bergvärmen separat. Ska ni ha två våningar? Isf kräver golvvärmen ofta lite eftertanke så att övervåningen matchar nedervåningen. Är det enplan så gjut in slingorna bara :) Iofs kan man ju kolla vad tillvalet kostar är det typ 100k så kör på tillval men kolla upp dimensioneringen och hålet, för grunt hål förlorar bara DU på.

Evt kanske markvärme kan vara att föredra om tomt finnes.

Lycka till.

Är inte de nya frånluftsvärmepumparna så bra så att det knappt lönar sig med bergvärme?

För att svara på din fråga: Fiskarhedenvillan 140'

Myresjö vill ha hutlösa 100.000:- extra för att uppgradera från Nibe F750 FLVP
till Nibe 1245 8kW BVP med 170 m hål, FLM och expansionskärl.

Det tycker jag är löjligt dyrt givet att listpris på F750 ligger över 80.000:-

//JaGus

JaGus skrev:

//JaGus
Och vad kostar det att borra 170 m hål då? :P+ att lägga till en FLM som inte heller är gratis.

Redigerat:
Svar till V-G vi ska ha enplan :)

Är egentligen inte så insatt min sambo som är det men vet iaf att han vill att vi ska ha bergvärme :)

Bergvärme är att föredra tycker jag. FLVP är starkt beroende av att man håller rent och den kräver dessutom rätt mycket eltillskott. El lär ju inte bli billigare heller :(

Mark/berg-värme är lite dyrare men jag skulle ändå välja det alla gånger köper man rejält dimensionerat så slipper man eltillskott nästan oavsett hur kallt det är.

Att se skillnaden i pris 100 000 är att inte begripa ett dyft om villaboende..

En värmepump med frånluft är bara ett omvänt kylskåp för hutlöst mycket pengar och krångligt ventillationsystem.

En bergvärmepump är hjärtat i en vattenburen värme anläggning som sparar mer på sikt men som kostar mer.
När bergvärmepumpen går sönder om 20 år så sätter man bara in en ny pump och fortsätter tjäna mer pengar än med en ny frånluftspump.

Bergvärmen slipper man en massa årlig rengöring på utan man gör service på dom intervall som rekomenderas av tillverkaren.

En separat vatten beredare på min 300 l rekomenderas till bergvärme och normal familj.

Aldrig att man räknar hem en prisskillnad på 100'. För de pengarna kan man köpa mycket el. Och hur mycket bidrar bergvärmepumpen till ett bättre inomhusklimat, inte mycket.

Vi vill nog ha bergvärme ändå efter ha räknat på det lite..

JaGus skrev:

//JaGus
Var bygger du?

Klimatzon 2!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.