5 396 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Vad är en bra hantverkare?
Sida 1 av 2
Tycker man hör mycket om dåliga hantverkare av en miljon anledningar, jag är nyfiken på vad som kännetecknar en bra hantverkare? För visst finns dom, och vad tycker ni hantverkare borde tänka på?
För mig känns det självklart att dom bör ha kompetens för det jobb de gör, och tillräckligt med stolthet för att säga till om dom inte kan något. Att passa tider och ha en fungerande kommunikation med kund är för mig väldigt viktigt. Och till slut den eviga faktura frågan, tydlighet i både underlag och slutfaktura gynnar båda parter.
Vad tycker ni?
För mig känns det självklart att dom bör ha kompetens för det jobb de gör, och tillräckligt med stolthet för att säga till om dom inte kan något. Att passa tider och ha en fungerande kommunikation med kund är för mig väldigt viktigt. Och till slut den eviga faktura frågan, tydlighet i både underlag och slutfaktura gynnar båda parter.
Vad tycker ni?
Redigerat:
Skriv alltid in i kontrakt att de ska uppvisas Yrkesbevis innan de startar arbetet.
Är ett väldigt enkelt sätt att få bort de riktiga klåparna.
Finns ytterligare ett antal saker man alltid ska ha med i kontrakt som man ofta missar men hör ej till tråden
Är ett väldigt enkelt sätt att få bort de riktiga klåparna.
Finns ytterligare ett antal saker man alltid ska ha med i kontrakt som man ofta missar men hör ej till tråden
Själv tycker jag yrkesbeviset tappat en del då det egentligen inte säger så mycket. Vet en "snickare" som spenderade merparten av lärlingstiden med att måla rostskyddsfärg. Å andra sidan vet jag riktigt duktiga snickare som aldrig gått i skolan. Men jag förstår din poäng
Trevlig och ha kundfocus, passa tider, inga fantasipriser, humana materialpåslag, ha den inställningen att varje kund ska lämnas nöjd, en nöjd kund kommer generera mer pengar i slutändan än en missnöjd blåst kund. Internet är alldeles för utbrett för att kunna köra över kunder i tid och otid
Håller med på till viss del men för att få yrkesbeviset måste du ändå ha gjort ett visst antal moment både teoretiskt och praktiska sen om de sker i verkligheten alla gånger lämnar jag osagt.Minikubik skrev:
Men om alla skulle börja kräva yrkesbevis vid alla arbeten skulle branschen tvingas bli bättre tror jag och mycket fusk skulle försvinna.
Dock blir de väldigt svårt med utländsk arbetskraft självklart
Tror du har rätt i att om kraven på yrkesbeviset skärptes skulle branschen bli bättre, alternativt skulle beviset bli lättare att ta då många idag inte har det. Svår nöt att knäcka, men skulle gärna se en skärpning av lärlingstiden och provet. Samt kanske ett enklare sätt att validera de som är i branschen utan bevis. Jag har själv inget yrkesbevis fast jag jobbat inom bygg hela livet samt gått bygg på gymnasiethul skrev:Håller med på till viss del men för att få yrkesbeviset måste du ändå ha gjort ett visst antal moment både teoretiskt och praktiska sen om de sker i verkligheten alla gånger lämnar jag osagt.
Men om alla skulle börja kräva yrkesbevis vid alla arbeten skulle branschen tvingas bli bättre tror jag och mycket fusk skulle försvinna.
Dock blir de väldigt svårt med utländsk arbetskraft självklart
Jo men om du har jobbat inom bygg hela livet så är de ju inte speciellt svårt för dig att få beviset nu, eller hur?Minikubik skrev:Tror du har rätt i att om kraven på yrkesbeviset skärptes skulle branschen bli bättre, alternativt skulle beviset bli lättare att ta då många idag inte har det. Svår nöt att knäcka, men skulle gärna se en skärpning av lärlingstiden och provet. Samt kanske ett enklare sätt att validera de som är i branschen utan bevis. Jag har själv inget yrkesbevis fast jag jobbat inom bygg hela livet samt gått bygg på gymnasiet
ett upplägg kunde kanske vara att man betalade mer en hantverkare med yrkesbevis och utan kunde fungera som hantlangare/lärlingar/grovisar med mindre betalt.
Nej, har många gånger tänkt tanken att skaffa beviset men mycket är att jag inte känner ett behov av det. Skulle man däremot göra som du föreslår skulle det finnas ett behov och jag skulle skaffa det. Ett litet steg tillbaka kanske är vägen framåt. Just grovis yrket ligger mig varmt om hjärtat då det finns många som gärna vill jobba, men som kanske inte har vad som krävs för att bli full betald yrkesman. Likaså vikten av lärlingar och att kunden bör veta vem som är lärling och att det framgår att man inte betalar fullt pris för dennehul skrev:
Håller med kan vara smidigt sätt att få in folk på arbetsmarknaden som senare kan bli fullbetalda.Minikubik skrev:Nej, har många gånger tänkt tanken att skaffa beviset men mycket är att jag inte känner ett behov av det. Skulle man däremot göra som du föreslår skulle det finnas ett behov och jag skulle skaffa det. Ett litet steg tillbaka kanske är vägen framåt. Just grovis yrket ligger mig varmt om hjärtat då det finns många som gärna vill jobba, men som kanske inte har vad som krävs för att bli full betald yrkesman. Likaså vikten av lärlingar och att kunden bör veta vem som är lärling och att det framgår att man inte betalar fullt pris för denne
att veta vem som är lärling och inte är viktigt för alla inte bara beställaren.
Vi andra som arbetar måste kunna se på en hantverkare om han är lärling eller ej, de är en fråga om säkerhet för alla
Där håller jag med helt och fullt. Har sett arbetsplatser med tre lärlingar och en fullbetald... Värsta var att en av lärlingarna var den mest kompetenta där. Mycket intressant diskussion det här, om än väldigt Othul skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
[SKPG]Zamora;2700734 skrev:de finns ingen standard med de mesta byggföretagen följer någorlunda liknande regler.G-83 skrev:
lärling=röd
Tjänsteman=vit/blå
Skyddsombud=grön
Besökare=gul
osv...
Dom skulle göra om allt det där så alla följde samma men det blev aldrig något av tror jag. Om jag minns rätt så
Svart, byggherre
Vit, tjänsteman /arbetsledning
Gul, arbetare
Grön, skyddsombud
Blå, besökare och ibland ue
Röd, lärling
Röd med vit rand, skol lärling
Men detta skiljer lite från företag och de flesta mindre firmor kör bara en hjälm vilken som helst. Jättebra när det funkar men på mindre arbetsplatser funkar det sämre
Svart, byggherre
Vit, tjänsteman /arbetsledning
Gul, arbetare
Grön, skyddsombud
Blå, besökare och ibland ue
Röd, lärling
Röd med vit rand, skol lärling
Men detta skiljer lite från företag och de flesta mindre firmor kör bara en hjälm vilken som helst. Jättebra när det funkar men på mindre arbetsplatser funkar det sämre