23 698 läst ·
67 svar
24k läst
67 svar
Fråga om skälig kostnad för 2.5 timmars jobb?
Sida 1 av 5
Har en liten fundering, som jag gärna tar andras synpunkter på!
Hade en firma hemma som kollade ett badrum som skulle saneras lite,
helt enkelt bila bort klinkergolv + tillhörande massa under (ca 4mm tjocklek)
Badrummet är styvt 5m2 (rättare sagt 4.7m2)
När killen var här så sa han att "man kan ta det på timmar, men det kan springa iväg hur högt som helst, eller så tar man det på fast pris" - vilket gjorde att jag som kunde tänkte "åfan - tänkt om det tar 3 dagar?"
Sagt och gjort, de gav mig ett fast pris på 8590kr (efter ROT)
Jag tänkte då att det kanske är rimlig, med två man som jobbar en dag!
(hör till saken att en annan firma jag fick prisförslag från löd 11500kr efter ROT (2 man i 2 dagar)
Nu till faktumet - de var klara på under 2.5 timmar (inkl att de då var iväg med bilen och skräpet)
Är det skäligt att ta betalt 8590kr (dvs före ROT omkring 11-12000kr) för 5 timmars jobb?
Det är trägolv underst - så de behövde i princip bara hyvla bort klinker/massa
Tacksam för synpunkter eller råd!
Hade en firma hemma som kollade ett badrum som skulle saneras lite,
helt enkelt bila bort klinkergolv + tillhörande massa under (ca 4mm tjocklek)
Badrummet är styvt 5m2 (rättare sagt 4.7m2)
När killen var här så sa han att "man kan ta det på timmar, men det kan springa iväg hur högt som helst, eller så tar man det på fast pris" - vilket gjorde att jag som kunde tänkte "åfan - tänkt om det tar 3 dagar?"
Sagt och gjort, de gav mig ett fast pris på 8590kr (efter ROT)
Jag tänkte då att det kanske är rimlig, med två man som jobbar en dag!
(hör till saken att en annan firma jag fick prisförslag från löd 11500kr efter ROT (2 man i 2 dagar)
Nu till faktumet - de var klara på under 2.5 timmar (inkl att de då var iväg med bilen och skräpet)
Är det skäligt att ta betalt 8590kr (dvs före ROT omkring 11-12000kr) för 5 timmars jobb?
Det är trägolv underst - så de behövde i princip bara hyvla bort klinker/massa
Tacksam för synpunkter eller råd!
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Ja det tycker jag, eftersom man inte vet vad som är under, eller visste du det ?
Varför gjorde du det inte själv ?
Varför gjorde du det inte själv ?
dels för att jag inte har tiden att ta itu med det, och eftersom det lät på dem som att detta var ett rejält jobb som kunde ta mycket tid i anspråk - det var avskräckande nog!kenneth5828 skrev:
frågan är nu mer, 11500kr (före rot) för 5 timmars jobb?
normalt ligger väl en hantverkare på 700 - 900/h (beroende på ort i Sverige?)
är det rimligt att lägga till 2000kr/ man för maskinpark?
(i detta fall en grovdammsugare + en tigersåg för att kapa vattenrör) ?
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Det ligger ju i sakens natur, att fastpris oftast blir dyrt. Hantverkaren lägger på en riskmarginal. Det går inte att veta i förväg hur mycket arbete det är.
Om de hade tagit dem 3 dagar och fixa de, hade du då varit villig att betala mer ? Småjobb blir oftast billigast att ta löpande, men de allra flesta är livrädda för de, och väljer fast pris, då måste man ta höjd för all jävulskap som kan uppkomma, och priset blir därefter
I och med att ni kommit överens om ett fast pris finns tyvärr inte så mycket du kan göra. Med tanke på beskrivningen av jobbet känns dock både uppskattningen en dag för två man och två dagar för två man som väldigt mycket tid.
Min erfarenhet är att man aldrig ska anlita hantverkare för "enkla" rivningsjobb. Speciellt inte med den höga efterfrågan som finns på hantverkare. Precis som de flesta andra tycker det att det är riktigt tråkiga jobb och vill då ha bra betalt om de ska göra jobbet. Enda sättet att få bra betalt är då att övertyga/lura kunden att ett fast pris är det bästa för kunden.
/Krille
Min erfarenhet är att man aldrig ska anlita hantverkare för "enkla" rivningsjobb. Speciellt inte med den höga efterfrågan som finns på hantverkare. Precis som de flesta andra tycker det att det är riktigt tråkiga jobb och vill då ha bra betalt om de ska göra jobbet. Enda sättet att få bra betalt är då att övertyga/lura kunden att ett fast pris är det bästa för kunden.
/Krille
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Eftersom du har accepterat ett fastpris så är det rimligt. Det som däremot var svinigt gjort var hur byggaren uttryckte sig. "man kan ta det på timmar, men det kan springa iväg hur högt som helst, eller så tar man det på fast pris".
En van byggare vet nog precis hur länge det tar att riva, han försökte leda dig till att acceptera ett fast pris istället för löpande så att de kunde tjäna mera pengar.
Men som sagt, det är inget att göra nått åt nu i efterhand, anställ en annan firma nästa gång.
En van byggare vet nog precis hur länge det tar att riva, han försökte leda dig till att acceptera ett fast pris istället för löpande så att de kunde tjäna mera pengar.
Men som sagt, det är inget att göra nått åt nu i efterhand, anställ en annan firma nästa gång.
Eftersom du kollade med en annan firma och kom fram till att det var rimligt är det inget att gråta över. Har själv lärt mig den hårda vägen att aldrig ta saker på fastpris. Hade nog sparat 50000 på grävningen av vår tomt om jag vågat köra på löpande...
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Hade man tänkt till lite innan så kunde man ju själv försökt få bort 1 platta så man kunde komma åt och se underlaget.
Gjorde du några efterforskningar på det innan, sökte på det och första träffen är denna
Så med tanke på fastpriset de lämnade så tycker jag att det är rimligt med arbetet det skulle kunna innbära.
Som en annan skrev, om arbetet hade dragit ut väldigt mycket på tiden så hade man ju inte betalt mer till de eller ännu mindre ifrågasatt det hela.
Gjorde du några efterforskningar på det innan, sökte på det och första träffen är denna
Så med tanke på fastpriset de lämnade så tycker jag att det är rimligt med arbetet det skulle kunna innbära.
Som en annan skrev, om arbetet hade dragit ut väldigt mycket på tiden så hade man ju inte betalt mer till de eller ännu mindre ifrågasatt det hela.
Jag förstår inte problematiken.
Du hade chansen att ta löpande men valde det fasta priset.
Om det gick snabbt så tjänar firman mer på jobbet men om de tagit längre tid så hade firman kanske inte ens tjänat på jobbet.
Bara för att det denna gången gick snabbt betyder inte att det går lika snabbt hos nästa kund.
Ibland lönar det sig med löpande, ibland lönar sig med fast pris.
Du hade chansen att ta löpande men valde det fasta priset.
Om det gick snabbt så tjänar firman mer på jobbet men om de tagit längre tid så hade firman kanske inte ens tjänat på jobbet.
Bara för att det denna gången gick snabbt betyder inte att det går lika snabbt hos nästa kund.
Ibland lönar det sig med löpande, ibland lönar sig med fast pris.
Tyvärr får man kalla det här erfarenhet. Ibland kostar erfarenhet mera och ibland mindre. Fast pris är i nästan alla fall dyrare. Been there, done it, trying to avoid it in the future... 
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 709 inlägg
Bara för att dra en anekdot, i Mars så fick jag mitt garagegolv asbestsanerat.
OCAB som gjorde det har en fast prislista på sådana jobb, man kan få det löpande också.
Enligt prislistan skulle detta jobb ta en dag för en man, det slutade på två dagar för en man.
Då jag tog det på fastpris så behövde jag endast betala för 8h.
OCAB som gjorde det har en fast prislista på sådana jobb, man kan få det löpande också.
Enligt prislistan skulle detta jobb ta en dag för en man, det slutade på två dagar för en man.
Då jag tog det på fastpris så behövde jag endast betala för 8h.