Hantverkare
Freddy_kruger: Man undrar ju varför han inte har försäkring? Inte så att det kostar skjortan...
Marcussjogren: Det är väl ett ypperligt tillfälle för chefen att berätta hur han hade gjort för att hinna med detta. Finns ju säkert massa tricks för att få upp farten. Använda kopplingar istället för att bocka rör, presskopplingar istället för klämringskopplingar, dra pex på ett mindre snyggt sätt där det ändå inte kommer synas osv. Chefen tycker kanske inte att det behöver vara så
JoggiB: Vi kom överens om att dra 25% på arbetskostnaden så får vara nöjd med det. Jag tror det finns många där ute som inte orkar gå igenom material och arbetsmoment och sväljer allt med hull och hår. Lärdom: ha alltid en liggare som ska fyllas i när du har hantverkare hemma.
SpackelFredrik: Vilken målerifirma håller på så? Snacka om att inte vara rädd om sitt rykte. Ta kontakt med beställaren och förklara saken lugnt och sansat. Ni måste ju bo i ett jättestort hus då man varit 5-6 man i en månad?? Normalt sett ska en villa av större modell ta max 3 veckor för två man ( beroende på väder såklart )
AKRIBORI: [citat] Nja, när vi ringde medgav han att dom gjort ett jobb till i vår by och att deras timmar anstagligen hamnat på vår faktura så nu i efterhand vet jag att även dem som utförde jobbet tyckte att 27 timmar va lite väl många timmar för det jobbet.
Krilleman: Säsongens åtta avsnitt är slut. En skojare återigen tragiskt nog. https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/magnus-rohlin-i-vaesteras-fuskar-draeneringar-pa-loepande-band.4113/ Och eftersom TV4 vill ha nya ansökande så antar jag att det kommer bli nya avsnitt nästa år. (läs att tillräckligt många tittade och att reklamintäkterna var stora) Så mitt tips till TV4 är att snegla på mitt
Tomas1981SMV: Hej, Jag skulle vilja komma i kontakt med en eller flera som har anlitat något av dessa företag och inte har goda erfarenheter efter det. Tack på förhand!
RoBo: Kan ju inte vara allt för besvärligt att fräsa ett nytt doshål och putsa igen det felaktiga.
F.Persson: [citat] Jag har tyvärr ingen bra referens. Men kan varna om ett företag, brabygget 2000 (baserat i Staffanstorp). Anlita för Guds skull inte dem. 9 veckor efter att vårt kök skulle vara klart har vi fortfarande ingen fungerande spis, avloppet fick vi fixa själva, nyckeln är inte återlämnad och de svarar varken på telefon eller mail längre. Ser att de fortfarande annonserar bl.a. På
Pagno: Svaret på ts fråga är för mig väldigt enkel att svara på; -Ja, priset är skäligt för momentet som utfördes! Det finns inget som tyder på att jag hade räknat väldigt annorlunda vid ett fast pris vid ett liknande arbete om jag hade varit där och sett våtrummet på plats. Att misstro ts med tidsåtgången vill jag helst inte, ifrågasätta skall man göra. Om jag, jag personligen,
Christoffer L: Hejsan någon som känner till om det finns några fin/möbelsnickare i linköping?
kenneth5828: I Malmö heter det tex villa service, relativt nya vad jag vet, sysslat med detta i snart 30 år. Finns många olika företag, även pensionärer som har såna jobb,
Leif i Skåne: [citat] Dom bör inte sitta kvar efter 4 månader. :crysmile: Starta en ny tråd Fuskbyggarna 2017
hempularen: Framförallt mäklare tror jag är det sista jag skulle köpa via förmedling. Där tittar man så gott det går på hur deras presentationer av andra objekt ser ut. Om man har tid kanske skapa lite statistik på hur bra pris de lyckas få ut (svårt att göra relevant statistik) och har du tid så gå på ett par visningar, se hur de beter sig.
hempularen: Nu var det här tydligen i Finland, vet inget om konsumentlagstiftningen i Finland. I Sverige säger konsumenttjänstlagen, att om det ges en prisuppskattning för ett arbete på löpande räkning så får den överskridas med max 15%. Utöver detta så har man hela systemet med ändringar, oförutsedda svårigheter osv. Och sådana kan få kosta mer, men då måste hantverkaren först meddela
pwskg: [citat] Det är ungefär 180kvm som ska målas, fördelat på två byggnader. Till det kommer utbyte av lite brädfoder, lagning av nåt hål, målning av vindskivor och dörrar. Utöver färg, penslar osv tillkommer hyra av skylift. [citat] Will do!
Rimbolasse: Det är väl helt enkelt så att efterfrågan på hantverkare är sån att man inte behöver vara rädd om kunderna. Det står alltid nya kunder och sliter i dem för att få jobb gjorda. Några missnöjda kunder spelar ingen roll, det kommer ständigt nya. Samma med prissättningen, hugg i ordentligt och se vad som händer. "Går det så går det...".
Pmugghc: Om man vill skärma av med någon slags värme-isolering, vilket material är bäst då?
Daniel 109: Det där så väl ganska normalt ut.
norrbottenssnickaren: Arbetar på en mindre firma som säkerhetstekniker och det tycker är jäkligt viktigt (och försöker jobba på hos mig själv) är att: - passa tiderna. Säger man att man kommer kl8 så ljuger man. Var ärlig mot kunden och säg att du kommer till kontoret kl8 och rullar iväg till kund vid kvart över. Vi syns innan halv nio med andra ord. - var tillgänglig. Kan du inte svara i telefonen...
Nerre: Problemet är de hantverkare som chansar och sätter överpris i hopp om att kunden inte jämför priser. Hantverkarna tycker såklart att kunden får skylla sig själv, och det är ju just därför som hantverkare får så lågt förtroende i alla undersökningar. Det intressanta är att om man tittar på hantverkarorganisationerna så är de väldigt drivande när det gäller att skriva tydliga
torbeno: [citat] Jag jobbar i branschen sen 10 år så jo, jag kan kan en del också. Som TS skrev i inlägg #14 "Hej, jag ringde firman och bad dem dubbelkolla fakturan. Det visade sig att det blivit fel... så nu behöver vi tydligen bara betala grundavgiften på 900." Några fler trådar på detta forum: Servicebesök kylskåp, Kostnad 1330 kr.
rehnski: Hej! Tack för input, Det som känns mest negativt är vad som händer om man märker fel efter x antal år. Då känns det säkrare med svensk firma. Har funderat några dagar och det kommer bli svensk hustillverkare på totalentreprenad. Mvh Martin
Stadsfiskalen: Det där låter helt sjukt. Jag hade inte betalat mer än 100k för det där arbetet inkl arbete och jobb. Be om löpande arbete med ett maxtak!
Music Man: Söker en plattsättare av marksten för en uppfart och vid entré på totalt 150m2. Mycket tacksam för tips.
ItWasntMe: Jag själv jobbar som snickare, och hjälper många i detta forum genom att ge förslag/hjälp samt även laddat upp lite tutorials till hur man utför saker. Började såklart läsa denna tråd av ren nyfikenhet i vanlig ordning. Trådskaparens första inlägg var helt i sin ordning och , tja , ja allmänt trevligt. Men desto mer trådskaparen skriver, desto mer förakt och dålig ton
pehter aka ibbe: Någon som har tips på vettig takläggare (eller takläggare som man ska undvika funkar lika bra :p )
Mikael_L: Om ni misstänker fel eller skador så måste ni reda ut det nu. T.ex. anlita besiktningsman. Är allt klart så är det dags för slutbetalning, återstår det fel av något slag så kan man innehålla en del pengar motsvarande insatsen att fixa felet. Förlängd garanti kan ni inte tvinga till er. Ev längre garanti avhandlas i ert avtal. Och kan möjligen ges av ren snällhet utav
Sir Duke: [citat] Usch vad rätt jag tror du har.