Tycker man hör mycket om dåliga hantverkare av en miljon anledningar, jag är nyfiken på vad som kännetecknar en bra hantverkare? För visst finns dom, och vad tycker ni hantverkare borde tänka på?
För mig känns det självklart att dom bör ha kompetens för det jobb de gör, och tillräckligt med stolthet för att säga till om dom inte kan något. Att passa tider och ha en fungerande kommunikation med kund är för mig väldigt viktigt. Och till slut den eviga faktura frågan, tydlighet i både underlag och slutfaktura gynnar båda parter.
Vad tycker ni?
 
Redigerat:
H
Skriv alltid in i kontrakt att de ska uppvisas Yrkesbevis innan de startar arbetet.
Är ett väldigt enkelt sätt att få bort de riktiga klåparna.

Finns ytterligare ett antal saker man alltid ska ha med i kontrakt som man ofta missar men hör ej till tråden
 
Själv tycker jag yrkesbeviset tappat en del då det egentligen inte säger så mycket. Vet en "snickare" som spenderade merparten av lärlingstiden med att måla rostskyddsfärg. Å andra sidan vet jag riktigt duktiga snickare som aldrig gått i skolan. Men jag förstår din poäng
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Trevlig och ha kundfocus, passa tider, inga fantasipriser, humana materialpåslag, ha den inställningen att varje kund ska lämnas nöjd, en nöjd kund kommer generera mer pengar i slutändan än en missnöjd blåst kund. Internet är alldeles för utbrett för att kunna köra över kunder i tid och otid
 
H
Minikubik skrev:
Själv tycker jag yrkesbeviset tappat en del då det egentligen inte säger så mycket. Vet en "snickare" som spenderade merparten av lärlingstiden med att måla rostskyddsfärg. Å andra sidan vet jag riktigt duktiga snickare som aldrig gått i skolan. Men jag förstår din poäng
Håller med på till viss del men för att få yrkesbeviset måste du ändå ha gjort ett visst antal moment både teoretiskt och praktiska sen om de sker i verkligheten alla gånger lämnar jag osagt.

Men om alla skulle börja kräva yrkesbevis vid alla arbeten skulle branschen tvingas bli bättre tror jag och mycket fusk skulle försvinna.
Dock blir de väldigt svårt med utländsk arbetskraft självklart
 
hul skrev:
Håller med på till viss del men för att få yrkesbeviset måste du ändå ha gjort ett visst antal moment både teoretiskt och praktiska sen om de sker i verkligheten alla gånger lämnar jag osagt.

Men om alla skulle börja kräva yrkesbevis vid alla arbeten skulle branschen tvingas bli bättre tror jag och mycket fusk skulle försvinna.
Dock blir de väldigt svårt med utländsk arbetskraft självklart
Tror du har rätt i att om kraven på yrkesbeviset skärptes skulle branschen bli bättre, alternativt skulle beviset bli lättare att ta då många idag inte har det. Svår nöt att knäcka, men skulle gärna se en skärpning av lärlingstiden och provet. Samt kanske ett enklare sätt att validera de som är i branschen utan bevis. Jag har själv inget yrkesbevis fast jag jobbat inom bygg hela livet samt gått bygg på gymnasiet
 
H
Minikubik skrev:
Tror du har rätt i att om kraven på yrkesbeviset skärptes skulle branschen bli bättre, alternativt skulle beviset bli lättare att ta då många idag inte har det. Svår nöt att knäcka, men skulle gärna se en skärpning av lärlingstiden och provet. Samt kanske ett enklare sätt att validera de som är i branschen utan bevis. Jag har själv inget yrkesbevis fast jag jobbat inom bygg hela livet samt gått bygg på gymnasiet
Jo men om du har jobbat inom bygg hela livet så är de ju inte speciellt svårt för dig att få beviset nu, eller hur?
ett upplägg kunde kanske vara att man betalade mer en hantverkare med yrkesbevis och utan kunde fungera som hantlangare/lärlingar/grovisar med mindre betalt.
 
hul skrev:
Jo men om du har jobbat inom bygg hela livet så är de ju inte speciellt svårt för dig att få beviset nu, eller hur?
ett upplägg kunde kanske vara att man betalade mer en hantverkare med yrkesbevis och utan kunde fungera som hantlangare/lärlingar/grovisar med mindre betalt.
Nej, har många gånger tänkt tanken att skaffa beviset men mycket är att jag inte känner ett behov av det. Skulle man däremot göra som du föreslår skulle det finnas ett behov och jag skulle skaffa det. Ett litet steg tillbaka kanske är vägen framåt. Just grovis yrket ligger mig varmt om hjärtat då det finns många som gärna vill jobba, men som kanske inte har vad som krävs för att bli full betald yrkesman. Likaså vikten av lärlingar och att kunden bör veta vem som är lärling och att det framgår att man inte betalar fullt pris för denne
 
H
Minikubik skrev:
Nej, har många gånger tänkt tanken att skaffa beviset men mycket är att jag inte känner ett behov av det. Skulle man däremot göra som du föreslår skulle det finnas ett behov och jag skulle skaffa det. Ett litet steg tillbaka kanske är vägen framåt. Just grovis yrket ligger mig varmt om hjärtat då det finns många som gärna vill jobba, men som kanske inte har vad som krävs för att bli full betald yrkesman. Likaså vikten av lärlingar och att kunden bör veta vem som är lärling och att det framgår att man inte betalar fullt pris för denne
Håller med kan vara smidigt sätt att få in folk på arbetsmarknaden som senare kan bli fullbetalda.
att veta vem som är lärling och inte är viktigt för alla inte bara beställaren.
Vi andra som arbetar måste kunna se på en hantverkare om han är lärling eller ej, de är en fråga om säkerhet för alla
 
hul skrev:
Håller med kan vara smidigt sätt att få in folk på arbetsmarknaden som senare kan bli fullbetalda.
att veta vem som är lärling och inte är viktigt för alla inte bara beställaren.
Vi andra som arbetar måste kunna se på en hantverkare om han är lärling eller ej, de är en fråga om säkerhet för alla
Där håller jag med helt och fullt. Har sett arbetsplatser med tre lärlingar och en fullbetald... Värsta var att en av lärlingarna var den mest kompetenta där. Mycket intressant diskussion det här, om än väldigt Ot :D kanske en egen tråd vore på sin plats?
 
hul skrev:
Vi andra som arbetar måste kunna se på en hantverkare om han är lärling eller ej, de är en fråga om säkerhet för alla
På arbetsplatser med hjälmkrav har lärlingar normalt sett röd hjälm.

Mer ovanligt vid inomhusrenovering hos privatpersoner med hjälm kanske😉
 
H
G-83 skrev:
På arbetsplatser med hjälmkrav har lärlingar normalt sett röd hjälm.

Mer ovanligt vid inomhusrenovering hos privatpersoner med hjälm kanske😉
Jo jag vet, men hjälmtvång är de nästan aldrig alltid på ett bygge
och precis som du säger aldrig hos privatpersoner
 
G-83 skrev:
På arbetsplatser med hjälmkrav har lärlingar normalt sett röd hjälm[/QUOTE

Har faktiskt aldrig hört talas om det. Var kommer detta ifrån?
Jag går nämligen själv omkring med röd hjälm, och har åtskilliga år i yrket.....
 
H
[SKPG]Zamora;2700734 skrev:
G-83 skrev:
På arbetsplatser med hjälmkrav har lärlingar normalt sett röd hjälm[/QUOTE

Har faktiskt aldrig hört talas om det. Var kommer detta ifrån?
Jag går nämligen själv omkring med röd hjälm, och har åtskilliga år i yrket.....
de finns ingen standard med de mesta byggföretagen följer någorlunda liknande regler.
lärling=röd
Tjänsteman=vit/blå
Skyddsombud=grön
Besökare=gul
osv...
 
Dom skulle göra om allt det där så alla följde samma men det blev aldrig något av tror jag. Om jag minns rätt så
Svart, byggherre
Vit, tjänsteman /arbetsledning
Gul, arbetare
Grön, skyddsombud
Blå, besökare och ibland ue
Röd, lärling
Röd med vit rand, skol lärling
Men detta skiljer lite från företag och de flesta mindre firmor kör bara en hjälm vilken som helst. Jättebra när det funkar men på mindre arbetsplatser funkar det sämre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.