tommib tommib skrev:
Nja. Så länge hantverkaren är ärlig med varför det fasta priser är som det är ser jag inga problem med ett sådant påslag. Risker kan vara väldigt svåra för att inte säga omöjliga att bedöma innan man påbörjar arbetet. Kunden får också veta priset i förväg och kan välja bort den hantverkaren.
Visst, men att alltid låta kunden betala för värsta tänkbara scenario känns ju inte helt schysst. Då tar man ju i princip ingen risk fast man tar betalt för att ta en risk. Man "riskerar" att bara få ut sin normala timtaxa. I värsta fall.

• Gilla
Micc
  • Laddar…
tommib
M MartinP666 skrev:
Visst, men att alltid låta kunden betala för värsta tänkbara scenario känns ju inte helt schysst. Då tar man ju i princip ingen risk fast man tar betalt för att ta en risk. Man "riskerar" att bara få ut sin normala timtaxa. I värsta fall.
Ja. Har man den modellen så är risken att man inte får några jobb. Det är dock inte oärligt.

S
Det är bara hävda att ni körde löpande med maxtak. Att du förstod det så. Om ni inte skrivit på någon offert, bestrid och hävda ovanstående.

E
S Stadsfiskalen skrev:
Det är bara hävda att ni körde löpande med maxtak. Att du förstod det så. Om ni inte skrivit på någon offert, bestrid och hävda ovanstående.
TS skriver klart och tydligt i första inlägget att det är fast jobb dom kommit överens om och inte ett takpris. Att nu hävda någonting annat är ju således ren lögn.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E EL Anders skrev:
Kan också begära Takpris. Sätt ett pris, så mycket får det kosta, max. Tar det sedan längre tid o kostar mer får man ta ett nytt snack. Blir det billigare är det ju bara bra.
Normalt får man erbjuda bonus om man ska sätta ett takpris.

T.ex. för detta fall: Takpris 9000 kr. Faktisk kostnad 4000 kr, dela på mellanskillnaden kunder betalar 6500 kr.

S
E epw skrev:
TS skriver klart och tydligt i första inlägget att det är fast jobb dom kommit överens om och inte ett takpris. Att nu hävda någonting annat är ju således ren lögn.
Så kan man se det. Men man kan även vända på det och spela fulspel tillbaka, för här känner ju sig TS uppenbarligen lurad.

Som konsument måste man kunna lita på hantverkaren. Jag förmodar att TS kunskap om badrum är liten eller obefintlig. Tar man då hjälp av en professionell hantverkare som säger att ett jobb tar 2 dagar att utföra, då måste man ju lita på det. Om det sedan visar det sig att skiten tar ett par timmar att utföra, det är ju bedrägeri i sin högsta form och ska bekämpas med samma mynt.

• Gilla
Micc
  • Laddar…
Trams. TS fick två offerter och valde den billigare. Det här är långt ifrån bedrägeri, däremot är det löskert att leda in TS på en väg där han inte har något att vinna.

Även om TS hade valt pris på löpande räkning hade det priset sannolikt hamnat på mer än sex timmars arbete. Någon form av ställtid eller startkostnad måste man acceptera att hantverkare har på småjobb. Visst hade det blivit billigare, kanske nedåt hälften, men det vet vi ju först efteråt.

• Gilla
Stringfellow Hawke och 3 till
  • Laddar…
Svaret på ts fråga är för mig väldigt enkel att svara på;
-Ja, priset är skäligt för momentet som utfördes! Det finns inget som tyder på att jag hade räknat väldigt annorlunda vid ett fast pris vid ett liknande arbete om jag hade varit där och sett våtrummet på plats.

Att misstro ts med tidsåtgången vill jag helst inte, ifrågasätta skall man göra.
Om jag, jag personligen, kommer till en kund som jag aldrig varit hos tidigare, tar det drygt en timme, beroende på var kunden bor och jag utgår ifrån innan jag ens kommit in och startat maskinen.

Tex:
Fredag middag får jag veta att vi skall till nn på måndag, vi skall gå igenom på måndag morgon vad som skall göras hos kunden.
fredag 0600, går vi igenom vilka moment kunden har beställt, vi är tre stycken som kostar lön, två som skall ut och arbeta och en som går igenom arbetet.
Arbetsmomenten är ofta specificerade med uppskattad, uppskattat tidsåtgång (+20-30%)
- Hämta hyrmaskin om vi inte har egna över
1,5 timmar * 2 man (båda åker ibland i samma bil)
- Lägga skyddspapper samt plasta in öppningar hos kunden.
1-2 timmar * 2 man
- Bära in verktyg, stänga av vattnet, koppla ur elen. Om det går att bryta säkringen går det fort, om man skall samarbeta med andra yrkesgrupper kan det bli mycket stillestånd, stillestånd betalas av kunden för det mesta, kunden betalar det alltid om kunden själv vill ordna med andra yrkesgrupper.

Redan här har företaget uppskattningsvis 7 timmar (minst) som lönekostnad.

Rivningsmomentet gick fort, bra förutsättningar, skräpet forslas vart?
Om hantverkarna tar med sig skräpet till återvinningen debiteras tiden tills hantverkarna är på plats där de utgick ifrån.

Med genomgång, resa, hämtning av material/maskiner, resa igen, till kund och bortforsling av rivningsmaterial samt tidsåtgången för detta, helt utan något moment av rivning får jag detta till minst 10 mantimmar, minst, som ligger som grund för ett fast pris.

Hälsningar P-A

ps, kunden betalar detta om det inte framgick, sedan kan man diskutera dålig planering och en massa andra aspekter.
Vi hade en maskinpark att tillgå värd långt över 10 miljoner, var tvungna att hyra ändå, det kostar mycket i tid för kunden. Denna "tidsåtgång" hade mer eller mindre rent procentuellt varit försumbar vid ett längre arbetsmoment, vid flera veckors arbete åker inga hantverkare till och från återvinning, container är lösningen, materialet är på plats, kanske inte hantverkarna men maskiner och allt som kostar i tid finns redan.

mvh fd hantverkare

Redigerat:
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.