Hantverkare
bomm: Då har han använt sig av Platonmatta, som det populärt benämns då det är den"ursprungliga" tillverkaren. I det fallet har han inte prutat på materialet och överfört kostnad till ROT. Utan han har nog haft ganska/väldigt bra marginaler på materialet.
rävlyan: Lite kakelfix i sprickorna det är fuktbeständig , sitter normalt bakom plattor i våtutrymmen . Finns säkert annat spackel med men har inte letat
hus520: Tråkigt att inte dräneringen fungerar. Att hyra en liten grävmaskin i två dygn för att slippa gräva för hand kostar cirka 3000kr om jag minns rätt. Surt naturligtvis att behöva hyra en men helt klart värt pengarna. Frågan är hur du ska göra med stenen/berget.
Kortling: Såg en annons på Facebook från en lokal byggfirma som erbjöd endast byte av vindskivor till det förmånliga priset av Från 44000. Det intresserade inte mig men säkert någon annan..
useless: Är det nån som känner till en elektriker i Hofors-trakten som har tid och möjlighet till ett litet jobb?
RoBo: Ganska normalt är kanske två lyft lite beroende på hur stort jobb. Mindre jobb kan betalas efter slutfört arbete - 10% kvar till efter besiktning. Större jobb kanske fler lyft - 10% efter besiktning.
gustavk: Ta in ett par offerter kanske är bästa svaret egentligen. Men material 2000:- + 6h med lite restid och något strul. 700:- / h kanske. 6200:-, kanske?
Mikael_L: Mmm, det finns lite varianter såsom flexfix osv som sägs klara lite mer krympning i underlaget än vanligt fix, så kan de sin sak och vet vad de ska välja så tror jag de går i land även med detta. edit: Och hör skrev jag tydligen tidigare att det tar 3 månader [citat] Men nu satt jag och bläddrade lite bland webers och ardex produkter. På några snabba nedslag hittade jag produkter hos
Appendix: [citat] Grovtandade "äter" ju mer i varje tag och är bra för grövre arbeten. De fintandade är ju för just finlir och brukar alldeles för snabbt överhetta om man ska såga längre sträckor i metall eller hårt material.
BirgitS: Om du bor i en större stad borde det finnas en större firma som kan ha huvudansvaret även om de tar in underentreprenörer för vissa enskilda moment.
Chrilleadin: Just detta är faktiskt inget fel, utan handlar bara om att plåtslagaren bara han med underbeslagen till Imkanal och luftning , så överbeslag och kinahattar kommer på till veckan.
Freddedan: Affärsidéer kan se helt puckade ut på papperet. Det är först när man prövat som man vet Men din idé är i grunden ett rent säljuppdrag. Du måste ut och övertyga folk om att du löser detta bäst. Kunderna har ju bara ditt ord på att du är enkel, billig och smart. Men det säger ju dina konkurrenter också. När man börjar titta på hur mycket man behöver dra in i pengar blir det
Installatören: Jo, det kan gå att fixa på två timmar men då får det inte vara något som strular. Det gör det oftast. Kommer uttagen från typ något budget företag kan anslutningarna sitta märkligt till, skruvar lossnar och muttrar försvinner in i apparaterna av okända anledningar. Är det någon form av skruvlös anslutning kan det vara problem både med att lossa och att ansluta ledningarna. Är
kulle: Om du postar din fråga här istället så är nog chansen större att du får hjälp https://www.byggahus.se/forum/forums/vitvaror.150/
brfbo: Om det är ett GVK företag som gjort jobbet så kan du kontakta en Gvk kontrollant(besiktningsman) så kan han avgöra om detta är något fel,åtgärd mm(se Gvk hemsida) , se även till så att företaget som utfört arbetet i badrummet också ges möjlighet att vara med på GVK kontrollen, för då får den som "förlorar" i GVK kontrollen stå för kostnaden för att ha anlitat GVK
Rufus79: Jag gjorde så här: ringde en elektriker, ingift i familjen och med gott rykte, och beskrev arbetet. Han menade att timmarna i vanliga fall är högt räknade för 4+1 rum, men att eftersom det inbegriper fräsning av nya spår med ny slangdragning, samt byte av gamla pansarrör (bly) mellan våningarna, så är det högst rimligt. Vad gäller måleriet hörde jag även där av mig till en
huggan: [citat] Bas betyder byggarbetsmiljösamordnare, U står för utförande. Alla byggarbeten oavsett storlek ska ha en Bas-U och en Bas-P, p står för projektering/planering.
LottisW: [citat] Hej ! Jag fick en påminnelse 22 dec som jag bestred. Har inte hört något mer sen dess. Alla som skrivit i tråden här på byggahus.se har varit så otroligt hjälpsamma och delat med sig av sina erfarenheter, råd och stöd. Hade aldrig vetat hur jag skulle gå tillväga med allt utan den hjälpen.
tommib: [citat] Med de bilderna så finns det mycket mer att gå på. Du behöver nog fortfarande fundera ut vilket filter du ska ha och på vilket sätt allt ska monteras inne i lådan, eller ha tur och hitta en intresserad snickare. Egentligen är du ute efter en prototypingenjör eller liknande för att få ritningen först men en duktig och intresserad snickare fixar det garanterat lika bra. Frågan
ItWasntMe: [citat] - men snälla det snackas så mycket skit. Du har verkligen noll koll på små hantverkare. Det är snarare de små hantverkarna som har extremt små rabatter, just för de är små. Samt så är påslaget minimalt för att man de kunder man har, vill man gå tillbaka eller få referens av. Så snälla, öppna inte kakhålet och uttaladig om saker du inte vet något om. Spekulationer och
stf01: [citat] Det finns ju en anledning till att vissa personer har mycket pengar. :cool:
KjellTimell: Du har ju kontakter med bra målare och elektriker, som gör vita och fina jobb så då kan du prata med dessa om dom känner någon rörkrökare eller byggare att rekommendera. Dom har ju sett både det ena och det andra. Sen kan du därefter kolla upp att företagen innehar alla dom behörigheter som krävs innan du anlitar dom. Förhoppningsvis så går samordningen lättare till om dom
ffossiP: [citat] ja en fin falsk trygghet stor bluff ingen som tar någe ansvar om något går fel, vilken kreti å pleti som helst dyker ju ändå upp vissa kan ju inte ens ett ord svenka ock om man har tur kanske Timel dycker upp
pacman42: Rent arbetsmiljömässigt så verkar VVS:are slita ut sig i mindre utsträckning än elektriker. Jag känner många elektriker med problem i armarna pga mycket arbete med armarna uppåt, medan VVS:arna jag känner inte har bekymmer med detta. Kan ju vara en tillfällighet. VVS-jobben är ofta mindre och fler. Elektriker arbetar ofta fler timmar på samma ställe. Men detta beror naturligtvis på
Mrfckup: [MEDIA=youtube]yPWFQPcN5NQ[/MEDIA] Vad tycker ni om Beijers nya reklam? Jag tycker det är lite konstigt när de för bara lite sedan inriktade sin reklam mer på vanliga konsumenter och nu vända helt på steken och i stället vända sig till hantverkare.
Norlen: [citat] Det är nästan den bästa idén! Men jag skulle ha svårt att kunna lämna en toalett så äcklig som den var. Den personen var verkligen inte okej i magen. :P
Buskfyggaren: Någon som kan rekommendera en ventilationsfirma i stockholm (helst västerort men annat går också bra) som tar sig an jobb åt privatpersoner?