Vi har kommit i kontakt med en stabil snickare från Polen som förhoppningsvis ska hjälpa oss med ett takbyte. Han har f-skatt och betalar moms i Sverige, men säger att han inte är försäkrad.

Blir väldigt osäker på hur vi ska hantera detta. Jag har aldrig kommit på tanken att fråga en svensk hantverkare om har försäkrad, men efter att ha läst på lite så har jag kommit fram till att det är mitt ansvar när jag köper arbetskraft. Den här killen är inte anställd av någon, så vitt jag vet så har han nån slags enskild firma.

Frågan lyder alltså: vad har jag för ansvar? Kan jag försäkra honom på nåt sätt? Är det nåt annat jag borde tänka på? och vad är det egentligen som gäller för ROT-avdrag - det borde väl vara precis som med svenska hantverkare om han har f-skatt och betalar moms?

L
Som företagare ska han ha en ansvarsförsäkring , brukar vara 5 milj på personskada och ca3 milj på sak , har han inte det och det blir rackartyg med arbetets utförande , fel utfört , så är han betalningskyldig privat , finns det inga pengar går han i KK och ni är blåsta
En sådan försäkring är inte speciellt dyr , prata med honom om att ta en för sitt eget bästa ,
gör han det så kan ni anlita honom om det verkar vara en seriös en

• Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Man undrar ju varför han inte har försäkring?
Inte så att det kostar skjortan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.